اتحاد و وحدت مسلمین  زمینه ساز تحقق  تمدن نوین اسلامی است

حجت الاسلام میهن پرست با بیان اینکه تحقق تمدن نوین اسلامی تنها با اتحاد و وحدت مسلمین شدنی است، گفت: آمریکا با کارشکنی قصد دارد که با اعمال اراده بر مذاکرات موجب انحراف آن از مسیر مطلوب ایران شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، امام‌جمعه شهر چوار در خطبه‌های این هفته نماز جمعه در مسجد مقدس صاحب‌الزمان (عج) با اشاره به خطبه هفتاد و ششم کتاب شریف نهج‌البلاغه اظهار کرد: حضرت امام علی (ع) در این خطبه می‌فرماید که آیا آگاهی بنی امیه نسبت به (روحیات و صفات) من، آنان را از عیب‌جویی من بازنداشته؟ و آیا سابقه من (در اسلام این افراد نادان را، از گمان بد در حق من مانع نشده؟! پند و اندرز الهی از گفتار من رساتر است ولی آن‌ها به اندرزهای الهی نیز گوش فرا نمی‌دهند) من با مارقین (آنان که از دین خدا خارج‌شده‌اند) محاجه می‌کنم و دشمن آشتی‌ناپذیر پیمان شکنان و تردیدکنندگان (در حقایق اسلام) هستم. آنچه مبهم است باید در پرتو عرضه بر کتاب خدا روشن گردد و بندگان به آنچه در دل دارند، جزا داده می‌شوند.

 

حجت‌الاسلام« شهاب‌الدین میهن‌پرست» در ادامه با اشاره بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۷ ربیع‌الاول، گفت: ادای حق جامعیت دین، یک تعبیر زیبا و مسئولیت آفرین است، درواقع تعیین درست جامعیت دین، مقابله صحیح در جنگ روایت‌ها و مبارزه با روایت ناقص و تحریفی از اسلام است که می‌کوشد اسلام را دین شخصی و اخروی و یک امر فکری و قلبی صرف معرفی نماید.

 

وی با اشاره به اینکه وحدت اسلامی یک اصل راهبردی و استراتژیک است نه مقطعی و تاکتیکی، افزود: این امر سلیقه این‌وآن نیست، یک فريضه قطعی قرآنی است. تقویت نظام اسلامی و رسیدن به افق ترسیم‌شده و عالی آن يعنی تمدن نوین اسلامی جز با اتحاد و وحدت مسلمین شدنی نیست.

 

امام‌جمعه چوار ابراز کرد: در تأسی و پیروی از سیره نورانی نبوی سه اصل صبر، عدل و اخلاق از همه مهم‌تر است، صبر یعنی در راه حق، متوقف شدن و بیش رفت و در میدان ماندن. عدل مهم‌ترین هدف میانی بعثت پیامبران است، دراین‌باره دو نکته پیوست عدالت در همه برنامه‌ها و عادلانه برخورد کردن در اجرای عدالت بسیار مهم است.

 

حجت‌الاسلام میهن‌پرست بیان کرد: اخلاق سومین رکن اصلی در پیروی از رسول اعظم صلی‌الله عليه و آله است، در تنظیم ارتباط با دیگران سهل گیری و نه سهل‌انگاری، یک اصل اساسی است که دعای ۳۹ نهج‌البلاغه یکی از آن منابع خواندنی و تأمل کردنی است که به این موضوع اشاره می‌کند.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه انتخاب اتحاديه اروپا به‌عنوان طرف اصلی مذاکرات بروکسل، چند مزیت مهم دارد، افزود: با ایجاد نوعی شکاف میان اروپا و آمریکا، قدرت اجماع سازی ایالات‌متحده علیه ایران را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، مواجهه مستقیم تهران و بروکسل در کنار ارتباط مستقیم و مساعد تهران با پکن و مسکو در گفتگوها، نوعی موازنه بخشی به مذاکرات برجامی است.

 

امام‌جمعه چوار ابراز کرد: به همین جهت آمریکا با این مذاکرات مخالف است، برخی کشورهای دیگر نیز چندان موافقتی با بروکسل ندارند اما باید این شرایط را بپذیرند، ایران قصد دارد که با توجه به نیازمندی غرب به کنترل بر برنامه هسته‌ای و افزایش نظارت‌ها بر آن، اتحاديه اروپا از جایگاه خود برای حل مسائل باقی‌مانده و تأمین منافع ایران استفاده کند.

 

وی بیان کرد: درعین‌حال آمریکا تأکید کرده آنچه مدنظر قرار می‌گیرد گفتگوهای چندجانبه در وین است، به همین دلیل ممکن است در حین مذاکرات بروکسل، با کارشکنی قصد کند که با اعمال اراده بر مذاکرات موجب انحراف آن از مسیر مطلوب ایران شود، نکته مهمی که تیم مذاکره‌کننده ایرانی می‌بایست نسبت به آن هشیار باشند.

 

حجت‌الاسلام میهن‌پرست تصریح کرد: تهران روز چهارشنبه ۵ آبان، میزبان دومین دور نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان بود، نشستی که اولین دور آن ۱۷ شهریورماه و به میزبانی پاکستان برگزارشده بود، اجلاس همسایگان افغانستان در تهران در حالی برگزار می‌شود که عدم حضور نمایندگانی از افغانستان در این نشست تأمل‌برانگیز و درعین‌حال حساسیت‌برانگیز شده است.

 

امام‌جمعه چوار گفت: هنگامی‌که نخستین دور نشست همسایگان در پاکستان برگزار شد، طالبان به‌تازگی دولت موقت خود را اعلام کرده بود و درعین‌حال به افکار عمومی جهانی و به‌ویژه همسایگان افغانستان اطمینان داد که این گروه کاملاً بر اوضاع کشور مسلط بوده و در آینده هیچ نگرانی حدی امنیتی نه از جالب طالبان و نه از جانب دیگر گروه‌ها در داخل این کشور برای همسایگان وجود نخواهد داشت.

 

وی تصریح کرد: اما اکنون و باگذشت مدت‌زمانی کمتر از دو ماه به نظر می‌رسد طالبان، در برقراری امنیت کامل موردادعایش، ناکام بوده است، وقوع چندین انفجار بزرگ و خونین در مناطق مختلف افغانستان که به شهادت صدها نمازگزار منجر شد، ابهامات و معضلات مهمی را برای همسایگان به وجود آورده است.

 

حجت‌الاسلام میهن‌پرست گفت: اینکه چه ارتباطاتی میان این گروه‌ها و جناح‌های افراطی طالبان وجود دارد؟ آیا طالبان قادر به مهار و کنترل این افراط‌گرایان است؟ آیا طالبان همان‌گونه که تلاش دارد خود را نشان دهد، منسجم و یکپارچه و تحت لوای یک رهبری و فرماندهی واحد قرار دارد؟ این‌ها نگرانی‌هایی جدی هستند که همه همسایگان افغانستان را به تأمل واداشته، به‌ویژه اینکه هریک از آن‌ها دغدغه‌های امنیتی خاص خود را دارند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: به‌این‌ترتیب نگرانی‌ها و دغدغه‌های امنیتی همچنان یکی از محورهای مهم نشست همسایگان در تهران را شکل داده و بحث‌هایی چون شناسایی رسمی طالبان همچنان در حاشیه بافی خواهد ماند.

 

کد خبر 1110528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha