مساجد مواجهه با بحران کرونا را تجربه‌نگاری می‌کنند

حجت‌الاسلام ذاکر با اشاره به فعالیت ائمه جماعات و اهالی مسجد برای گسترش واکسیناسیون کرونا در کشور، گفت: امور مساجد تجارب موفق در مواجهه با بحران‌ها از جمله کرونا را مستندسازی می‌کند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد، حجت‌الاسلام حجت‌الله ذاکر، به نقش مهم مساجد در مدیریت شرایط کرونا اشاره کرد و گفت: مساجد به عنوان یک نهاد دینی و نهادی که کارکردهای مختلفی از جمله اجتماعی و عبادی دارد، از ابتدای شیوع کرونا در حوزه سلامت، معنویت و معیشت مردم نقش‌آفرینی کرده است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: در حوزه سلامت مساجد از ابتدا دائماً به تبلیغ و آموزش دستورالعمل‌های بهداشتی پرداختند و در حوزه تأمین اقلام بهداشتی ورود کرده و با این ورود و تولید محصولات بهداشتی بخش قابل توجهی از نیاز جامعه به ماسک، گان، دستکش و مواد ضد‌عفونی کننده رفع شد. همچنین مساجد در توزیع اقلام بهداشتی نقش ایفا کرده و در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی یکی از نهادهای موفق با کم‌ترین آسیب بوده و هستند.

 

حجت‌الاسلام ذاکر با تأکید بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اعلام شده از سوی مسئولان و تعطیل شدن نمازهای جماعت و تمکین نهاد مقدس مسجد از برنامه‌های مطرح شده برای کنترل کرونا، گفت: برخلاف بسیاری از صنوف، نهاد مسجد همکاری لازم در زمینه مقابله با کرونا را انجام داد.

 

وی به فعالیت‌های گسترده مساجد برای حمایت از خانواده‌‌های آسیب‌دیده از کرونا اشاره و اظهار کرد: در حوزه کمک به معیشت خانوارهای آسیب‌پذیر مساجد نقش مهمی ایفا کردند. اکنون نیز که موضوع واکسیناسیون مطرح است، ائمه جماعت و متولیان مساجد جزو پیشگامان واکسینه شدن هستند و در مساجد نیز به ترغیب مردم برای واکسینه شدن اقدام می‌کنند. حتی تعدادی از مساجد با هماهنگی شهرداری تهران جزو مراکز واکسیناسیون قرار گرفتند و در حال ارائه خدمت به مردم هستند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: در طول دو سال اخیر در حوزه مقابله با کرونا مساجدی که مرکز درمانی، درمانگاه یا بیمارستان داشتند امکانات خود را در خدمت وزارت بهداشت قرار داده و در بحث پیشگیری، تشخیص و هم درمان به وزارت بهداشت کمک کردند.

 

وی افزود: اگر بررسی کنیم اکنون نیز بیشترین قشری که در زمینه واکسیناسیون همکاری لازم را با وزارت بهداشت انجام داده‌اند، اهالی مسجد هستند، چراکه اهالی مسجد متعبد هستند و از حاکمیت تبعیت می‌کنند؛ وقتی  مقام معظم رهبری واکسن تزریق کرده‌اند این اقدام برای اهالی مسجد حجت است و آنها هم اقتدا کرده و در این حوزه پیشگام هستند.

 

حجت‌الاسلام ذاکر به تلاش‌های ائمه جماعت در مساجد و فضای مجازی برای تشویق مردم به تزریق واکسن اشاره و اظهار کرد: این تلاش‌ها برای این است که با افزایش میزان واکسیناسیون و ایجاد ایمنی جمعی، زنجیره بیماری قطع شود.

 

وی در پاسخ به این سؤال که ائمه جماعت در چه صورتی می‌توانند در ترغیب مردم به تزریق واکسن موفق‌تر باشند؟ گفت: این مسئله بستگی به نفوذ امام جماعت در محله دارد؛ این نفوذ نیز با وقت‌ گذاشتن برای مردم محل و همراه شدن با آنها ایجاد می‌شود. همراه شدن در مشکلات مردم، یاری کردن، دستگیری کردن، با مردم زندگی کردن و در محل حضور پیدا کردن باعث می‌شود کلام امام جماعت در محله مؤثر باشد.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: وقتی که مردم ببینند امام جماعت و اهالی مسجد محل، هنگام بروز مشکلات در کنارشان بوده و آنها را یاری می‌کنند، اعتماد و رابطه قوی بین آنها ایجاد می‌شود و در این صورت است که وقتی امام جماعت از آنها چیزی بخواهد و مسئله‌ای را تبیین کند آنها هم لبیک گفته و به دعوت امام جماعت پاسخ مثبت می‌دهند.

 

وی از تجربه‌نگاری ائمه جماعت در حوزه مواجهه با بحران‌ها خبر داد و گفت: مساجد تجارب با ارزشی در مدیریت کرونا کسب کرده‌اند. قبل از کرونا نیز با توجه به نقش مهم مساجد در زمان وقوع بحران‌هایی مثل سیل و زلزله، ائمه جماعت برای حضور قوی در مواجهه با این بحران‌ها توانمند شده بودند.

 

حجت‌الاسلام ذاکر افزود: مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز از بسیاری از تجارب موفق در مواجهه با بحران‌ها از جمله کرونا مستندسازی و این تجارب را ثبت و ضبط کرده است تا هر زمان مشکل مشابهی به وجود بیاید و نیاز باشد مساجد کارکردهای اجتماعی خود را گسترش دهند، متولیان امور مساجد بتواند از این تجربه‌ها استفاده کنند.

 

کد خبر 1111583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha