تربیت صحیح، مانع پیدایش گناه در جامعه می شود

حجت الاسلام دستداده گفت: اگر تربیت به طرز صحیح انجام شود جلو بیشتر گناهان گرفته شده و از جامعه یک مدینه فاضله می سازد.

حجت الاسلام «زین العابدین دستداده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: یکی از عوامل مهمی که با آن می توان جلو گناهکار شدن افراد گرفت، تربیت صحیح است و این امر از بدو تولد کودک آغاز می شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: کودک با فطرتی الهی پا به عرصه وجود می گذارد و این وظیفه مربیان اوست تا او را آنگونه که مرضی خداوند است تربیت کنند و در مزرعه دل او بذری نپاشند که خدای ناکرده از راه مستقیمی که در پیش او گذاشته شده، منحرف شود.

 

وی بیان کرد: پدر و مادر اولین کسانی هستند که در مسیر تربیت، اولین بذر انسانیت و یا خدای ناکرده حیوان بودن را در آن می کارند و این اولین بذر تا پایان عمر، بر روی کودک موثر است.

 

حجت الاسلام دستداده ادامه داد: حتی افرادی که بعدها از شیوه تربیتی پدر و مادر عدول کرده اند باز هم می توان مقداری از تاثیرات اولیه را در آنان دید.

 

وی گفت: امام علی (ع) در ضمن نامه ای که به فرزندشان امام حسن (ع) نوشتند به ایشان فرمودند: «فرزند عزیز در راه ادب آموزی تو از فرصت استفاده کردم و قبل از آنکه دلت سخت شود و عقلت به اندیشه های دیگر مشغول شود در راه ادب آموزی و تربیتت کوشیدم»

 

این نویسنده کتاب های مذهبی و اجتماعی اضافه کرد: می بینیم که امام علی (ع) بهترین زمان تربیت انسان را زمانی معرفی می کند که قلب او مشغول نشده باشد.

 

وی اظهار کرد: بیشتر مردم بر این باور هستند که تربیت کودک از آن وقتی شروع می شود که او خوب و بد خویش را درک کند و به مرحله رشد برسد و قبل از آن چون کودک تحت تاثیر هیچ عامل خارجی قرار نمی گیرد هر چه در تربیت او تلاش شود بی فایده است.

 

حجت الاسلام دستداده ادامه داد: اما این عقیده درست نیست چرا که به تصدیق دانشمندان فن تربیت، تربیت و پرورش کودک از همان آغاز تولد او شروع می شود و بهترین زمان برای تربیت او زمان کودکی است.

 

وی افزود: البته در زمان های بعد به ویژه تا قبل از بلوغ نیز تربیت والدین نقش زیادی در زندگی انسان دارد و تاثیر تربیت بعد از بلوغ از طرف والدین کمتر شده نوجوان و جوان در این دوره بیشتر از دوستان، اجتماع و محیط اطراف خود نقش می پذیرد.

 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جهرم اذان کرد: حال اگر تربیت به طرز صحیح انجام شود جلو بیشتر گناهان گرفته شده و از جامعه یک مدینه فاضله می سازد؛ مدینه ای که در آن هنجارها حکومت کرده ناهنجارها در فکر و ذهن مردم آنقدر قبیح هستند که هیچ انسان تربیت شده ای به طرف آنها نمی رود.

 

وی اظهارکرد: بنابراین اگر والدین و مربیان می خواهند کودکانی سالم و اخلاقی تحویل جامعه دهند باید تمام تلاش خود را جهت تربیت آنان به کار برند.

 

کد خبر 1109884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha