کوچکترین شهرستان خراسان شمالی، قطب تولید محصول زعفران است

فرماندار فاروج گفت: درست است که فاروج به لحاظ سرزمینی و مساحت، کوچکترین شهرستان استان است اما همین شهرستان قطب تولید زعفران و بسیاری دیگر از محصولات کشاورزی در استان است.

«ابوالحسن نجفی حاج تقی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: 17 تُن نگین طلای سرخ از سطح دو هزارو 560 هکتار مزارع زعفران فاروج به دست می آید.

 

فرماندار فاروج با بیان اینکه در سال های اخیر اقدامات خوبی برای ساماندهی بهتر برداشت این محصول در شهرستان انجام شده که نقطه عطف آن راه اندازی بازارچه زعفران بوده تا کشاورزان با دغدغه کمتری تولید خود را به بازار عرضه کنند، گفت: به رغم اینکه هفت واحد فرآوری زعفران در شهرستان فعال است اما ظرفیت این واحد ها با میزان تولید شهرستان همخوانی ندارد و فقط چهار تُن و 400 کیلو گرم محصول را پوشش می دهد و 13 تُن نگین به صورت فله ای به استان های دیگر عرضه می شود.

 

نجفی با بیان اینکه برای کاهش مشکلات بهره برداران این محصول نشست های بررسی مشکلات و پیگیری راهکارهای حل آن خیلی پیش از شروع فصل برداشت در شهرستان برگزار شد، افزود: سال گذشته با توجه به اینکه نرخ تضمینی خرید زعفران درست بعد از اتمام برداشت گل شهرستان اعلام شد، کشاورزان بسیار متضرر شدند که امسال در شهریور ماه پیگیر برطرف شدن آن شدیم.

 

وی گفت: امسال همزمان با آغاز برداشت محصول نرخ خرید تضمینی (20 میلیون و پانصد هزار تومان) اعلام شد که به بهره برداران در روند تصمیم گیری برای نحوه عرضه محصول خود کمک کرد.

 

فرماندار فاروج گفت: نشست تخصصی هم با یکی از شرکت های نو آورانه در حوزه این محصول برگزار شد که امیدواریم ثمرات آن به کام کشاورزان باشد.

 

کد خبر 1109416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha