شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان قرآن برگزار می‌شود

میرزاجانی گفت: شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته با اعلام فراخوان عمومی، با موضوع «تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی؛ رسانه ملی و فضای مجازی» تا پایان آبان ۱۴۰۰ برگزار می شود.

«محمد تقی میرزاجانی»، در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در خصوص شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم گفت: هر ساله برنامه ای تحت عنوان نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم توسط شورای عالی قرآن برگزار می شود که هر سال هم تلاش می شود یک یا چند موضوع مورد نیاز، مهم و مرتبط با اهالی قرائت و حفظ قرآن کریم در دستور کار این نشست قرار بگیرد و نقد و تحلیل و بررسی از ابعاد مختلف پیرامون آن موضوع انجام شود که طی سال های گذشته موضوعاتی از قبیل خشوع در تلاوت، مهندسی تلاوت، فقه قرائت، ویژگی های تلاوت استادانه، ترتیل، دعا و مواردی از این دست در دستور کار قرار داشته است.

 

معاون اجرایی شورای عالی قرآن اظهار کرد: طی جلساتی که ما و همکاران در شبکه قرآن و معارف سیما و همچنین رادیو قرآن در ماه های گذشته داشتیم به این نتیجه رسیدیم که تلاوت قرآن و نغمه های دینی، رسانه ملی و فضای مجازی را به عنوان دستور کار شانزدهمین نشست استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم تبیین و بررسی کنیم .

 

میزاجانی تصریح کرد: به موجب این فراخوان، شورای عالی قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن، از استادان، قاریان، حافظان، اصحاب هنرهای آواییِ دینی، تولیدکنندگان برنامه‌های قرآنی و عموم افراد خوش‌فکر و أهل ذوق دعوت می‌کند پیشنهادات، ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه و مبتکرانه خود در زمینه تولید و پخش آثار صوتی و تصویریِ تلاوت قرآن و سایر نغمه‌های دینی شامل: دعا، اذان، تواشیح، ابتهال و مناجات فارسی، که ضمن حفظ شأن و جایگاه این نغمات الهی، بتواند منجر به جلب نظر و اقبال بیش از پیش مخاطبان صدا و سیما و فضای مجازی شود را ارائه نمایند. این پیشنهادات به صورت «ایده» یا «طرح» قابل ارائه است و می‌تواند ناظر به قالب‌های برنامه‌سازی، دکور و صحنه اجرا، نورپردازی، تصویرگذاری، صدابرداری، سبک اجرا و ارائه، و موضوعات محتوایی و شکلی دیگر باشد.

 

معاون اجرایی شورای عالی قرآن  خاطر نشان کرد: هدف گذاری ما از این نشست و فراخوانی که با هماهنگی و همکاری شورای عالی قرآن و شبکه قرآن سیما و رادیو قرآن برگزار می شود، این است که خروجی آن، منجر به یک تغییرات و تحولاتی در حوزه تولید و پخش تلاوت قرآن و نغمه های دینی در رسانه ملی و فضای مجازی شود که انشاءالله موجبات اقبال بیش از پیش مخاطبان را فراهم کند.

 

میرزاجانی افزود: ما چهار موضوع را ذیل موضوعات اصلی فوق پیش بینی کردیم که شامل تلاوت قرآن و نغمه های قرآنی، آسیب شناسی وضعیت فعلی تولید، موضوع دوم تلاوت قرآن و نغمه های دینی و اوقات اذان گاهی، موضوع سوم تلاوت قرآن و نغمه های دینی، نوآوری، ارتقا و تحول و موضوع چهارم هم تلاوت قرآن و نغمه های دینی، آموزش و مسابقات که ذیل این چهار موضوع فراخوانی را صادر و از طریق شبکه های سراسری رادیو و تلویزیون، شبکه های استانی و خبرگزاری ها اطلاع رسانی شد.

 

وی یادآور شد: اعتقاد داریم برنامه ای که از رسانه ملی تولید و پخش می شود، بسیار خوب بوده و حتما هم جذابیت های خاص خود را دارد ولی ما نباید متوقف شویم در همین اشکال و فرم هایی که از طریق برنامه سازی صادر می شود بلکه حتما نوآوری، ابتکارات و ارایه یک سری برنامه ها و طرح های خلاقانه می تواند به اقبال و استقبال بیشتر مخاطبان منجر شود.

 

وی افزود: پایان آبان ماه مهلت این فراخوان خواهد بود، علاقه‌مندان می‌ توانند «ایده» یا «طرح» مدنظر خود را در فرم‌های مربوط تکمیل وحداکثر تا پایان آبان ۱۴۰۰ از طریق یکی از پیام‌رسان‌ها به شماره ۰۹۱۲۱۰۸۳۶۲۶ ارسال نمایند. شماره تماس ۵۸۸۴۹۳۸۱۳ ۰۲۱ نیز در ساعات اداری جهت پاسخ‌گویی به سوالات شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است.

 

میزاجانی بیان کرد: این نشست تخصصی در اوایل بهمن ماه و ترجیحا در دهه فجر برگزار خواهد شد و از برگزیدگان ایده های منتخب تقدیر خواهیم کرد.

 

وی گفت: گزینش و داوری هم توسط اساتید و داوران برجسته قرآنی و رسانه ای بعد از اتمام مهلت ارسال مقالات، ایده ها و طرح ها انجام خواهد شد.

 

 

 

کد خبر 1111126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha