رشد ۲۳ درصدی تعرفه برق مشترکان پر مصرف/صادرات ۳۰۰ هزار راس دام سبک عشایری مجوز گرفت

اقتصاد ما بانک محور است، هر گرم طلا ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۷۶ هزار تومان رسید، رشد ۲۳ درصدی تعرفه برق مشترکان پر مصرف، صادرات ۳۰۰ هزار راس دام سبک عشایری مجوز گرفت برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۸ آبان شبستان به شرح زیر است:

اعطای ۳۱۰۰میلیارد تومان تسهیلات بانک تجارت به شرکت‌های دانش‌بنیان

در اجرای تفاهم نامه با صندوق نوآوری و شکوفایی و در اجرای تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، با هدف اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به شرکت‌های دانش‌بنیان، بانک تجارت از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور بیش از ۳۱ هزار و هشتصد و چهار میلیارد ریال تسهیلات به ۳۳۱ شرکت دانش بنیان پرداخت کرده است. این در حالی است که تسهیلات پرداختی این بانک به ۳۲۹ شرکت دانش بنیان در سال ۹۹ نیز معادل ۱۹ هزار و یکصد و چهل و شش میلیارد ریال بوده است.

 

بانک تجارت با اشراف کامل به این مهم که یکی از راهکارهای پیشرفت اقتصادی کشور در گرو رشد شرکت‌های دانش بنیان است، بویژه در سالهای اخیر با مشارکت در مسیر اهداف توسعه محور دولت و برای حمایت از سیاست های اقتصادی کشور قدم های مثبتی را برداشته است.

 

اقتصاد ما بانک محور است

مرادی، کارشناس حقوق بانکی شب گذشته (جمعه ۷ آبان) در بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک سیما با بیان اینکه با اجرایی شدن الکترونیکی شدن قراردادها، نظارت ها قوی تر می شود و مشتری می تواند جدول اقساط، بازپرداخت ها و اطلاعات دیگر را مشاهده کند،‌ درباره نامه وزیر اقتصاد درباره تشکیل کمیته ای مشترک از مدیران بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده های مدیران شبکه بانکی برای اجرای طرح الکترونیکی شدن قراردادهای بانکی و همچنین الزام بانک ها به تحویل یک نسخه از قرارداد و اطلاعات کامل تسهیلات به مشتریان افزود: چندین مرتبه بانک مرکزی به شبکه های بانکی بخشنامه هایی را صادر کرد تا حتماً یک نسخه از قرارداد تسهیلات به مشتریان تحویل داده شود اما متأسفانه این عمل اتفاق نیفتاده است.

 


وی با بیان اینکه همزمان با نسخه ای از قرارداد تسهیلات باید جدول اقساط به صورت کامل به تسهیلات گیرنده، ضامن و راهن داده شود که بسیاری از بانک ها این کار را انجام نمی دهند،‌ افزود: این نقطه ضعف موجب مصوبه مجلس در خصوص طرح الکترونیکی شدن قراردادهای بانکی شد.


مرادی با بیان اينکه اقتصاد ما بانک محور است، گفت: مشکل مهم این است که تسهیلات گیرنده نمی تواند اطلاعات مربوط به قرارداد خود را دریافت کند. اگر این طرح اجرا شود، علاوه بر شفاف سازی، تشکیل پرونده های تخلفات کاهش می یابد.

 


کارشناس حقوق بانکی گفت: ضمانت اجرایی برای این طرح قرار داده شده است که بر مبنای آن مردم با مراجعه به واحدهای بازرسی بانک ها یا بانک مرکزی در مدت یک هفته نسخه ای از قرارداد خود را دریافت کنند اگر شعبه مربوط از دادن آن خودداری کرد شکایت در این باره خارج از نوبت رسیدگی می شود.

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۷۶ هزار تومان رسید

امروز (شنبه ۸ آبان) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۰.۰۲ درصد رشد به ۱۱,۷۱۶,۰۰۰ ریال،‌ انس جهانی طلا با ۰.۹ درصد افت به ۱,۷۸۲.۶۶ دلار،‌ قیمت هر عدد سکه امامی با ۰.۴۱ درصد افت به ۱۱۸,۶۲۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی به قیمت ۱۱۵,۴۹۰,۰۰۰‬ ‬ ریال، هر عدد نیم سکه با ۰.۴۶ درصد افت به قیمت ۶۰,۷۲۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۵۶ درصد افت به قیمت ۳۵,۶۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۱۳ درصد رشد به قیمت ۲۲,۴۷۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (شنبه ۸ آبان) قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۰۸ درصد افت به ۲۷۶,۵۷۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۰.۱۸ درصد رشد به ۳۲۱,۸۸۰ ریال و قیمت هر پوند با ۰.۰۲ درصد افت به ۳۸۰,۵۶۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی امروز (شنبه هشتم آبان ماه ۱۴۰۰) نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۱ ارز کاهش و ۱۷ ارز افزایش یافته است. نرخ ۸ ارز نیز بدون تغییر باقی مانده است. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷ هزار و ۵۰۹ ریال و یورو ۴۸ هزار و ۵۱۹ ریال ارزش‌گذاری شد. بر پایه این گزارش، امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۸۳۰ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۸۸۱ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۹۶۹ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۵۲۲ ریال، روپیه هند ۵۶۱ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۱۳۵ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۴ هزار و ۵۳۳ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۸۲۸ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌ هزار و ۴۰۰ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۸۸۱ ریال، دلار نیوزیلند ۳۰ هزار و ۸۰ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۷۵۵ ریال، لیر ترکیه ۴ هزار و ۳۶۶ ریال، روبل روسیه ۵۹۳ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۹ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۱ هزار و ۵۶۰ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۱۳۷ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۲۰۲ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۹۰ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۸۳۸ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۸۱۷ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۲۳۶ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۵۸ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۵ هزار و ۹۲۴ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۴۰ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۷۴۰ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۲۴ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۳۱۳ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۶۲ ریال، افغانی افغانستان ۴۶۳ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۷ هزار و ۲۷۶ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۰ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۳ هزار و ۱۵۰ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۷۳۹ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲۳ ریال قیمت خورد.

 

رشد ۲۳ درصدی تعرفه برق مشترکان پر مصرف

عبدالامیر یاقوتی مدیر کل مدیریت امور مشترکان توانیر در نمایشگاه بین المللی صنعت برق در کارگاه آشنایی نحوه محاسبه قبوض برق، گفت: کشور از نظر تعرفه‌ای به ۵ بخش تقسیم می‌شود که ۴ بخش آن گرمسیری است و یک منطقه عادی است، اما طیف وسیعی از این مشترکان ما در مناطق عادی مستقر هستند.

یاقوتی گفت: مشترکان هم به دو دسته تقسیم می‌شوند شامل مشترکانی با مصرف تا سقف الگو و مشترکانی که بیش از الگو مصرف می‌کنند، هستند.

 
وی با بیان اینکه در مناطق گرمسیر ۱ الگو ۳ هزار کیلووات ساعت است و در مناطق عادی ۳۰۰ کیلووات ساعت است، افزود: اگر مشترکانی تا سقف الگو مصرف کنند تعرفه برق آن‌ها ۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، اما مشترکانی که بیش از ۲ دوبرابر الگو مصرف کنند، تعرفه برق آن‌ها مجموعا ۲۳ درصد افزایش داشته است.


مدیر کل مدیریت امور مشترکان توانیر گفت: اما مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف داشته اند، امسال در سه ماه تیر و مرداد و شهریور، مابه التفاوت بیش از دو برابر الگوی مصرف ان‌ها با نرخ ۸۲۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت محاسبه می‌شود.  ۸۶ درصد مشترکان ما زیر الگو، مصرف داشته اند.


یاقوتی در عین حال تصریح کرد: سهم قبوض تا مصرف ۱۰۰ کیلووات ساعت ۲۱ درصد، در پله دوم ۳۵ درصد و در پله سوم ۲۹ درصد و پله چهارم ۱۰ درصد، پله پنجم ۳ درصد و پله ششم یک درصد و و پله هفتم یک درصد بوده است.

 

صادرات ۳۰۰ هزار راس دام سبک عشایری مجوز گرفت

سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی دستورالعمل صادرات ۳۰۰ هزار رأس دام سبک عشایر کشور را ابلاغ کرد.

 

بر اساس این دستورالعمل، اتحادیه تعاونی‌های عشایری دامداران متحرک ایرانیان به عنوان مباشر شرکت پشتیبانی امور دام برای صادرات دام سبک غیرمولد عشایر با رعایت پروتکل سازمان دامپزشکی کشور تعیین شده است.

 

سازمان دامپزشکی کشور موظف است حداکثر ظرف ۴۸ ساعت نسبت به صدور گواهی لازم در مبدا قرنطینه نگهداری توسط مباشر اقدام نماید و سازمان امور عشایر ایران نیز به عنوان دستگاه ناظر بر فرایند صادرات دام عشایر نظارت می‌کند.

 

همچنین بر اساس دستورالعمل ابلاغی، صادرات ۳۰۰ هزار رأس دام عشایر با رعایت برنامه زمانبندی مرحله‌ای به صورت ۵۰ هزار رأس در هر مرحله که سه مرحله آن قطعی بوده و مراحل بعد نیز منوط به بررسی آثار اقتصادی صادرات دام زنده بر قیمت گوشت در داخل کشور می‌باشد و مبادی خروجی دام نیز براساس یک خروجی به ازای هر یک کشور خارجی (مقصد صادرات) تعیین شده است.

 

پرداخت وجه دام زنده خریداری شده به دامدار نیز توسط مباشر به صورت علی الحساب و مبتنی بر قیمت تعیین شده شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایت محصولات اساسی کشاورزی و تسویه حساب نهایی نیز پس از تکمیل فرایند صادرات صورت خواهد گرفت.

 

مدت زمات اعتبار این مجوز تا پایان سال جاری تعیین شده و مسئولیت صدور مجوز و کنترل بازار برعهده شرکت پشتیبانی امور دام کشور است و سایر اتحادیه‌ها و تشکل‌های دامی نیز مجاز هستند در صورتی که متقاضی صادرات دام باشند، با رعایت این شرایط تقاضای خود را به شرکت پشتیبانی امور دام کشور ارائه کنند.

 

 

 

کد خبر 1110705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha