هدفگذاری برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل جدید/اتمام اتصال تمامی جایگاه‌ها به سامانه هوشمند سوخت تا پایان امروز

عزم جزم دولت برای تحقق رشد بالای اقتصادی، هدفگذاری برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل جدید، اتمام اتصال تمامی جایگاه‌ها به سامانه هوشمند سوخت تا پایان امروز، گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه ۱۱ آبان شبستان به شرح زیر است:

اتمام اتصال تمامی جایگاه‌ها به سامانه هوشمند سوخت تا پایان امروز

از ۴ هزار جایگاه سوخت در سراسر کشور، ۳ هزار و ۷۰۰ جایگاه دوباره به سامانه هوشمند سوخت متصل شده اند و تنها ۰۰ جایگاه بنزین را با نرخ دوم (آزاد) عرضه می‌کنند.

 

بنا به گفته جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اتصال تمامی جایگاه‌ها به سامانه هوشمند سوخت تا پایان امروز به اتمام می‌رسد و سوختگیری در تمام جایگاه‌ها با کارت سوخت انجام می‌شود.

 

بنابراین گزارش، سامانه هوشمند سوخت روز سه شنبه هفته گذشته (۴ آبان) به دلیل حمله سایبری از دسترس خارج شد. با این حال عصر همان روز، پمپ‌بنزین‌ها توزیع بنزین با نرخ آزاد را از سر گرفتند و کار برای اتصال سامانه هوشمند سوخت نیز آغاز شد. اتصال جایگاه‌های سوخت به سامانه هوشمند با سرعت انجام شد تا امکان دریافت بنزین یارانه‌ای نیز در کشور فراهم شود. در همان زمان البته تاکید شد که  سهمیه‌های ذخیره‌شده در کارت‌های سوخت محفوظ است و بعد از آن نیز وزیر نفت از اختصاص سهمیه جبرانی بنزین خبر داد. 

 

گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی

با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع بانک در این هفته توافق بازخرید بود و به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید به مبلغ ۳۴۱.۰ هزار میلیارد ریال اقدام کرد. جزئیات این گزارش به شرح زیر است:

بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی و موردی اجرا می‌کند. موضع عملیاتی این بانک (خرید یا فروش از طریق ابزارهای موجود) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال‌ سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی اقدام کنند.

بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق مالی اسلامی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سقف دالان نرخ سود (۲۲ درصد) استفاده کنند.

 

عزم جزم دولت برای تحقق رشد بالای اقتصادی

مسعود میرکاظمی در جلسه‌ای که با برخی وزرای اقتصادی دولت که به منظور هماهنگی لایحه بودجه ۱۴۰۱ تشکیل شده بود افزود: بلافاصله بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم بر روی حل مشکل تامین واکسن تمرکز و همه دیدند این کار به خوبی انجام شد.

وی ادامه داد: دولت در هر کارمتمرکز شود کارها به خوبی جلو می‌رود و حالا اولویت اول کشور رشد اقتصادی است؛ منابع باید به سمت طرح‌هایی در کشور برود که رشد اقتصادی ایجاد می‌کند.

میرکاظمی با اشاره به درخواست مقامات استانی برای تامین منابع طرح‌های زیرساختی؛ تصریح کرد: در سفرهای استانی دولت مقامات دولتی به دنبال منابع برای هزینه هستند؛ اما این رویکرد باید به حرکت در جهت ایجاد درآمد در استان‌ها تغییر کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه؛ تاکید کرد: وزارت خانه‌های مختلف باید طرح‌های اولویت داری که در رشد اقتصادی موثر است را معرفی کنند و البته بعد از تخصیص منابع این طرح‌ها دائم رصد می‌شوند تا کار به نتیجه برسد و رشد اقتصادی محقق شود.

لایحه مالیات بر مجموع درآمد، به زودی به دولت می‌رود

وزیر امور اقتصاد و دارایی هم در این نشست افزود: رشد اقتصادی برونداد یک نظام اقتصادی است و اگر به دنبال آن هستیم باید الزامات آن فراهم شود.

سید احسان خاندوزی با حمایت از رویکرد اصلاح بودجه افزود: وقتی بتوانیم متغییرهای اصلی را برای بخش خصوصی حداقل در میان مدت پیش بینی کنیم، سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های مولد هدایت می‌شود.

وزیر اقتصاد با حمایت از افزایش پایه‌های مالیاتی گفت: در تلاشیم به زودی لایحه مالیات بر مجموع درآمد را به دولت ببریم.

لزوم حرکت به سمت رشد اقتصادی و راه آن کنترل تورم است

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این نشست گفت: کشور راهی جز تغییر ریلی که سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته ندارد؛ باید به سمت رشد اقتصادی حرکت کرد و راه آن کنترل تورم است.

سید رضا فاطمی امین افزود: با وضع فعلی یارانه‌های انرژی، نوع مالیاتی ستانی و بودجه سنتی حل مشکلات قابل تصور نیست، پس راهی به جز تغییر ریل نداریم.

وی با اشاره به تغییر ترکیب صادرات غیر نفتی کشور در سال آینده گفت: ما فقط برای اجرای طرح مسکن نیاز به حدود ۶ میلیون تن فولاد داریم که این رقم از میزان صادرات کشور کاسته می‌شود، اما باید برنامه ریزی کرد که صادراتی غیرنفتی سرجمع افزایش خوبی پیدا کند.

۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز برای پاسخ به نیاز کشور

وزیر نفت هم در نشست بودجه ۱۴۰۱ گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته سرمایه گذاری لازم در صنعت نفت و گاز نشده و حال آنکه برای پاسخ به نیاز کشور نیاز به ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این حوزه داریم.

جواد اوجی با بیان اینکه اگر برای توسعه هزینه نشود در آینده به واردکننده این محصولات تبدیل می‌شویم، گفت: در سرمایه گذاری‌ها باید به آمایش سرزمین توجه بیشتری کرد، چون طرح‌هایی که توجیه اقتصادی ندارند دامن دولت و مجلس و در کل اقتصاد کشور را خواهد گرفت.

سرمایه گذاری هدفمند منجر به رشد اقتصادی و اشتغال

وزیر جهاد کشاورزی هم ضمن حمایت از تغییر ریل گذاری بودجه گفت: ظرفیت‌هایی که در سازمان برنامه برای رشد بخش کشاورزی دیده شده کارشناسی و قابل تحقق است؛ البته باید الزامات و منابع آن تامین شود.

سید جواد ساداتی نژاد افزود: خام فروشی در بخش کشاورزی بیداد می‌کند؛ با کوچکترین سرمایه گذاری هدفمند به ویژه در بخش صنایع تکمیلی می‌توان شاهد بهبود رشد و اقتصادی و اشتغال در این بخش بود.

 

منابع لازم برای جا ماندگان سهام عدالت دیده شده است

احمد کابلی‌زاده، کارشناس مسائل اقتصادی شب گذشته (دوشنبه 10 آبان) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان اینکه منابع لازم برای جا ماندگان سهام عدالت دیده شده است، گفت: دولت توان واگذاری سهام عدالت بنگاه‌های مشمول به دهک‌های پایین جامعه را دارد. در قانون اصل ۴۴ ساختاری دیده شده تا مردم در تعاونی‌های استانی جمع شوند، اما در این مسیر مشکلاتی به وجود آمد.

 

وی با اشاره به اینکه ظرف یک سال سیستم بسته نشد و از طرفی تعاونی‌ها هم شکل نگرفت و این طرح به بن بست خورد، گفت: مشکل دیگر بورسی بودن شرکت‌ها بود که این هم نشد؛ چون خیلی از شرکت‌ها بورسی نبودند.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه مشکل دیگر در مسیر سهام عدالت، روند آزادسازی سهام بود که اجرایی نشد، ادامه داد: اجرایی نشدن این باعث تجمع و یکجا ارائه شدن در بورس بود که مشکلاتی را به وجود آورد.

 

کابلی‌زاده گفت: بسیاری از مشکلات حل شده است و در حال حاضر دولت توان واگذاری سهام (عدالت) بنگاه‌های مشمول به افراد جا مانده از سهام عدالت را دارد.

 

هدفگذاری برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل جدید/ دو و چهار دهم میلیون نفر بیکار در کشور داریم

حجت اللّه عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شب گذشته (دوشنبه 10 آبان) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه طبق آمارهای رسمی حدود دو و چهار دهم میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد، گفت: طبق آمارهای رسمی حدود دو و چهار دهم میلیون نفر بیکار در کشور داریم ، دو و دو دهم میلیون نفر اشتغال ناقص یا ناپایدار دارند ، حدود 2 میلیون نفر ناامید از یافتن کار داریم که جزو جمعیت فعال نیستند ، نه و هفت دهم میلیون نفر هم با اشتغال کم درآمد روبرو هستند و همچنین چهار و پنج دهم میلیون نفر هم اشتغال غیر رسمی دارند یعنی بیمه ندارند.

 

عبدالملکی با بیان اینکه همه این گروه ها مخاطب برنامه اشتغال دولت باید باشند البته مهمترین گروه بیکاران مطلق هستند اما بقیه گروه ها هم باید مخاطب قرار بگیرند، تصریح کرد: برنامه ای برای بیمه افرادی که اشتغال آنها آتیه ندارد یعنی بیمه نیستند داریم یا افرادی که درآمد کم دارند طبیعتاً درآمد آنها باید افزایش پیدا کند.

 

وی با بیان اینکه بخشی از این آمار ناامیدها از یافتن کار هستند که اگر فضای کسب و کار رونق پیدا کند این گروه جزو فعالان بازار کار خواهند بود و استانداردهای رشد اشتغال هم افزایش پیدا می کند، گفت: در حال حاضر یک سامانه شبیه سامانه جامع اشتغال ایرانیان در وزارتخانه وجود دارد که در حال تکمیل این سامانه هستیم تا به سامانه جامع برسیم و در آن سامانه اطلاعات دقیق خواهد شد؛ هنوز اطلاعات دقیقی از وضع اشتغال و بیکاری مردم که بر اساس آن بتوان سیاست های کارآمد انجام داد نداریم و بخشی از اطلاعاتی که الآن داریم تخمین است و این کار به طور جدی پیگیری می شود تا بانک اطلاعاتی را تکمیل و سیاست ها را کارآمدتر تعریف کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه در هفته اول شروع به کار، قرارگاهی را به اسم قرارگاه رفاه مردم تشکیل دادیم که 16 ستاد دارد و یکی از ستادها، ستاد اشتغال است، گفت: این ستاد مشتمل بر اعضای اصلی شورای عالی اشتغال کشور و سایر نهادها مثل تشکل ها، بخش های کارفرمایی، نهادهای انقلابی و مجموعه های دیگر می باشد؛ ستاد اشتغال چندین جلسه برگزار کرد و مصوبات شورای عالی اشتغال عملاً خروجی های این ستاد است و قرارگاه به زیست بوم ملی اشتغال جمهوری اسلامی ایران رسیده است.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه زیست بوم ملی اشتغال جمهوری اسلامی ایران نسبت اشتغال و تولید را نشان می دهد، گفت: سیاست اصلی ما برای ایجاد اشتغال، تقویت تولید در بخش هایی که مزیت های ملی، محلی و منطقه ای دارند می باشد و زنجیره ارزش را در حوزه تولید تکمیل می کنیم و در تولیدات کار بر نسبت به سرمایه بر تمرکز خواهیم کرد.

 

عبدالملکی با بیان اینکه برای اینکه این اتفاق بیفتد باید 5 حوزه تأمین مالی، بازاریابی ، فناوری، زیرساخت و حقوقی در تولید فعال شود که برای اینها تقسیم کار اتفاق افتاده است تا در یک منظومه منسجم چرخ تولید بچرخد و اشتغال را داشته باشیم، خاطر نشان کرد: برای اینکه اشتغال ساماندهی شود 5 اتفاق باید بیفتد اول شناسایی نیروی کار مستعد، دوم مشاوره شغلی و کلینیک های کسب و کار و شتاب دهنده ها، سوم ترویج و فرهنگ سازی، چهارم اطلاع رسانی رسانه ملی و دستگاه های اطلاع رسانی و پنجم آموزش می باشد.

 

کد خبر 1111875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha