گلایه زعفران کاران؛ نرخ ها به روز نیست، معامله امانی شده است

زعفران کاران از روند کار غرفه داران زعفران گلایه دارند و می گویند: غرفه داران نرخ امروز زعفران را فردا اعلام می کنند تا گُل را امانی بخرند و توافق تحمیل می شود.

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی _ فاروج؛ غرفه داران نرخ امروز را فردا اعلام می کنند تا گُل را امانی بخرند و توافق تحمیل می شود، اینها گفته های شماری از کشاورزان است که از روند کار غرفه داران گلایه مندند. امسال برای داشتن سال زعفرانی بی دغدغه نشست های مربوط به این حوزه خیلی پیش از شروع فصل برداشت برگزار شد تا مشکلات سال گذشته بهره برداران را بی رغبت به ادامه کار نکند.

 

یکی از اولویت ها در برگزاری این جلسه ها، بازارچه زعفران به ویژه در حوزه نرخ خرید گُل بود و یکی از مصوبات مهم برای کشاورزان، اعلام به روز نرخ، نصب تابلو برای اعلام لحظه ای قیمت ها بود تا غرفه داران از روند صحیح قیمت گذاری تخطی نکنند. اما به اذعان کشاورزان تابلوی نصب شده بی رمق بوده و نرخی که بر روی آن اعلام می شد یا مورد توجه قرار نمی گرفت و یا در در مقابل گُل های زعفران کم قد و قامت بوده است.

 

«مهدی قربانی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: نرخ های روی تابلو  تغییر چندانی طی روزهای برداشت گُل نداشته و دلالان خارج از غرفه بیشتر از آن، نرخ را به کشاورز آنهم نقدی می پردازند.

 

وی افزود: طی هفته گذشته یک روز بارندگی اتفاق افتاد، که بر روی گُل های صبح همان روز تاثیر داشت و گل های عصر هم به قیمت نازلی از دست کشاورز خریداری شد.

 

کشاورز دیگری گفت: قرار بر این بود که غرفه داران به روز  و نقد، گُل را خریداری کنند اما هیچکدام محقق نشد.

 

«مسعود جوادی» افزود: گل را که به غرفه دار تحویل می دهیم با این پاسخ مواجهیم که نرخ فردا معلوم می شود اگر نقد می خواهید قیمت فلان است با این روند عملا باز کشاورز است که متضرر می شود.

 

وی گفت: با رقم غرفه دار هم که موافقت می کنیم باز به بهانه شلوغ بودن سرشان پرداخت ها چند روز به تاخیر می افتد و نظارتی بر کار غرفه داران نیست.

 

کشاورز دیگری گفت: وجود بازارچه نظم خوبی به کارها داده است اما نظارت بر کار غرفه دارن نیست و اگر در این بخش ها دقت بیشتری شود کارها روال بهتری می یابد.

 

«علی طاهری» افزود: این روزها بسیاری از دلالان با واسطه دوستان و آشنایان بر سر مزارع حضور می یابند و با توجه به اینکه نرخ گل هر روز، روز دیگر اعلام می شود با نرخ های مورد نظر خود، گل را روی زمین از کشاورزی که نگران تامین پول کارگر است، می خرند.

 

وی گفت: تیم ناظری باید هر روز بر کار غرفه داران نظارت داشته باشند تا فعالیت ها بی راهه نرود.

 

کشاورز دیگری گفت: به نام خرید نقد، گُل را از 27 مهر به غرفه دار داده ایم و هر روز هم که برای دریافت هزینه گل مراجعه می کنیم به روز بعد حواله مان می کنند.

 

«صابر احمدی» افزود: امسال هم غرفه دار تصمیم گیرنده برای همه بخش ها بوده و باز این کشاورز است که دستش به جایی نمی رسد.

 

قیمت گُل در فاروج کمتر از تربت و سایر شهرستان های تولید کننده این محصول نبوده است


مدیر عامل اتحادیه تعاون روستایی شهرستان فاروج گفت:  هر روز با همه مراکز خرید گل و بازارچه های استان خراسان رضوی و جنوبی در تعامل هستیم و همیشه قیمت در فاروج بالاتر از سایر بازارچه ها بوده است.

 

«میثم عمارلو» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: قیمت اعلام شده روی تابلو، قیمت کف است و پایین تر از آن غرفه دار مجاز به خرید نیست اما بالاتر از آن قیمت مشکلی ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه بی اطلاعی بعضی از کشاورزان از روند فعالیت ها، گاهی نارضایتی ایجاد می کند، افزود: غرفه دار، گُل را برای تاجران می خرد و باید حقوق خود را هم تامین کند تا بتواند به رقابت در بازار ادامه دهد.

 

عمارلو با اشاره به اینکه غرفه دار هم از نرخ قیمت گذاری شده ناراضی است چرا که او هم به سود خود می اندیشد، بیان کرد: عرضه و تقاضا هم در روند قیمت گذاری موثر است و در روزهایی که گل کمتر است، غرفه داران برای ماندن در بازار رقابت نرخ بالاتر را می گویند تا بار مورد نیاز خود را تامین کنند.

 

وی با اشاره به اینکه جز دو روزی که با گُل، باران خورده و سرما زده مواجه بودیم قیمت پایین نیامد، گفت: تحویل گُل به هر غرفه در اختیار کشاورز است و ادامه روند کار در خصوص دریافت نقدی و یا امانی بهای گل هم در توافق دو طرف انجام می شود.

 

عمارلو افزود: ما مرجع تصمیم گیری در این حوزه نیستیم و کشاورز در صورت ناراضی بودن از روند کار یک غرفه دار، حق انتخاب دارد که با خریدار دیگری وارد معامله شود.

 

وی با اشاره به محدودیت امکان جا به جایی پول با کارت بیش از رقم 150 میلیون ریال در روز گفت: با بانک های شهرستان هم تعامل داشته ایم اما امکان تامین نقدینگی تا 500 یا 600 میلیون ریال برای هر غرفه دار از سوی بانک ها نیست.

 

مدیر عامل اتحادیه تعاون روستایی شهرستان فاروج با اشاره به اینکه قیمت گل بالاست و به همین نسبت جا به جایی پول در رقم های بالا باید اتفاق بیفتد، بیان کرد: کشاورز هم از این روند مطلع است و معمولا با غرفه دار بر سر نحوه دریافت هزینه گل به توافق می رسد.

 

عمارلو اظهار کرد: در این بخش وقتی می توانیم ورود کنیم که توان خرید گُل را داشته باشیم تا اگر کشاورزی از روند کار غرفه داری ناراضی بود، گلش را بخریم.

 

وی اظهارکرد: غرفه دار متعهد و موظف به خرید گل تا هر زمان که کشاورز مایل باشد نیست و بخش خصوصی هم به برای رسیدن به سود فعالیت می کند.

 

نرخ روی تابلو، کف قیمت گُل زعفران است


فرماندار فاروج گفت: نرخ روی تابلوی بازارچه کف قیمت گل است تا غرفه داران کمتر از آن رقم اقدام به خرید نکنند.

 

«ابوالحسن نجفی حاج تقی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: کشاورز به تناسب کیفیت گل خود می تواند با غرفه دار در رقم بالاتر از نرخ اعلام شده بر روی تابلو به توافق برسد.

 

وی با اشاره به اعلام نرخ خرید تضینی با پیگیری های انجام شده همزمان با برداشت زعفران در شهرستان گفت: این نرخ هم قیمت کف است و به معنای اینکه فقط با این نرخ باید نگین خریداری شود نیست.

 

نجفی با بیان اینکه برای کاهش مشکلات بهره برداران این محصول نشست های بررسی مشکلات و پیگیری راهکارهای حل آن خیلی پیش از شروع فصل برداشت در شهرستان برگزار شد، افزود: سال گذشته با توجه به اینکه نرخ تضمینی خرید زعفران درست بعد از اتمام برداشت گل شهرستان اعلام شد، کشاورزان بسیار متضرر شدند که امسال در شهریور ماه پیگیر برطرف شدن آن شدیم.

 

وی گفت: امسال همزمان با آغاز برداشت محصول نرخ خرید تضمینی (20 میلیون و پانصد هزار تومان) اعلام شد که به بهره برداران در روند تصمیم گیری برای نحوه عرضه محصول خود کمک کرد.

 

فرماندار فاروج با بیان اینکه در سال های اخیر اقدامات خوبی برای ساماندهی بهتر برداشت این محصول در شهرستان انجام شده که نقطه عطف آن راه اندازی بازارچه زعفران بوده تا کشاورزان با دغدغه کمتری تولید خود را به بازار عرضه کنند، گفت: به رغم اینکه هفت واحد فرآوری زعفران در شهرستان فعال است اما ظرفیت این واحد ها با میزان تولید شهرستان همخوانی ندارد و فقط 4تن و 400 کیلو گرم محصول را پوشش می دهد و 13 تُن نگین به صورت فله ای به استان های دیگر عرضه می شود.

 

فرماندار فاروج گفت: نشست تخصصی هم با یکی از شرکت های نو آورانه در حوزه این محصول برگزار شد که امیدواریم ثمرات آن به کام کشاورزان باشد.

 

 

 

کد خبر 1109557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha