کاهش قابل توجه آمار چک‌های برگشتی با اجرای قانون جدید/ ۸۴۳ هزار نفر تاکنون در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند

رشد بیش از ۴ درصدی ارزش تراکنش‌های بانکی در دهک اول، ثبت نام ۸۴۳ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن برگزاری مرحله نوزدهم حراج اوراق مالی اسلامی دولتی، کاهش قابل توجه آمار چک‌های برگشتی با اجرای قانون جدید برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۱۵ آبان شبستان به شرح زیر است:

رشد بیش از ۴ درصدی ارزش تراکنش‌های بانکی در دهک اول

نسبت دهکی در مقایسه نقطه به نقطه ریزش ۲۲/۲۴ درصدی و در مقیاس ماهانه هم ریزش ۸/۳۴ درصدی را تجربه کرده است. در قیاس ماهانه، متوسط مبلغی تراکنش‌های دهک دهم ریزش ۴/۴۶ درصدی و متوسط مبلغی دهک اول نیز رشد ۴/۲۳ درصدی را داشته است که در نهایت منجر به ریزش ۸/۳۴ درصدی نسبت متوسط قیمت دهک دهم به دهک اول در قیاس ماهانه شده است.

اختلافات تراکنشی بین دهک‌ها همچنان پا برجاست

با توجه به جدول بالا، میانگین مبلغ تراکنش‌های خرید کالا و خدمات در دهک آخر قیمتی در ابزار پذیرش اینترنتی بالاتر از ابزار کارتخوان فروشگاهی است، این امر نشان دهنده محبوبیت این ابزار پذیرش در انجام تراکنش‌های خرید در دهک دهم است. در خدمت خرید کالا و خدمات اعداد جدول بیانگر این است که به طور متوسط ۹۰ درصد تراکنش‌ها (۹ دهک) در ابزار‌های کارتخوان فروشگاهی و اینترنتی مربوط به خرید کالا و خدمت با مبلغ کمتر از ۱۰۰ هزار تومان بوده است.

 

متوسط مبلغ دهک دهم به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان محدود شده است تا اختلاف متوسط قیمت ابزار‌ها در دهک‌های دیگر قابل تشخیص باشد. در مهرماه ۱۴۰۰ متوسط مبلغ دهک دهم تراکنش‌های خرید کالا و خدمات توسط ابزار پذیرش اینترنتی بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱ میلیون و ۸۲۱ هزار تومان رسید

امروز (شنبه ۱۵ آبان) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۰.۲۷ درصد افت به ۱۱,۶۸۴,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۱.۲۸ درصد رشد به ۱,۸۱۴.۹۱ دلار رسید. قیمت هر عدد سکه امامی با ۰.۰۸ درصد افت به ۱۱۸,۲۱۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی با ۰.۰۳ درصد رشد به قیمت ۱۱۶,۰۲۰,۰۰۰‬ ‬ ریال،‌ هر عدد نیم سکه با ۰.۱۶ درصد رشد به قیمت ۶۰,۸۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۲۸ درصد افت به قیمت ۳۵,۸۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۸۴ درصد افت به قیمت ۲۲,۵۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (شنبه ۱۵ آبان) قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۸۹ درصد افت به ۲۷۶,۵۱۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۱.۱۳ درصد افت به ۳۱۹,۶۸۰ ریال و قیمت هر پوند با ۱.۸۵ درصد افت به ۳۷۵,۶۴۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی امروز (شنبه پانزدهم آبان ماه ۱۴۰۰) نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۷ ارز کاهش و ۱۸ ارز افزایش یافته، نرخ ۱۱ ارز نیز بدون تغییر باقی مانده است. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۶ هزار و ۶۷۴ ریال و یورو ۴۸ هزار و ۵۳۹  ریال ارزش‌گذاری شد. بر پایه این گزارش، امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۹۹۱ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۹۰۴ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۹۰۷ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۵۲۶ ریال، روپیه هند ۵۶۶ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۵۲ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۴ هزار و ۶۹۶ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷ هزار و ۱۸ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌ هزار و ۳۹۷ و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۴ ریال ارزش‌گذاری شد. 

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۷۶۷ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹  هزار و ۹۲۰ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۷۸۳ ریال، لیر ترکیه ۴ هزار و ۳۳۱ ریال، روبل روسیه ۵۹۰ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۹ ریال، لیر سوریه ۱۷ ریال، دلار استرالیا ۳۱ هزار و ۱۲۱ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۱۱۱ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۱۱۲ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۸۵ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۲۰۱  ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۸۵۲ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۲۱۶ ریال تعیین شد. 

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۶۵ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۶ هزار و ۴۴۸ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۹۶ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۴۹۴ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۷۷۹ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۲۹۷ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۳۲ ریال، افغانی افغانستان ۴۶۲ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۷ هزار و ۱۶۲ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۳ هزار و ۶۶۲ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۷۲۹ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۸  ریال قیمت خورد.

 

برگزاری مرحله نوزدهم حراج اوراق مالی اسلامی دولتی

، کارگزاری بانک مرکزی در راستای عرضه تدریجی اوراق مالی اسلامی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و پیرو اطلاعیه منتشر شده مورخ ۱۴۰۰.۰۶.۳۰ روابط عمومی این بانک، مرحله نوزدهم حراج اوراق مالی اسلامی دولتی به منطور فروش به بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های تأمین سرمایه را در روز سه‌شنبه ۱۸ آبان‌ماه ۱۴۰۰ اجرا می‌کند. بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، اوراق عرضه شده در این حراج، مرابحه عام، کوپن‌دار و با تواتر پرداخت سود شش‌ماهه (پرداخت کوپن دوبار در سال) و به شرح جدول زیر است.

بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی متقاضی شرکت در این حراج می‌توانند نسبت به ارسال سفارش‌های خود تا ساعت ۱۲:۰۰ روز یک‌شنبه ۱۶‌ آبان‌ماه ۱۴۰۰ تنها از طریق سامانه بازار بین بانکی اقدام کنند. نهادهای مالی موضوع بند (۲۱) ماده (۱) قانون بازار اوراق بهادار ج.ا.ایران نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تأمین سرمایه متقاضی شرکت در این حراج نیز می‌توانند سفارش‌های خود را تا ساعت ۱۲:۰۰ روز یکشنبه ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۰ از طریق سامانه مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ثبت کنند. معاملات مربوط به این حراج در روز سه‌شنبه ۱۸ آبان‌ماه ۱۴۰۰ انجام خواهد شد.

تمام نهادهای مالی متقاضی شرکت در این حراج می‌توانند سفارش‌های خود را در هر نماد به طور جداگانه ارسال کنند. حداقل حجم سفارش در هر یک از نمادهای مزبور ۵۰۰ هزار ورقه است.

متولی اصلی انتشار و عرضه اوراق مالی اسلامی دولتی، وزارت امور اقتصادی و دارایی بوده و آن وزارتخانه الزامی به پذیرش کلیه پیشنهادات دریافتی یا فروش کلیه اوراق عرضه‌شده در حراج را ندارد. بانک مرکزی نیز صرفاً سفارشات دریافت‌شده را به منظور تصمیم‌گیری به آن وزارتخانه ارسال و وزارتخانه مزبور نسبت به تعیین سفارش‌های برنده اقدام می‌کند. در نهایت، عرضه اوراق به تمامی برندگان انجام می‌شود. بانک مرکزی بر اساس جزء (۴) بند «ک» تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مجاز به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی دولت در بازار ثانویه اوراق است. کارگزاری این بانک ضمن تامین‌ زیرساخت معاملات و برگزاری حراج، تعهدی نسبت به حجم و قیمت اوراق مالی اسلامی دولتی فروش‌رفته نداشته و اوراق مزبور را در بازار اولیه به منظور تامین مالی دولت خریداری نخواهد کرد.

 

کاهش قابل توجه آمار چک‌های برگشتی با اجرای قانون جدید

قانون اصلاح قانون صدور چک در سال ۱۳۹۷ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و از ابتدای فروردین ماه سال ۱۴۰۰ با توزیع چک‌های جدید بنفش رنگ صیادی شکل عملیاتی به خود گرفت. در این طرح قوانین و دستورالعمل‌هایی برای افزایش شفافیت و همچنین بازگشت اعتبار به دسته چک مورد اجرا قرار گرفته که از مهم‌ترین موارد آن محدودیت‌های در نظر گرفته شده برای دارندگان چک‌های برگشتی است.

بر اساس قانون جدید چک محدودیت‌هایی متوجه دارندگان چک برگشتی می‌شود و قانون یاد شده تنبیهات انضباطی را برای شخص صادرکننده چک برگشتی در نظر گرفته است. به عنوان مثال در زمان اعطای دسته چک به فرد، وی اهلیت‌سنجی می‌شود و در صورت دارا بودن چک برگشتی، دسته چک به وی تعلق نمی‌گیرد. علاوه بر این زمانی که قرار است چک در سامانه صیاد ثبت شود، سابقه چک برگشتی توسط سامانه کنترل می‌شود و در صورتی که صادرکننده دارای سابقه چک برگشتی باشد، اجازه ثبت چک به وی در سامانه صیاد داده نمی‌شود.

این محدودیت‌ها موجب شده که آمار چک برگشتی کاهش قابل توجهی داشته باشد و قانون‌گذار و مجری به یکی از مهم‌ترین اهداف این طرح یعنی بازگشت اعتبار به دسته چک نزدیک شوند.

آمارها نشان می‌دهد که کاهش آمار چک برگشتی از فروردین تا پایان شهریورماه سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در خور توجه است. بر اساس آن نسبت مجموع چک‌های برگشتی به مجموع چک‌های مبادله‌ای ۶ ماهه نخست سال جاری حدود ۹.۴ درصد بوده، در حالی که این نسبت در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۱.۲ درصد بوده است. لذا به نظر می‌رسد سخت‌گیری قانون در زمینه تخصیص دسته چک و صدور چک موثر بوده است.

این آمار در حالی است که  از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه بالغ بر دو میلیون و پانصد هزار دسته چک معادل ۱۰۰ میلیون فقره چک توزیع شده است که از این میزان تقریباً‌ ۲۳ درصد یعنی حدود ۲۳ میلیون فقره چک در سامانه صیاد ثبت شده و به گردش افتاده است. همچنین از ۲۳ میلیون فقره چکی که به گردش افتاده است، در حدود ۸۹ درصد توسط گیرندگان تأیید شده است و به طور متوسط در هر روز حدود ۱۱۰ هزار فقره چک در سامانه صیاد ثبت می‌شود.

 

۸۴۳ هزار نفر تاکنون در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند

طبق تازه‌ترین آمار وزارت راه و شهرسازی، تاکنون ۸۴۳ هزار و ۹ نفر در سامانه ثمن (سامانه نهضت ملی مسکن) ثبت‌نام کردند. نام‌نویسی در سامانه نهضت ملی مسکن یک ماه پس از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن توسط رئیس جمهوری و از ۲۸ مهرماه به مدت یک ماه آغاز شد. متقاضیان واقعی مسکن می‌توانند با داشتن چهار شرط اهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه ۵ سال سکونت در شهر موردتقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

 
گفتنی است، نهضت ملی مسکن یکی از سیاست‌های کلان دولت سیزدهم در حوزه مسکن است که بر اساس این سیاست، احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال دولت سیزدهم در برنامه دولت قرار گرفته است. بر اساس قانون جهش تولید مسکن، تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها موظف شده‌اند تا اراضی مازاد خود را به اجرای این طرح اختصاص بدهند که در این خصوص از زمان ابلاغ قانون توسط رییس دولت، دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها مکلف هستند تا طی دو ماه زمین‌های مستعد خود را برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی معرفی کنند.
 
بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن، می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند. همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانند ثبت‌نام کنند.

 

 

 

 

کد خبر 1113463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha