نکوهش تنبلی با تاکید بر ورزش و سلامتی

تنبلی یکی از صفات مورد نکوهش در همه جوامع و دین اسلام است که در شرایط فعلی با تغییر روش مدارس و دانشگاه ها و تعطیلی مراکز ورزشی و تفریحی تحرک کاهش و آسیب های جسمی و روحی آن روبه افزایش است.

خبرگزاری شبستان- اصفهان: یکی از دغدغه های مهم جوامع در حفط سرمایه انسانی، تحرک و ورزش برای سلامت جسم و رو.ح است که دین اسلام نیز در بیان های مختلف به این موضوع پرداخته و پیشوایان دینی علاوه بر اینکه خود در این مسیر قدم گذاشته اند، دیگران را نیز توصیه به ورزش هایی داشته اند.

تنبلی آسیب جدی برای نیروی انسانی جامعه به حساب می آید و باید به صورت جدی به این موضوع پرداخته شود و از طرفی هم نگرش ما نسبت به جامعه تنبل متفاوت از جامعه فعال و پویا است چرا که تنبلی عامل بسیاری از آسیب های اجتماعی و هدر رفت انرژی است.

آموزش ورزش به کودکان و نوجوانان از توصیه های دین است و پیامبر اسلام پیروان خود را به انجام ورزش سوارکاری و شنا توصیه کرده و آن هایی که در حوزه ورزش فعال بوده و نه برای قهرمانی بلکه برای سلامت خود در سبد  زندگی برنامه دارند، موفقیت و شادکامی بیشتری هم نسبت به افراد تنبل دارند.

شرایط کرونا به گونه ای پیش رفته که بر زندگی مردم تاثیر گذشته و کمترین میزان تحر ک ها مثل چند قدم تا مدرسه را هم از بین برده و زندگی صنعتی باعث شده تا کمتر زنان مثل گذشته در نظافت و کارهای روزمره تلاش و همت کنند و همه این مسائل موجب آسیب هایی در جامعه شده است.

 

تنبلی یکی از صفات مورد نکوهش در همه جوامع و دین اسلام است که در شرایط فعلی با تغییر روش مدارس و دانشگاه ها و تعطیلی مراکز ورزشی و تفریحی تحرک کاهش و آسیب های جسمی و روحی آن روبه افزایش است، پس باید در نهادینه سازی فرهنگ ورزش و تکاپو تلاش کرد.

فرهنگ سازی در حوزه ورزش و سلامت جز برنامه های امروز جامعه بوده و همه در این مسیر نقش دارند و البته که ورزش و جوانان، نهادهای فرهنگی، مدارس و رسانه ها نقش هدفمند تری را ایفا می کنند.

توجه به تحرک از یک سو و از طرف دیگر توجه به سلامتی روج جسم مورد تاکید قرار گرفته و این اقدامات از خانه و دیگر نهادهای فعال باید محقق شود.

تحرک و ورزش بین شخصیت های دینی

 

علاوه بر توصیه های دینی، شخصیت های دینی و مذهبی جامعه هم در مسیر تبلیغ ورزش کار کرده و خود آنان نیز در این خصوص پیشگام هستند.

ورزش کردن مراجع تقلید و توصیه به مقلدان خود، فعالیت های ورشزی روحانیون و راه اندازی باشگاه های ورزشی در مساجد از جمله فعالیت هایی است که در عرصه ورزش انجام می شود و نشان از توجه دین به موضوع ورزش و فعالیت های تحرکی و دوری از تنبلی است.

 

ماجرای کمک کردن یک طلبه ورزشکار در اصفهان و نجات یک کوهنوری به قدری در شبکه های اجتماعی بازتاب پیدا کرده که نشان داده جامعه دینی و مذهبی هم موافق ورزش و فعالیت های ورزشی همگانی و قهرمانی هستند.

 

طلبه ورزشکار اصفهانی با بیان اینکه ورزش با دین منافاتی ندارد خاطرنشان کرد: عموم مردم به اندازه توان خود فعالیت ورزشی و تحرکی داشته باشند.

حجت الاسلام «مهدی معینی» با اشاره به اینکه مردم مومن و متدین نسبت به ورزش و سلامتی خود مثل اعمال عبادی توجه کنند، اذعان داشت: پیاده روی ساده و ورزش های عمومی برای نشاط و آرامش همه گروه های سنی خوب است.

وی ادامه داد: پس از انجام فعالیت های ورزشی همگانی افرادی که دارای توان مالی و جسمی دارند در عرصه تخصصی نیز وارد شوند و حق موضوع را ادا کنند.

 

*پیوند مسجد و ورزش با همدیگر

یکی از شاخصه های مهم ورزشی، برقراری ارتباط بین مباحث دینی و اعتقادی و ورزش است و وجود رشته ورزشی باستانی و زورخانه ای مصداق بارزی از ورزش است که روزخانه ها به ذکرخانه نیز معرف هستند.

افرادی که به ورزش و فعالیت های جسمی توجه دارند شادابی بیشتری هم نسبت به دیگر افراد کم تحرک داشته و همین موضوع باعث شده تا تبلیغ در این عرصه انجام شود و وجود خانه های ورزشی در مساجد و حتی قرارگرفتن یک میز تنیس و میز فوتبال دستی فرصت خوب ورزشی را ایجاد کند.

 

راه اندازی باشگاه های ورزشی در مساجد به عنوان پایگاه ورزش همگانی و ایجاد تفاهم و همکاری بین هیات های ورزشی همگانی و کانون های مساجد همه در راستای تقویت ورزش همگانی و گرایش نسل های جدید و اعضای کانون های مساجد به ورزش بوده است.

این دسته از فعالیت ها در گرایش و جذب افراد به مسجد هم سهم داشته و توانسته نظر عموم را جلب کند.

 

اختصاص میزتنیس روی میز در سال های پیش توسط فرمانداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون به کانون های مساجد و راه اندازی خانه ورزش های روستایی فرصتی برای تبلیغ دینی ورزش و ایجاد تحرک بوده است.

 

راه اندازی خانه دارت در مساجد از دیگر اقدامات مهم در حوزه ورزش در این خطه بوده که البته در دیگر شهرستان ها مثل شهرضا نیز انجام و قهرمانانی نیز از خانه های ورزش مساجد تربیت شده اند و در مسابقات شرکت داشته اند.

کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع) تیران از توابع استان اصفهان یکی از مراکز فعال در حوزه فرهنگ ورزشی بوده که علاوه بر تجهیز به امکانات ورزشی، سالن ورزشی، اجرای مسابقات هفتگی، برنامه ورزش همگانی مثل دوچرخه سواری و پیاده روی خانواده نیز پیش بینی و اجرا می کند.

 

رئیس اداره ورزش و جوانان تیران و کرون چنین حرکت هایی را در توسعه ورزش و تقویت فرهنگ قهرمانی ورزش مهم دانست و اذعان داشت: از ظرفیت مساجد برای تقویت ورزش و نشاط و شادابی استفاده باید کرد.

»مهدی مرادی» افزود: مساجد روستایی فرصت و بستر خوبی برای تبلیغ فرهنگ ورزش و راه اندازی تنها مراکز ورزشی روستایی هستند.

کد خبر 1109792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha