دانش آموزان در مسائل اجتماعی نقش آفرین و اثر گذار باشند

حجت الاسلام شمس الدین گفت: دانش‌آموزان و نوجوانان باید وظایفشان را به درستی بشناسند و در کنار رشد و پیشرفت علمی، در مسائل اجتماعی نیز نقش آفرین و اثرگذارباشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در انزلی، حجت الاسلام «سید عبدالجواد شمس الدین» شامگاه سه شنبه( 11 آبان ) در دیدار با جمعی از دانش‌آموزان مدارس شهرستان بندرانزلی که به مناسبت هفته نوجوان برگزار شد ضمن تبریک هفته نوجوان و دانش آموز و ۱۳ آبان گفت: این مناسبت‌ها متعلق به قشر نوجوان است و به دلیل اهمیتی که این قشر در نظام جمهوری اسلامی ایران دارند، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در سراسر کشور این هفته را به عنوان «نوجوان امروز طلایه دار فردا» نام گذاری کرده و برنامه‌هایی در این هفته پیش بینی شده که یکی از این برنامه‌ها استفاده از توان نوجوانان در فعالیت‌های نظیر نماز جمعه است.

 

امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر اینکه وجود نوجوانان برای جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: در دوران شکل‌گیری، اوج‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی یکی از اقشار مهم و موثری که در راهپیمایی‌ها و فعالیت‌های مختلف و در هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند همین نوجوانان و دانش آموزان بودند.

 

وی افزود: اگر انسان در جامعه اسلامی به جایگاه و مسئولیت خود آگاهی یابد زمینه حضور و اثرگذاری‌اش در بخش‌های مختلف ظهور و بروز پیدا کند.

 

وی تصریح کرد: مجموعه‌هایی چون بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی، سازمان دانش‌آموزی و دیگر مجموعه‌های مرتبط تشکیل شده تا از ظرفیت نوجوانان و دانش‌آموزان به درستی استفاده شود و افراد به تناسب علاقه‌مندی و انگیزه‌ای که دارند در یکی از مجموعه‌ها حضور داشته باشند.

 

شمس الدین با بیان اینکه اگر انسان در این شرایط تحصیلی و سنی تلاشی نداشته باشد و فعال نشود به نیرویی راکد در جامعه تبدیل خواهد شد اذعان کرد: برخی از نوجوانان انگیزه مشارکت در کاری را ندارند و یک روحیه خموده، افسرده و بی‌توجه نسبت به مسائل جامعه از خود بروز می دهند که به عواملی چون خانواده، شرایط زندگی و نوع بینش‌ آنها باز می‌گردد.

 

امام جمعه بندرانزلی متذکر شد: انسان باید در جامعه اثرگذار باشد و زندگی فعال، پویا، هدفمند و در تراز اسلام و انقلاب بسازد . هنر هر انسانی باید این موارد را مد نظر قرار دهد که ابتدا خویشتن و در مرحله بعد دوستان و افرادی که با آنها در ارتباط است را به عنوان نیروهای فعال در تراز اسلام و انقلاب به حضور در صحنه تشویق و ترغیب کند.

 

وی با بیان اینکه امروزه وظیفه نیروهای انقلابی مومن از دفاع مقدس به وظیفه نیروی انقلابی دانش آموز مومن به تحصیل تغییر یافته است، اظهار داشت: کشور در هر زمانی به‌ویژه در آینده نیاز به پیشرفت علمی دارد لذا باید تلاش علمی نصب العین همه دانش آموزان و نوجوانان ما باشد و هیچ زمانی کمرنگ نشود و مورد بی‌توجهی قرار نگیرد‌.

 

شمس الدین یادآور شد: آینده کشور با رشد و پیشرفت علمی رقم می‌خورد؛ اگر می‌خواهیم کشوری انقلابی داشته باشیم که در عرصه های مختلف پیشرو و از استقلال برخوردار باشد و تحت سلطه استکبار نرود، اولین نیاز آن پیشرفت علمی است.

 

وی با تاکید بر اینکه امروزه همگان از دستاوردهای علمی دانشمندان این سرزمین مطلع هستند، عنوان کرد: آیا پیش از انقلاب در دوره رژیم گذشته این پیشرفت‌ها و دستاوردها را داشتیم؟ دلیل نداشتن این توان سلطه استکبار بود، امروز هم آن‌ها نمی‌خواهند کشورهای اسلامی بویژه کشورما رشد و پیشرفت علمی داشته باشند.

 

امام جمعه بندرانزلی با بیان این پرسش که چرا استکبار جهانی با جمهوری اسلامی مقابله می کند؟ خاطرنشان کرد: ما انقلاب کردیم و سپس تمام سعی و تلاش خود را به‌کار بستیم تا کشورمان را بسازیم؛ چرا جنگ به ما تحمیل شد؟ چرا تحریم کردند؟ چرا دانشمندانمان را ترور کردند؟ حقیقت این است که نمی‌خواستند کشور پیشرفت کند و مستقل شود.

 

وی با تاکید بر اینکه نوجوانان باید با آگاهی و شناخت مسیر انقلاب، دفاع مقدس و شهدا را ادامه دهند، گفت: قدم اول در این راه رشد علمی و پیشرفت کشور است و لذا دشمنان برای اینکه عموما مردم و خصوصا نوجوانان و جوانان ما وقت خود را صرف کار مفید نکنند، فضای مجازی را تبلیغ، ترویج و تسهیل می‌کنند تا فکر انسان‌ها خصوصا جوانان به حواشی متوجه شود و وقت ارزشمندی که سرمایه است به هدر برود.

 

شمس الدین اظهار داشت: باید حواسمان جمع باشد که دشمن نمی‌خواهد ما از لحاظ عمومی، فردی و شخصی پیشرفت داشته باشیم و برای افراد جامعه مشغله‌هایی ایجاد می‌کند که بخشی همین فضای مجازی و بخش دیگر مشکلات اقتصادی، زندگی، کرونا و... است و برای عموم جامعه هم توطئه، تحریم، ترور و اغتشاش و جاسوسی و نفوذ و... تجویز می‌کنند تا نگذارند آرامش، پیشرفت و آسودگی خاطر وجود داشته باشد.

 

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه نوجوانان ما در این شرایط نباید هدف خود را گم کنند، تصریح کرد: هدف استقلال و پیشرفت کشور با تکیه بر نیروهای داخلی است؛ ما کشوری مسلمان در چارچوب اسلام هستیم و دستور اسلام رشد و پیشرفت همه جانبه کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، نظامی، دفاعی، پزشکی و... است.

 

وی با اشاره به آیات و روایاتی که به علم آموزی و پیشرفت علمی تاکید دارند، افزود: خداوند متعال این ویژگی را در مردم ما قرار داده است بطوریکه بعد از این ۴۳ سال علیرغم همه تحریم‌ها، محدودیت‌ها و سختی‌ها در این جهت دانشمندان، جوانان و نوجوانان ما رشد چشمگیری در مباحث علمی داشته اند و در بسیاری از بخش‌ها در دنیا سرآمد هستند لذا نباید بگذاریم دشمن بر ما غلبه یابد و از این مسیر باز بمانیم.

 

امام جمعه بندرانزلی تاکید کرد: دانش‌آموزان و نوجوانان باید وظایفشان را به درستی بشناسند و در کنار رشد و پیشرفت علمی، در مسائل اجتماعی نیز نقش آفرین و اثرگذارباشند.

 

وی ادامه داد: یکی از این مسائل اجتماعی شرکت در نماز جمعه است؛ نماز جمعه یکی از نهادها و مجموعه‌های مهم و نقش آفرین در جامعه است که متعلق به همه می‌باشد و باید هر چه بیشتر همراهی و مشارکت در این نوع فعالیت های اجتماعی داشته باشند.

 

شمس الدین با بیان اینکه در هفته گذشته دانش آموزان در مدیریت و اجرای نماز جمعه مشارکت داشتند خاطرنشان کرد: نماز جمعه این هفته ویژه نوجوانان و دانش آموزان است که حضور فعالی در نماز جمعه خواهند داشت.

 

 

کد خبر 1112242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha