گوشی شنوا برای پاسخ به دغدغه های ناشنوایان

دغدغه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ناشنوایان نیازمند وجود گوش هایی شنوا در بین مسئولان برای پاسخگویی به این قشر است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: دغدغه های زیادی متوجه گروه ها و اقشار مختلف مردم جامعه است اما معلولان به سبب محدودیت هایی که از نظر جسمی در تامین نیازهای خود دارد، بخش زیادی از کارها به نهادهای اجرایی و تشکل های عمومی سپرده می شود.

 

گروه های مختلف معلولان مثل افراد دیگر جامعه باید بتوانند از خدمات مختلف و زندگی سالم بهره مند شوند و نیازهای اجتماعی و فرهنگی آنان نیز تامین و مورد رسیدگی قرار گیرد.

 

تماشای فیلم از صدا و سیما، دریافت اخبار، وجود شرایط مناسب برای حضور در اجتماع و شغل و تشکل خانواده برای این قشر بسیار مهم و اساسی است.

 

ناشنوایان یکی از گروه های معلولان هستند که دغدغه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این افراد نیازمند وجود گوش هایی شنوا در بین مسئولان برای پاسخگویی است.

 

ناشنوایان نیازمند توجه و بیان دیدگاه های خود و دریافت پاسخ به زبان خودشان می باشند اما گاهی در جامعه موضوع مغفول مانده و کمتر به نیازهای آنان به ویژه در حوزه فرهنگی و اجتماعی که به زبان اشاره وابسته  بوده توجه خاص شده است.

افراد سالم به راحتی اخبار، فیلم و برنامه های فرهنگی را از تلویزیون می بینند و می شنوند اما ناشنوایان کمتر از این فرصت بهره مند بوده چرا که زبان اشاره در تمامی برنامه ها وجود ندارد.

 

*اعتراضی بیان شنیده شدن در اصفهان

 

هفته پیش جمعی از ناشنوایان استان اصفهان با اجتماع روبروی اداره کل بهزیستی مطالبات خود را خواستار و نسبت به این بی مهری ها اعتراض کردند.

قوانینی که برای معلولان وجود دارد اما در مرحله اجرا به دلیل کم توجهی، کمبود اعتبار و دغدغه هایی از این قبیل بدون اجرا مانده اند.

 

ناشنوایان گرچه قدرت شنیداری و برخی هم بیان را ندارند به تعبیری دچار معلولیت کر و لالی هستند اما این موضوع نباید باعث شده که دغدغه های خود را بیان نکنند و یا شنیده نشوند و به همین خاطر گروهی از این افراد در اعتراضی خواهان توجه مسئولان شدند.

 

*دغدغه های ناشنوایان نیازمند همکاری بین بخشی

 

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه دغدغه های معلولان به حق و متاسفانه فراموش شده، گفت: ناشنوایان از جمله این گروه های معلولیتی هستند که نیازهای آنان در گذشته توسط متولیان حوزه های مختلف شنیده نشده و امروز با حجم انباشته شده ای از آنان روبرو هستیم.

 

«ولی اله نصر« با بیان اینکه استخدام دولتی معلولین را به دلیل کاهش استخدام دولتی منصرف شده ایم، افزود: به دنبال ایجاد اشتغال در بخش خصوصی و یا کارآفرینی و اشتغال خودکفای این قشر بوده ایم و با ارائه تسهیلات بانکی کمک شده است.

 

وی تعامل و همکاری بین بخشی برای تامین نیازهای معلولان را مورد توجه و تاکید قرار داد و اذعان داشت:  پاسخ به دغدغه های ناشنوایان نیازمند همکاری بین بخشی و تعامل سازنده مسئولان دیگر نهادها باشد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان یادآورشد: دغدغه های معلولان در نشست های مشترک فصلی بیان می شود و این بار اعتراضات این قشر به مسئولان گفته شده و نشست مشترکی هم با حضور ناشنوایان و جمعی از مسئولان دستگاه های مرتبط برگزار و باز بر دغدغه این قشر تاکید می شود اما پاسخ به آن نیازمند وجود گوش شنوا از  سوی متولیان امر است.

 

*18 هزار ناشنوا در استان اصفهان

 

وجود جمعیتی بالغ بر 18 هزار ناشنوا در استان اصفهان که بخشی از آنان تحت پوشش سازمان های حمایتی مثل بهزیستی هستند جمعیت کمی نیست که بخواهد نیازها و چالش های زندگی آنان مورد غفلت قرار گیرد.

وقتی بخش خبری در استان برای این قشر نداریم و یا زبان اشاره در فیلم ها وجود ندارد، پس این گروه باید چگونه نیازهای فرهنگی خود را تامین کنند.

پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان امسال با آموزش زبان اشاره به ماموران خود سعی کرده بخشی از این نیاز را تامین کند تا در سطح شهر خدمت به آنان صورت بگیرد اما باید دستگاه های دیگر نیز وارد عمل شوند و نقش خود را نیز ایفا کنند.

کد خبر 1111183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha