گناه خوبان جامعه امیرمومنان این بود که ذهن جامعه را با امام هماهنگ نکردند

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع با بیان اینکه گناه خوبان جامعه امیرمومنان امام علی(ع) این بود که ذهن جامعه را با ذهن امام هماهنگ نکردند، گفت: در نظام اسلامی هیچ کس حق ندارد بدون انجام کاری مطالبه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مهدوی ارفع شامگاه سه‌شنبه در دانشگاه امام صادق(ع) به سخنرانی پرداخته و گفت: مومنان در دستگاه ولایت باید آماده پذیرش هر دستور الهی باشد.

وی افزود: جامعه مومنان باید بسیار قوی باشند چراکه گاهی یک مدرسه بزرگ به اندازه یک میلیارد نفر انسان از آنان مطالبه دارند، مومنان باید در فضای نظری و عملی بتوانند پاسخگو باشند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در کشور ما تربیت اولین مقوله ای است که باید متحول شود، عنوان کرد: تعلیم و تربیت نظام ما کهنه، فرسوده و بد اثر است، فرزندان پاک و خوب خود را با آموزش و پرورش تحویل می‌دهیم و با اندیشه‌های کج تحویل می‌گیریم.

 

 حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع با بیان اینکه رویکرد همه انبیا و اولیا برای این است که انسان خود ساخته بشود پس از آن خانواده و سپس جهانی را بسازد، اظهار کرد: در این مسیر همه مومنان مسئول هستند.

وی بیان کرد: جامعه امیرمومنان امام علی(ع) از آرمان‌گرایی فاصله گرفته بودند و تصور می کردند که امیرمومنان با فرمایشات خود بر آنها سخت می‌گیرد در حالیکه امیرمومنان معجونی از آگاهی و مسئولیت را به آنها ارائه می‌کرد که قوی بشوند.

استاد حوزه علمیه افزود: امروز با نبود مسئولیت پذیری در بین بچه‌های انقلاب ثابت شد که آمادگی مدیریت انقلاب را ندارند. همه چیز در حکومت امیرمومنان امام علی(ع) متوقف بر حاکم بوده است اما ایشان اصرار دارند که ملت در صحنه بوده و مسئولیت پذیری باشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع با بیان اینکه قرآن درباره مسئولیت‌پذیری می فرماید باید خود را بسازید که خانواده و سپس جامعه را نجات دهید، ابراز کرد: اگر شما در مسیر درست باشید درباره خودسازی، خانواده و جامعه تکلیف دارید.

وی افزود: امیرمومنان امام علی(ع) خطاب به کمیل می فرمودند به خانواده امر کن که روزها را در کسب بزرگواری و شب‌ها را در رفع نیاز نیازمندان اقدام کنند. با توجه به این فرمایش امیرمومنان حس بی‌مسئولیتی و طلبکاری در جامعه ما موج می‌زند. امروز اگر برخی مسئولیت نمی‌پذیرند به جهت تقوا نیست بلکه از روی ترس است که متهم نشوند. از وقتی مطالبه آرمان‌ها به سمت دستاوردها منحرف شد گرفتاریهای ما آغاز شد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: شخص در این کشور طی ۴۰ سال با امنیت زندگی می‌کند. اما چون فلش آرمان‌ها به سمت مطالبات رفته نسلی متوقع و طلبکار درست شده است که نمی تواند بفهمد نسبت به کل نظام، هویت، عزت و کرامت آن مسئولیت دارد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع بیان کرد: احساس مسئولیت یعنی همانگونه که روحانی باید شان لباس خود را رعایت کند مسئول نظام اسلامی هم نمی‌تواند هر ماشین یا هر خانه‌ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه احساس مسئولیت انسان را رشد می‌دهد، گفت: وقتی یک حزب یا جناح بخواهد پایه‌های نظام را سست کند مردم را متوقع و بدون احساس مسئولیت تربیت می‌کند. آیا امروز کارمند دولت اسلامی احساس افتخار و کرامت می‌کند که زیر پرچم نظام نوکری و خادمی مردم را کرده است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اگر رهبر انقلاب بارها را بر دوش مردم می‌گذارند به این جهت است که مسئولیت پذیر باشد، عنوان کرد: متاسفانه ادبیات حاکم بر ذهن ما برعکس شده که فقط دیگران را مسئول می‌بینیم در حالی که همه نسبت به کشور مسئول هستیم و پیشبرد اهداف اسلام تکلیف همه ما است و همه ما در هر جا مسئول کل نظام و انقلاب هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع بیان کرد: شهید بهشتی در ۱۶ سالگی دعا می‌کرد که خدایا مرا به گونه‌ای تربیت کن که بود و نبود من به نفع جامعه بشری باشد، آیا ایشان با آن نوجوانی که از والدین، خانواده و جامعه صرفا طلبکار است هیچ احساس مسئولیتی ندارد یکی می‌شود.

 

 

وی با بیان اینکه گناه خوبان جامعه امیرمومنان امام علی(ع) این بود که ذهن جامعه را با ذهن امام هماهنگ نکردند، گفت: در نظام اسلامی هیچ کس حق ندارد بدون انجام کاری مطالبه داشته باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه وقتی فلش آرمان به سمت دستاوردها سقوط کند بسیاری از مقاومت‌ها و تضادها به عناد و دشمنی تبدیل می‌شود، اظهار کرد: تلاش کنید این مسائل و مشکلات برطرف شود. طلحه و زبیر مشوق مردم در بیعت با امیرمومنان امام علی(ع) بودند اما همان‌ها هم اولین مطالبه کننده بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع با بیان اینکه در راستای حس مسئولیت عمومی باید بین امت و امام و رعیت والی وحدت گفتمان ایجاد کنید، ابراز کرد: اگر چنین کنید آنقدر در عزت، آقایی و پیشرفت خیر می بینید که تصور آن را نخواهید داشت. بنابراین باید مسئولیت پذیری عمومی جدی گرفته شود و گفتمان نصرت امام در نظام اسلامی محقق شود.

وی افزود: شخصیت‌های بزرگی همچون شهید سلیمانی دست امام خود را به تل‌آویو می‌رساند و اراده امام را بیخ گوش صهیونیست‌ها محقق می‌کند. آیا امروز قحطی شهید سلیمانی، شهید‌آوینی و شهید صیادها پیش آمده است. شهید آوینی کسی بود که با روایت فتح فلسفه و فرهنگ غرب را به استیصال کشاند آیت‌الله جواد آملی درباره ایشان فرمودند چقدر او امام خود را نصرت کرد. امام جامعه در پای تابوت شهید صیاد شیرازی زانو‌ زد و برای شهید سلیمانی گریه کرد. ما باید چنین نسلی پرورش دهیم به همین منظور امروز روزگار جهادی زندگی کردن برای انقلابیون است که باید آغاز کنند.

 

کد خبر 1112410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha