غفلت مسئولان از تردد مسیر فرعی و غیر استاندارد شیروان- زیارت

راه فرعی شیروان به زیارت دچار مشکلات عدیده ای است که گلایه بسیاری را در پی داشته و گویا مسئولان از تردد مسیر فرعی و غیر استاندارد شیروان- زیارت غافل شده اند.

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی _ شیروان؛ با گذشت سالیان متمادی از راه فرعی که در دوکیلومتری جاده شیروان زیارت صورت گرفته و راه ارتباطی روستاهای دو بخش سرحد و قوشخانه شهرستان و پر رفت و آمدترین مسیر ارتباطی شهرستان است هیچ تدبیری برای تکمیل جاده آن صورت نگرفته است.

 

این مسیر تقریبا در فاصله نه چندان دور و نزدیک به امامزاده حمزه رضا(ع) شیروان است که شهروندان بسیاری برای کاهش طی کردن مسافت از آن تردد می کنند که روزهای تعطیل و پایانی هفته شاهد تصادف های بسیار، جراحت دائمی و حتی گاها منجر به فوت در این مسیر هستیم.

 

یکی از مهم ترین علل شلوغی این جاده فرعی در دو روز پایانی هفته، رفت و آمد شهروندان به امام زاده حمزه رضا(ع) واقع در شهر زیارت خواندن دعا، مناجات، زیارت و حضور بر سر قبور اموات و درگذشتگان خود که یکی از سنت های قدیمی و دیرینه این دیار است می باشد که جهت کوتاه شدن مسیر و طی کردن فاصله زمانی کمتر از این جاده تردد می کنند و بسیار شلوغ و پر ترافیک است.

 

نقاط حادثه خیز، عدم علائم راهنمایی رانندگی، دوربرگردان نامناسب، جاده باریک، ناایمن و نبود راه دسترسی مناسب و پلیس راهنمایی رانندگی از جمله مشکلاتی است که نارضایتی شهروندان را در پی داشته و این در صورتی است که با توجه به مخاطرات آن تاکنون هیچ تدبیر و اتخاذی جدی از سوی مسئولان صورت نگرفته است.

 

علیرغم این همه مشکلات، دوربرگردان های غیرمجاز و خودساخته، مخاطرات و مرگ و میر ناشی از تصادف شدید در این مسیر پرتردد و حوادث ناگوار و از سویی گلایه بسیاری از شهروندان گویا موضوع مورد غفلت مسئولان واقع شده است.

 

یکی از کارکنان شهرداری شهر لوجلی که برای کار خود هر روز از این مسیر عبور می کند، می گوید: از زمان ایجاد این راه فرعی و با وجود تردد روزانه بسیاری از شهروندان به شهر زیارت و روستاهای دو بخش سرحد و قوشخانه از استاندارد ها و ایمنی لازم برخوردار نیست و با توجه به حادثه خیز بودن فقدان تعریض دارد.

 

وی که حاضر به ذکر نام خود نیست عنوان کرد: با وجود شلوغی دو روز پایان هفته و نبود دوربرگران اصولی، فقدان تفکیک جاده اصلی و راه نامناسب از مسئولان راهنمایی رانندگی انتظار می رود حداقل دو روز پایانی هفته که بسیار شلوغ و پرترافیک و شاهد تصادف، حوادث تلخ و ناگواری هستیم یک تیم در این مسیر مستقر شوند.

 

یکی از کشاورزان که زمین زراعی اش در مجاورت این مسیر واقع شده گفت: بیشترین علت تصادف در این مسیر فقدان تعریض جاده و عدم علائم راهنمایی رانندگی است که اغلب اوقات عصر هنگام با وجود ترافیک بالا شاهد تلفات و حوادث ناگواری هستیم.

 

«حشمت خان آبادی» تصریح کرد: متاسفانه این جاده پر تردد حداقل های ایمنی لازم را ندارد و شاید لازم باشد برای جلوگیری از هرگونه حوادث ناخوشایند نصب تابلو و یا علائم راهنمایی رانندگی در مسیر صورت گیرد.

 

به گفته وی فقدان تعریض این محور پر جمعیت و پر رفت و آمد همواره با خطر مرگ و تلفات جاده‌ای اهالی منطقه همراه است.

 

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شیروان گفت: قبلا مسیر مزبور در جهت راه کشاورزی صورت گرفته که اینک به عنوان راه درجه ۳ و ۲ و تردد بسیاری از شهروندان استفاده می شود.

 

«حمید جوان» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار کرد: با توجه به ترافیک بالا خصوصا روزهای پایانی هفته که اکثرا برای تردد به امام زاده حمزه رضا(ع) مورد استفاده قرار می گیرد وبسیار شلوغ و پرترافیک است موضوع در شورای ترافیک مطرح شده که قرار است تدابیر لازم صورت گیرد.

 

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شیروان مهم ترین مشکل جاده را عرض کم آن عنوان کرد و افزود: برای جلوگیری از هرگونه تصادف و خطرات برای یک مدت کوتاهی یک طرفه استفاده شد که تصمیم بر این شد با تعریض مسیر، ۲ طرفه استفاده شود و تعریض آن نیاز به تملک زمین کشاورزی و تخصیص اعتبار دارد که تاکنون محقق نشده است.

 

جوان در پاسخ به عدم نصب علائم راهنمایی رانندگی در این مسیر اضافه کرد: چندین مرتبه علائم نصب شد ولی مورد سرقت قرار گرفت.

 

فرمانده پلیس راه شیروان هم گفت: این طرح ناقص اجرا شده است زیرا که در این مسیر قرار بود فقط بلوار شهید نادر حاجلو احداث شود که به دلیل نبود اعتبار به عنوان راه موقت استفاده می شود.

 

«هادی مهربان» با اشاره به مسیر تردد بسیاری از روستاهای شهرستان از این جاده فرعی اظهار کرد: باید تعریض جاده و کناره های آن شانه، بلوار وسط و نصب چراغ روشنایی برای طرح صورت گیرد که به دلیل نبود اعتبارات از سوی فرمانداری و استانداری متوقف مانده است.

 

فرمانده پلیس راه شیروان با بیان اینکه راه میانبر فعلی آسفالت شده می باشد خاطرنشان کرد: این مسیر مستقیم و کوتاه و از سویی نزدیک به شهر است که نصب علائم تاثیر زیادی در تصادفات ندارد ولی با توجه به تردد بالا و تصادفاتی که گاها شاهد آن هستیم تکمیل طرح نیازمبرم است.

 

شهرستان شیروان در مسیر جاده آسیایی به سمت مشهد مقدس ، پس از طی ۶۰ کیلومتر از شهر بجنورد، مرکز خراسان شمالی واقع شده است.

 

 

کد خبر 1111497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha