نسبت به حکومت نمی توان سکولار اندیشید

حجت الاسلام دستداده گفت: با توجه به اعتقاد به معاد نمی توان نسبت به حکومت که یکی از مسائل اصلی زندگی انسان را تشکیل می دهد سکولار اندیشید و دین و خدا را نادیده گرفت.

حجت الاسلام «زین العابدین دستداده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: حکومت دینی به عنوان نظریه ای که موافقان و مخالفان بسیاری را به همراه دارد برای جامعه دینی امری سرنوشت ساز است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ممیز اصلی در بحث این نوع حکومت، عنوان دین است، افزود: دین با همه اختلافاتی که در تعریف و ماهیت آن وجود دارد، 2 رکن اساسی ایمان و عمل برای آن در نظر گرفته شده است.

 

وی ادامه داد: پیداست که بحث از حکومت دینی قبل از اینکه از جنبه حقوقی مورد بحث قرار گیرد از جنبه فلسفی و کلامی باید به آن توجه شود.

 

به گفته حجت الاسلام دستداده، هر چند ادله عقلی متعددی را برای اثبات مسئله می توان در نظر گرفت اما دلیل عمده جنبه اجتماعی بودن انسان و نیاز به قانون و معرفی دین به عنوان قانون کامل تر است.

 

وی گفت: بحث از شرایط حاکم دینی و مشروعیت حکومت همگی مجموعه مسائلی هستند که ما را به ضرورت وجود حکومت دینی رهنمون می کنند پس منظور از مبانی فلسفی حکومت دینی، مجموعه مسائل فلسفی بوده که ما را در تبیین عقلی حکومت دینی راهنمایی می کنند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: این مسائل فلسفی یا جزء زیرساخت های مباحث حکومت دینی است و اصول اولیه را در ضرورت وجود آن تشکیل می دهند و یا این که به فلسفه وجود دین می پردازند و یا بعد از پذیرش حکومت دینی به حقانیت و قانونی بودن آن توجه می کنند.

 

وی ادامه داد: وقتی ما در وجود شناختی، خدا را محور همه مسائل دانستیم و او را منشأ هر گونه خیر و سعادتی در نظر آوردیم و جهان هستی را فراتر از جهان طبیعت دانستیم که از قوس نزول تنزل یافته و در قوس صعود به سوی عالم بالا در حال صعود است و پذیرفتیم که رابطه بین دنیا و آخرت رابطه عمل و عکس العمل است و هیچ یک از اعمال فردی و اجتماعی ما بی تاثیر در سعادت و شقاوت اخروی نیست و با توجه به اعتقاد به معاد نمی توان نسبت به حکومت که یکی از مسائل اصلی زندگی انسان را تشکیل می دهد سکولار اندیشید و دین و خدا را نادیده گرفت.

 

حجت الاسلام دستداده در پایان گفت: حضور خدا و دین در جای جای زندگی انسان دینی است و حکومت به عنوان یکی از بزرگترین مسائل تاثیرگذار بر زندگی انسان از این امر مستثنی نیست.

 

کد خبر 1110286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha