برنامه سازمان چای برای احیا ۵۰۰ هکتار از باغات رها شده به چرخه تولید

جهانساز از برنامه سازمان چای برای احیاء ۵۰۰ هکتار از باغات رها شده به چرخه تولید از طریق پرداخت تسهیلات خبر داد و گفت: ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات امسال به چایکاران و کارخانجات چایسازی پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «حبیب جهانساز» شامگاهسه‌شنبه( 11 آبان) در جمع خبری اظهار داشت: با توجه به اینکه برای نیمه دوم سال بحث بهزراعی باغات چای را در پیش داریم اولویت کار ما در سازمان چای کشور روی بهزراعی باغات چای و بهسازی کارخانجات چایسازی متمرکز شده است.

 

رییس سازمان چای کشور از پیش‌بینی یکسری تسهیلات برای بهزراعی باغات چای و بهسازی کارخانجات چایسازی از محل صندوق تخصصی چای و سرمایه‌گذاری صندوق در بانک‌های عامل خبر داد و تصریح کرد: برای چایکاران یک سرمایه در گردش به میزان هر هکتار چهار میلیون تومان در نظر گرفته‌ایم که پرداخت آن هم‌اینک شروع شده است.

 

جهانساز اعطای تسهیلات 35 میلیون تومانی در ازای هر یک هکتار برای بهزراعی باغات چای و انجام عملیات انواع هرس باغات شامل کف بر و اصلاح شیب را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: همه این تسهیلات با نرخ سود چهار درصد و با بازپرداخت حداکثر چهار ساله به ویژه برای هرس کف بر محاسبه می‌شود.

 

وی با بیان اینکه برای هرس کف بر و احیای باغات چای رها شده نیز 25 میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است یادآور شد: رقم تسهیلات برای هرس کف باغات دایر هم 20 میلیون تومان پیش بینی شده است و برای باغاتی که هرس کمر بر انجام می‌دهند هم 15 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

 

رئیس سازمان چای کشور با تاکید بر اینکه برای تامین ماشین‌آلات نیز تسهیلات خوبی اختصاص داده شده و 80 درصد از تسهیلات این بخش با نرخ چهار درصد پرداخت می‌شود تصریح کرد: سال گذشته جمعا از محل سرمایه در گردش و تسهیلات سرمایه‌ای حدود 52 میلیارد تومان تسهیلات به چایکاران و کارخانه‌داران پرداخت شد.

 

جهانساز میزان تسهیلات امسال را حدود 60 میلیارد تومان اعلام کرد و با اشاره به اینکه سال گذشته نزدیک به 400 هکتار از باغات رها شده به چرخه تولید بازگشتند خاطرنشان کرد: هفت کارخانه چایسازی که سالیان متمادی رها شده بود هم با دریافت تسهیلات حمایتی به چرخه بازگشت و امسال هم انتظار داریم با پرداخت تسهیلات 500 هکتار از باغات رها شده احیاء شوند.

 

وی با بیان اینکه 10 هزار هکتار از باغات چای پتانسیل لازم را برای انجام عملیات اصلاح و بهزراعی را دارند ادامه داد: اولویت پرداخت تسهیلات برای کارخانجات چایسازی بحث برندسازی و بهداشتی کردن است که به ازای هر کارخانه 600 میلیون تومان تسهیلات با نرخ هفت درصد و بازپرداخت حداکثر سه ساله در نظر گرفته‌ایم.

 

رئیس سازمان چای کشور پرداخت 18 میلیارد تومان به کارخانجات چایسازی در سال 99 را یکی از اقدامات این سازمان دانست و خاطرنشان کرد: 110 کارخانه چایسازی عضو صندوق تخصصی چای هستند و امسال تمام سعی خود را انجام داده‌ایم تا برای پرداخت تسهیلات به کارخانجات فرآوری چای محدودیتی نداشته باشیم.

 


 

کد خبر 1112281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha