ثبت سفارش برنج آزاد شد/آموزش و پرورش قصد خرید کاغذ داخلی را دارد

واردات بی رویه ضربه سختی را به کارخانه‌های تولید کاغذ وارد کرد، ثبت سفارش برنج آزاد شد، واحدهای تولیدی داخلی توان تولید کاغذهای چاپ و تحریر مورد نیاز کشور را دارند، آموزش و پرورش قصد خرید کاغذ داخلی را دارد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۱۲ آبان شبستان به شرح زیر است:

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان رسید

امروز (چهارشنبه ۱۲ آبان) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۰.۲۷ درصد افت به ۱۱,۶۷۴,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۰.۲۹ درصد افت به ۱,۷۸۸.۰۹ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی با ۰.۲۳ درصد افت به ۱۱۷,۷۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی با ۰.۴۴ درصد افت به قیمت ۱۱۵,۴۸۰,۰۰۰‬ ‬ ریال، هر عدد نیم سکه با ۰.۲۵ درصد افت به قیمت ۶۰,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۲۵ درصد افت به قیمت ۳۵,۸۵۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۱۳ درصد افت به قیمت ۲۲,۶۷۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (چهارشنبه ۱۲ آبان) قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۲۵ درصد افت به ۲۷۵,۰۷۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۰.۰۱ درصد افت به ۳۱۸,۸۷۰ ریال و قیمت هر پوند با ۰.۳ درصد افت به ۳۷۷,۴۵۰ ریال رسید.

 

این در حالی است که روز گذشته (سه شنبه ۱۱ آبان) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۰.۲۷ درصد رشد به ۱۱,۷۱۶,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۰.۵۶ درصد رشد به ۱,۷۹۳.۳۱ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی با ۰.۱۴ درصد رشد به ۱۱۷,۹۷۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی با ۰.۴۱ درصد رشد به قیمت ۱۱۵,۹۹۰,۰۰۰‬ ‬ ریال، هر عدد نیم سکه با ۰.۵ درصد رشد به قیمت ۶۰,۶۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۲۲ درصد رشد به قیمت ۳۵,۹۴۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۱۴ درصد رشد به قیمت ۲۲,۷۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، روز گذشته (سه شنبه ۱۱ آبان) قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۲۵ درصد افت به ۲۷۵,۰۷۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۰.۰۱ درصد افت به ۳۱۸,۸۷۰ ریال و قیمت هر پوند با ۰.۳ درصد افت به ۳۷۷,۴۵۰ ریال رسید.

 

ثبت سفارش برنج آزاد شد

عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: ثبت سفارش از امروز سه شنبه آزاد شد و واردات برنج از آخر آبان بدون هیچ محدودیتی انجام شود.

 

وی گفت: تجاری که امروز ثبت سفارش برنج هندی کنند تا آخر این ماه سفارش آنها وارد می شود. مردم می‌توانند برنج هندی را با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت کنند.

 

واردات بی رویه ضربه سختی را به کارخانه‌های تولید کاغذ کشورمان وارد کرده است

علی اکبر صفریان، مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران شب گذشته (سه شنبه 11 آبان) در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه واردات بی رویه با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، ضربه سختی را به کارخانه‌های تولید کاغذ کشورمان وارد کرده است، گفت: خط یک شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با ظرفیت تولید ۹۰ هزار تن کاغذ چاپ تحریر و کاغذ روزنامه، چندین سال بلا استفاده افتاده است و امسال فقط با ۱۰ تا ۱۵ درصد ظرفیت در حال تولید هستیم. امسال توانستیم حدود ۵ هزار تن کاغذ را برای کتاب‌های آموزشی کشور تولید کنیم.

 

 

صفریان با اشاره به اینکه ظرفیت‌های تولید کاغذ موجود در کشور می‌تواند تا ۷۰ درصد نیاز کشور را تامین کند، افزود: اگر طرح‌های خودکفایی در تولید کاغذ، عملی شود، می‌توانیم تا سال آینده این خودکفایی را به انجام برسانیم.

 

 

وی با بیان اینکه اکثر کارخانه‌های تولید کاغذ کشور، کمتر از ظرفیت خود کار می‌کنند، افزود: زمانی که دولت با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به جنگ صنعت می‌آید چگونه می‌توانیم با این ارز ترجیحی رقابت کنیم؟ آن‌ها واردات را با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی انجام می‌دهند، اما تولیدکننده داخلی باید با دلار ۲۷ هزار تومانی، چوب خارجی، قطعات، مواد اولیه را بخرد و سپس تولید کند. در نتیجه این مشکلات، شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران، مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت و برای او مشکل ایجاد می‌شود.

 


مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با اشاره به اینکه برخی کارخانجات، مجوز استفاده از چوب های داخلی را ندارند، ادامه داد: این کارخانه ها در مزایده های وزارت جهاد کشاورزی شرکت می کنند و در برخی اوقات برنده مزایده هم می شوند و از چوب های داخلی استفاده می کنند در حالی که چنین حقی را ندارند.

 


وی با بیان اینکه سازمان جنگل ها از سال 1396 تا کنون حتی یک کیلوگرم چوب به صنایع نداد, افزود: این سازمان, طرح تنفس را بهانه کرد و حتی شاخه های شکسته و افتاده درخت های جنگلی را به کارخانه ها نداد.

 

واحدهای تولیدی داخلی توان تولید کاغذهای چاپ و تحریر مورد نیاز کشور را دارند

افسانه محرابی، مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت شب گذشته (سه شنبه 11 آبان) در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه واحدهای تولیدی داخلی توان تولید کاغذهای چاپ و تحریر مورد نیاز کشور را دارند و باید حمایت شوند، گفت: سه واحد تولیدی در کشور داریم که توان تولید کاغذهای چاپ و تحریر مورد نیاز را در سطح کشور دارند.

 

وی با اشاره به اینکه در این زمینه چند طرح داریم اما بحث ضوابط سخت گیرانه قرنطینه ای برای مواد اولیه، حقوق ورودی برای واردات کاغذ، ارز 4 هزار و 200 تومانی برای کاغذ و معافیت مالیاتی 9 درصد ارزش افزوده برای واردات، از جمله مشکلات است، گفت: تعدد مراکز تصمیم گیری موجب می شود که تصمیم گیری جامع نشود و تولید از این مسائل ضربه خورده است. کارخانه چوب و کاغذ مازندران می تواند 100 درصد کاغذ روزنامه مورد نیاز کشور و 44 هزار تن کاغذ چاپ و تحریر را تولید کند.
 

 

محرابی با بیان اینکه میزان کاغذ مورد نیاز برای کتاب های آموزشی آموزش و پرورش کشور حدود 45 هزار تن است، گفت: این کارخانه به تنهایی می تواند کاغذ مورد نیاز آموزش و پرورش را تامین کند.

 


وی با اشاره به مشکلاتی که در سال های قبل برای این واحد تولیدی ایجاد شده بود، اضافه کرد: این واحد اکنون آمادگی کامل برای تولید ظرفیت کامل برای کاغذ چاپ و تحریر را دارد.


 

مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت با بیان اینکه کشت گونه های سریع الرشد در قالب طرحی در وزارت جهاد کشاورزی در دست انجام است، گفت: این طرح از یک سال پیش آغاز شده و برخی زمین ها به زیر کشت این گونه ها رفته است.
 

 

محرابی با بیان اینکه وظیفه اصلی وزارت صمت؛ حمایت از تولید است، از سال 96 که موضوع مطالبه 303 هزار مترمکعب مطرح بوده به طور مرتب جلساتی برگزار شده است، حتی مصوبه ستاد تسهیل را برای انجام این مطالبه دارد ولی متأسفانه در وزارت جهاد کشاورزی همراهی نکردند، ادامه داد: از سال 96 که این موضوع در ستاد تسهیل مطرح بوده و تعهداتی مقرر شده بود که انجام شود ولی تاکنون صورت نپذیرفته است.
 

 

آموزش و پرورش قصد خرید کاغذ داخلی را دارد

محمد علوی تبار، معاون سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش شب گذشته (سه شنبه 11 آبان) در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه کیفیت کاغذهای داخلی در مقایسه با نمونه های خارجی پایین تر است که حدود 20 درصد هزینه های تولید را افزایش می دهد، گفت: آموزش و پرورش قصد خرید کاغذ داخلی را دارد و ما همیشه حامی تولید داخلی بودیم اما کاغذ ما به دو بخش تصویر محور و متن محور تقسیم می شود؛ در بخش تصویر محور که حدود 40 درصد از کتاب های تولیدی ما را تشکیل می دهد؛ کیفیت خاص خودش را مانند سفید بودن، پرز نداشتن و یکنواختی را می طلبد که اگر کیفیت کاغذ پایین باشد پیام آموزشی به درستی منتقل نمی شود.

 


وی با بیان اینکه حدود 60 درصد تولیدات ما؛ متن محور است؛ دو موضوع اصلی در کتاب های درسی برای ما حائز اهمیت است، گفت: اول کیفیت و دوم زمان تحویل؛ کیفیت کاغذهای داخلی در مقایسه با نمونه های خارجی پایین تر است که به همین دلیل حدود 20 درصد هزینه های تولید را افزایش می دهد اما با توجه به حمایت از تولید داخلی دو شرکت چاپ و نشر کتاب های درسی ایران و افست را تأکید کردیم که اولویت اول تأمین کاغذ کتاب های درسی از تولیدات داخلی باشد.


 

علوی تبار با بیان اینکه موضوع بعدی؛ زمان تحویل کاغذ است که از شهریور چاپ کتاب های سال آینده آغاز می شود و تا پایان مرداد سال بعد ادامه دارد، گفت: با توجه به این که حدود 146 میلیون جلد کتاب درسی را باید چاپ کنیم؛ زمان تحویل کاغذ برای ما اهمیت بالایی دارد ولی متأسفانه در گذشته بدقولی های بسیار زیادی را شاهد بودیم.
 

 

وی با تصریح این مطلب که از 19 مهر ماه که تفاهمنامه ای با شرکت چوب و کاغذ مازندران منعقد کردیم، گفت: تأکید شد به شرط تأمین اعتباری که سازمان برنامه و بودجه برای ما انجام دهد؛ سفارش می دهیم چون ما به التفاوت قیمت ارز دولتی و آزاد را باید تأمین کنند و در صورتی که تأمین نشود قیمت کتاب ها حدود دو و نیم برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

 


معاون سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از اهداف اصلی سازمان؛ پایین نگه داشتن قیمت کتاب های درسی است.

 

کد خبر 1112336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha