ایل سنگسری یکی از ذخیره گاه های عشایری کشور محسوب می شود

ساداتی نژاد با اشاره به بازدید انجام شده از عشایر استان سمنان در منطقه مهدیشهر گفت: ایل سنگسری یکی از ذخیره گاه های عشایری کشور محسوب می شود که تفاوت های ویژه ای نسبت به سایر عشایر کشور دارد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری شبستان از استان سمنان، سید «جواد ساداتی نژاد» در حاشیه افتتاح پروژه زنجیر تولید گوسفند داشتی پربازده در جمع خبرنگاران با اشاره به بازدید انجام شده از عشایر استان سمنان در منطقه مهدیشهر گفت: این استان بهره مند از ظرفیت های خوبی است .

 

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه استان سمنان و منطقه مهدیشهر و ایل سنگسری یکی از ذخیره گاه های عشایری کشور محسوب می شود که تفاوت های ویژه ای نسبت به سایر عشایر کشور دارد اضافه کرد: عشایر مهدیشهر در میزان سرانه دام تقریبا بیش از سه برابر سرانه کشور است و در بحث طول مسیر کوچ نیز برخوردار از طولانی ترین مسیر کوچ است.

 

وی با اشاره به اینکه استان سمنان یکی از استان هایی است که تأمین بخشی از پروتئین تهران را بر عهده دارد اظهارداشت: میزان تولید طیور یعنی مرغ گوشتی و تخم مرغ و گوشت قرمز در استان سمنان قابل توجه است.

 

ساداتی نژاد میزان تولید مرغ گوشتی و تخم مرغ استان سمنان را تقریبا ۷۰ درصد مازاد تولید دانست وافزود: در گوشت قرمز نیز ۳۰ درصد تولید را داردکه عمدتا تأمین کننده پروتئین مورد نیاز تهران است و بنابراین از این نظر حائز اهمیت است.

 

پروژه زنجیر تولید گوسفند داشتی پربازده با حضور وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان سرخه افتتاح شد.

 

وزیر جهاد کشاورزی که در قالب سفرهای استانی رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان سمنان سفر کرده است در بدو ورود به استان سمنان این پروژه بخش دام را در شهرستان سرخه افتتاح کرد.

 

ظرفیت این واحد ۲ هزار رأس است که با افتتاح آن برای ۴۰ نفر به‌طور مستقیم و ۵۰ نفر به‌طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.

 

مساحت کل این واحد ۹۸ هزار مترمربع و سطح زیربنای آن نیز ۱۰ هزار و ۹۸۰ مترمربع است.

 

میزان سرمایه‌گذاری پروژه زنجیره تولید گوسفند داشتی پربازده ۷۰۰ میلیارد ریال  است که ۳۷۰ میلیارد ریال آن از محل اعتبارات بانک کشاورزی در قالب طرح‌های صندوق توسعه ملی تأمین شده است.

 

بازدید وزیر جهاد کشاورزی از مجتمع گلخانه‌ای ۶۰ هکتاری درجزین سمنان

ساداتی‌نژاد همچنین همزمان با نهمین سفر استانی رئیس جمهوری از مجتمع گلخانه‌ای ۶۰ هکتاری در حال ساخت درجزین سمنان بازدید کرد.

 

 این طرح در سال ۱۳۸۴ در زمین ۶۰ هکتاری در ۲ فاز ۶۳ واحدی شروع شده که با بهره برداری کامل از آن برای ۱۶۰ نفر نیز به صورت مستقیم ایجاد اشتغال می‌شود.

 

اقدامات انجام شده این طرح تاکنون شامل تسطیح و قطعه بندی به مساحت ۲۴هکتار، خرید چاه آب، احداث استخر به حجم ۹۰۰متر مکعب، انتقال آب از چاه به استخر به طول چهار هزار متر، خرید و نصب ترانس برق و احداث جاده دسترسی و آسفالت بود.

 

اولویت‌های این مجتمع گلخانه‌ای نیز شامل تکمیل شبکه روشنایی در معابر فرعی، خرید حق آبه و انتقال برای راه‌اندازی فاز دوم، تعمیر آب شرب مجتمع، جدول کشی و آسفالت سایر معابر اصلی و فرعی، احداث بادشکن، اعطای تسهیلات کم بهره و در نظر گرفتن سهیمه ماشین آلات بیشتر و تامین منابع مالی برای احداث مرکز فرآوری و بسته بندی است.

 

رویکرد کشت گلخانه‌ای با افزایش بهره‌وری در واحد سطح نقشی مهم در مدیریت مصرف آب دارد و توسعه این نوع کشت با جدیت در استان سمنان دنبال می‌شود.

 

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان سطح کشت گلخانه‌ای در این استان به ۱۷۸ هکتار رسیده است.

 

۱۹۸ هزار هکتار از وسعت استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این مقدار ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره بردار نیز در بخش کشاورزی این استان مشغول فعالیت هستند.

 

بازدید وزیر جهاد کشاورزی از مجتمع کشت و صنعت شهمیرزاد

وزیر جهاد کشاورزی همچنین از مجتمع کشت و صنعت شهمیرزاد بازدید کرد.

 

شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد در سال ۶۷ تاسیس شد و کل اراضی واگذارشده آن ۶۸۰ هکتار است.

 

قطعات زیر کشت این مزرعه شامل ۴۳۰ هکتار باغ گردو، ۱۰۰ هکتار باغ بادام، ۱۰۰ هکتار گردوی پیوندی، چهار هکتار نهالستان، ۱۰ هکتار باغ گل محمدی و ۱۰ هکتار باغ انکور و سایر میوه‌ها است.

 

روش آبیاری در این باغات نیز از نوع آبیاری تحت‌فشار قطره‌ای است.

 

شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد که به صورت سهامی خاص اداره می‌شود با ۱۳ هزار سهامدار، ۴۰ فرصت شغلی مستقیم و ۵۰ فرصت شغلی مستقیم ایجاد کرده است.

 

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان سطح کشت گلخانه‌ای در این استان به ۱۷۸ هکتار رسیده است.

 

۱۹۸ هزار هکتار از وسعت استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این مقدار ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره بردار نیز در بخش کشاورزی این استان مشغول فعالیت هستند.

 

کد خبر 1112958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha