اشکال ارز ۴۲۰۰ تومانی عرضه آن به هر متقاضی/نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی افزایش یافت

افزایش نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی، نقش مهم اتاق تعاون در حمایت از بنگاه‌ها و زنجیره‌سازی تامین، اشکال ارز ۴۲۰۰ تومانی عرضه آن به هر متقاضی بوده است، دولت از ابتدای مهر تاکنون هیچ گونه اوراقی را نفروخته است برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه ۴ آبان شبستان به شرح زیر است:

نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی افزایش یافت

گزارش وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۴۳۱۴۹.۴ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۱۳۸۲۳.۴ هزار میلیارد ریال (۴۷.۱ درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل ۴۳۹۴.۸ هزار میلیارد ریال (۱۱.۳ درصد) افزایش نشان می‌دهد. بیش‌ترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۲۳۷۹۶.۱ هزار میلیارد ریال و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۱۰۴.۹ هزار میلیارد ریال است.

مانده کل تسهیلات بالغ بر ۳۱۷۴۶ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۱۱۰۵۰.۱ هزار میلیارد ریال (۵۳.۴ درصد) و نسبت به پایان سال قبل ۳۸۲۳.۳ هزار میلیارد ریال (۱۳.۷ درصد) افزایش داشته است. بیش‌ترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده ۲۰۸۶۸.۷ هزار میلیارد ریال و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۹۸.۵ هزار میلیارد ریال است.

شایان ذکر است نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۸۱.۵ درصد است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال قبل، به ترتیب ۳.۷ و ۱.۳ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. نسبت مذکور در استان تهران ۹۵.۸ درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۵.۸ درصد است.

بانک مرکزی تاکید کرده است که یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بیان شده و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری استان تهران انجام می‌شود.

 

پرداخت بیش از ۶۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید

بر اساس آمار نیمه نخست امسال ارائه شده از سوی معاونت طرح و برنامه وزارت صمت (دفتر مدیریت داده، آمار و فناوری اطلاعات)، این میزان تسهیلات به یک هزار و ۷۹۴ بنگاه و طرح در ۶ ماهه اول ۱۴۰۰ پرداخت شده است.

بر این اساس در ۶ ماهه اول امسال ۸ هزار و ۴۶۹ بنگاه تولیدی و طرح نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده بودند.

پراکندگی پرداخت این تسهیلات در ۳۱ استان کشور و مناطق آزاد بوده است.

در این بازه زمانی همچنین ۴ هزار و ۶ فقره معرفی به بانک برای دریافت بیش از ۲۳۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات انجام شده است.

 

نقش مهم اتاق تعاون در حمایت از بنگاه‌ها و زنجیره‌سازی تامین

معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در نشست با فعالان اقتصادی در اتاق تعاون ایران گفت: اتاق تعاون نقش مهمی در حمایت از بنگاه‌های خرد و متوسط همچنین زنجیره سازی تامین در داخل کشور و در حوزه بین المللی دارد و می‌تواند به تاجران خرد کمک کند تا کالای خود را تولید و صادر کنند.

علیرضا پیمان‌پاک در این نشست اظهار کرد: اتاق تعاون می تواند در زمینه زنجیره سازی نقش مهمی ایفا کرده و با عملکرد فعال‌تر در سایر تشکل‌ها زمینه سازی بهتری در این خصوص داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه وظیفه اتاق تعاون حمایت از بنگاه‌های خرد و متوسط است افزود: کنسرسیوم‌های صادراتی و زنجیره تامین حوزه‌های مهمی هستند که اتاق تعاون می‌تواند در این زمینه کمک های شایانی انجام دهد، چرا که تولیدکننده خرد نمی‌تواند در بازارهای جهانی وارد شود بلکه باید نهادهایی مانند اتاق تعاون نقش واسط را داشته باشند.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اهمیت زنجیره سازی بین المللی ادامه داد: لازم است نقشه راهی در حوزه صادرات در کشور تهیه شود تا بدانیم که چه نهادهایی را باید به کار بگیریم و همچنین از چه نهادها و بخش‌هایی باید استفاده کنیم تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

پیمان‌پاک اضافه کرد: هدف گذاری کمی در حوزه صادرات صورت گرفته تا بتوانیم طی چهار سال آینده افزایش دو برابری در صادرات غیر نفتی داشته باشیم، اما از مهم ترین فاکتورها در این راستا دیپلماسی مناسب و اصلاح تراز تجاری کشور است.

وی گفت:  کشورهای هدف صادراتی به دو قسمت اولویت اول و اولویت دوم تقسیم شده که اولویت اول ۲۳ کشور شامل کشورهای همسایه، چین، هند، روسیه، کنیا، و مالزی بوده والویت دوم نیز شامل بقیه  کشورها است که می‌توانیم ۱۰۰ میلیارد دلار از بازار کشورهای همسایه را به خود اختصاص دهیم، در مورد هند نیز ۲۸ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی به بازار ۱۲۰۰ میلیارد دلاری این کشور داریم.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱ میلیون و ۸۵۷ هزار تومان رسید

امروز (سه شنبه ۴ آبان) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۰.۵۳ درصد رشد به ۱۱,۶۹۱,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۰.۸ درصد رشد به ۱,۸۰۶.۸۷ دلار رسید. قیمت هر عدد سکه امامی با ۰.۱۹ درصد افت به ۱۱۸,۵۷۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی با ۰.۴۳ درصد رشد به قیمت ۱۱۵,۴۸۰,۰۰۰‬ ‬ ریال،‌ هر عدد نیم سکه با ۰.۲۵ درصد افت به قیمت ۶۰,۸۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۲۸ درصد رشد به قیمت ۳۵,۶۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۰۹ درصد افت به قیمت ۲۲,۴۸۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (سه شنبه ۴ آبان) قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۱۵ درصد افت به ۲۷۵,۶۲۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۰.۴۳ درصد افت به ۳۲۰,۰۰۰ ریال و قیمت هر پوند با ۰.۰۸ درصد افت به ۳۷۹,۳۴۰ ریال رسید.

 

این در حالی است که روز گذشته (دوشنبه ۳ آبان) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۱.۲۱ درصد رشد به ۱۱,۶۲۹,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۰.۵۳ درصد رشد به ۱,۷۹۲.۴۵ دلار رسید. قیمت هر عدد سکه امامی با ۰.۹۳ درصد رشد به ۱۱۸,۷۹۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی با ۱.۲۹ درصد رشد به قیمت ۱۱۴,۹۸۰,۰۰۰‬ ‬ ریال،‌ هر عدد نیم سکه با ۲.۵۲ درصد رشد به قیمت ۶۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۱.۴۳ درصد رشد به قیمت ۳۵,۵۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۲.۲۷ درصد افت به قیمت ۲۲,۵۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، روز گذشته (دوشنبه ۳ آبان) قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۶۹ درصد رشد به ۲۷۶,۰۳۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۰.۶۲ درصد رشد به ۳۲۱,۳۷۰ ریال و قیمت هر پوند با ۰.۲۷ درصد رشد به ۳۷۹,۶۴۰ ریال رسید.

 

۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی در نظر گرفته شده است

صمد عزیزنژاد، کارشناس مسائل اقتصادی  شب گذشته (دوشنبه 3 آبان)، در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما گفت: ۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در دولت‌های گذشته تاکنون هیچگاه کالا‌ها با قیمت ارز دولتی به دست مردم نرسیده است.

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: در این بین افرادی که ارز دولتی دریافت کرده اند رانت‌های کلانی به جیب زده و کالا را با نرخ آزاد به مصرف کننده ارائه کرده اند.

عزیزنژاد با بیان اینکه باید راه‌های مناسبی برای حذف ارز مفسده آمیز ۴۲۰۰ ارائه شود افزود: یارانه‌ها باید به اشخاص داده شود نباید فقط به کسانی که خودو دارند یارانه سوخت داده شود. بعبارتی توزیع یارانه عادلانه نیست.

او گفت: بهترین کار این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای کالاهای اساسی در نظر گرفته شده بود، آرام آرام حذف شود و مستقیم در قالب سبد کالا به مردم پرداخت شود.


عزیر نژاد گفت: دولت تدبیر و امید تخلف قانونی و آشکار انجام داده است. ارز ۴۲۰۰ تمام نظام قتصادی کشور را آلوده کرده است.

 

اشکال ارز ۴۲۰۰ تومانی عرضه آن به هر متقاضی بوده است

امین دلیری، کارشناس مسائل اقتصادی  شب گذشته (دوشنبه 3 آبان) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما از ۵ شوک ارزی در دوران انقلاب و تاثیرات آن یاد کرد و گفت: ارز رسمی بین ارز ترجیحی و ارز بازار آزاد است. در سال ۷۴ نزدیک به ۵۰ درصد تورم ایجاد شد.

دلیری افزود: در دوره اصلاحات نیز بین ۱۵ درصد تا ۲۰ درصد تورم ایجاد شد.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اشکال کار ارز 4200 تومانی این بود که به هر کسی که متقاضی بوده است پرداخت شده است. 

 

دولت از ابتدای مهر تاکنون هیچ گونه اوراقی را نفروخته است

امیر هامونی، مدیر فرابورس شب گذشته (دوشنبه 3 آبان) در بخش خبری ساعت 21 شبکه یک سیما با اشاره به اینکه دولت از ابتدای مهر تا الآن هیچ گونه اوراقی را نفروخته است و صرفاً این آمار عملیات بازار باز است، گفت: بازار سرمایه طی این مدت شاهد نوساناتی بوده است؛ افرادی که بهمن ۹۹ در بازار سرمایه سرمایه گذاری کردند تا الآن بازدهی خوبی را می‌توانستند کسب کنند حتی تا این جا که شاخص فرابورس ایران پیک تاریخی خودش را لمس کرد و این خبر خوبی برای عموم سرمایه گذاران است.

 

وی با بیان اینکه به لحاظ متغیر‌های بنیادی بازار؛ فروش شرکت‌ها در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به شش ماهه ابتدایی سال ۹۹ رشد ۸۲ درصدی را داشته است، گفت: سود خالص شرکت‌ها در شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ افزایش ۷۲ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده که نشان دهنده این است که رفتاری که در بازار شاهد آن هستیم؛ رفتار ناشی از هیجان است.

 

هامونی با اشاره به اینکه یک شبهه‌ای که در این روز‌ها ایجاد شده؛ موضوع فروش صکوک به ویژه از سمت دولت است که این تحلیل؛ اشتباه است، تصریح کرد: دولت از ابتدای مهر ماه تا الآن هیچ گونه اوراقی را نفروخته است و صرفاً این آمار نشان می‌دهد که آمار عملیات بازار باز است که یک مفهوم جدیدی است که سال گذشته به بازار ارائه شد و بانک مرکزی با بانک‌ها در تابلوی فرابورس خرید و فروش اوراق را انجام می‌دهند و در نرخ‌های سیاستی که بانک مرکزی دارد سعی در کنترل نرخ آن در بازار ثانویه دارد؛ بانک مرکزی طرف حساب دولت در بازار اولیه نشده است.

 

مدیر فرابورس با بیان اینکه در بازار اولیه صرفاً دولت فروشنده است و بانک‌ها و صندوق‌ها خریداری می‌کنند و صرفاً معاملات ثانویه که بین بانک‌ها و بانک مرکزی و صندوق‌ها انجام می‌شود که آمار امروز ۳۷ هزار میلیارد تومان معامله بوده که ۳۰ هزار میلیارد تومان آن؛ آمار بانک مرکزی بوده و مابقی را بانک‌ها انجام داده اند، گفت: تحلیل‌هایی که در بازار مطرح می‌شود ناصحیح است و از سرمایه گذاران و مردم خواهش می‌کنم به آمار جزئی‌تر که در سایت مدیریت فناوری بورس و سایت فرابورس، روزانه مراجعه کنند و آمار دقیق فروش اوراق دولت را بررسی کنند.

 

هامونی با اشاره به اینکه نرخ در بازار هم آن چنان تحت تأثیر قرار نگرفته که با فروش اوراق؛ نرخ جا به جا شده باشد، اما نرخ بازده اوراق با درآمد ثابت حدود ۲۲ درصد است، گفت: به لحاظ تحلیل‌های بنیادی که در بازار ازجمله فروش، سود شرکت ها، شاخص‌های عملکردی و متغیر‌های کلان کالایی می‌باشد افزایشی بوده است که در تحلیل‌های بنیادی نقش مهمی دارد.

 

 

کد خبر 1109476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha