۱۳۰ هزار نفر در استان خادمیار رضوی هستند

توکلی گفت: آستان قدس رضوی ۶۶ هزار خادم دارد که ۴ هزار خادم به دلایل مختلفی غیر فعال هستند که از این رقم قریب به ۸۰۰۰ خادم دربان، کفشدار، فراش حفاظ و مابقی خادمیار هستند؛ همچنین بیش از ۱۳۰ هزار خادمیار در استان ها داریم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محمد توکلی» امروز شنبه (۱۵ آبان) در نشست خبری با اصحاب رسانه که به منظور تشریح «آیین نامه جدید خدمت در حرم مطهر رضوی» برگزار شد؛ با بیان اینکه بیش از 400 سال است که حرم مطهر رضوی آیین نامه خدمت دارد و اسناد و مدارکی از قرن نهم و دهم در این خصوص وجود دارد؛ گفت: بعد از شهادت امام رضا (ع) خدمت در قالب قرآن خوانی در بالای سر حضرت آغاز شد و اولین خادمی که در تاریخ ثبت شده در بحث آماده سازی فضای بقعه و روضه منوره خدمت رسانی کرده است.

 

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی افزود: خدمت در حرم اصل و اساس تشکیلات آستان قدس رضوی است و تشکیلات آستان قدس بعد از خدمت ایجاد شده است، وقتی موقوفه ها، نذورات و مردم خدمت دادند سیستمی در آستان قدس به عنوان سیستم اداری و سازمانی ایجاد شد که بتواند اینها را مدیریت کند.

 

وی با ییان اینکه تشکیلات آستان قدس تشکیلات مدیریتی و پشتیبانی است اما در حوزه حرم آنچه که به زائران برمی گردد از تولیت گرفته تا همه افرادی که در حرم خدمت می کند، حوزه خدمت گذاری است؛ افزود: خدمت در حرم هیچگاه حتی در دوران کرونایی تعطیل نشد و حتی در برخی موارد نیت واقف بهتر نیز انجام شد و تنها دوره ای که خدمت در حرم تعطیل شده بود 6 سال در دوره رضاخان بود، که با فشارهای روانی دوباره خدمت احیا شد.

 

توکلی بیان کرد: ما ۵۰ گروه خدمتی داریم اما عناوین آن ۴۴ خدمت هستند، ما روزانه 50 سرکشیک امورات حرم در بخش های مختلف فنی، فرهنگی، خدماتی، نظم و انظباط، پذیرایی، امنیت و نوآوری داریم که به زائران خدمت می دهند. شیوه خدمت در حرم به این صورت است که متقاضی خدمت با توجه به شرایط، نوع خدمتی که می تواند ارائه دهد و نیاز حرم جذب می شود. ارتقا و یا تنزل خدمت خادم از طریق سرکشیک صورت می گیرد.

 

وی با بیان اینکه ما در ابتدا سه گروه خدمتی دربانی، خادمی و فراشی داشتیم که جزو با سابقه ترین خدمت ها در حرم هستند و بعدها دو گروه کفشداری حفاظ افزوده شدند؛ گفت: آستان قدس رضوی ۶۶ هزار خادم دارد که ۴ هزار خادم به دلایل مختلفی غیر فعال هستند که از این رقم قریب به ۸۰۰۰ خادم دربان، کفشدار، فراش حفاظ و مابقی خادمیار هستند و  بیش از ۱۳۰ هزار خادمیار در استان ها داریم.

 

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی با بیان اینکه به سبب توفیق برای افراد بیشتر برای خدمت در حرم مطهر رضوی، شیفت های خدمتی را کاهش دادیم و در آیین نامه جدید مورد لحاظ  قرار گرفته است؛ گفت: شاخص هایی که ما به آن اذعان داشتیم آسان بودن زیارت، برقراری آرامش در زیارت، سرعت زیارت، برقراری نظم زیارت، امکان برقراری با خدام، تردد زیارت برای ناتوانان و معلولین و... بوده است که 91 درصد برقراری نظم را الان داریم و با ایجاد مسیر ویژه برای زائران معلول و سالخورده 92 درصد رضایت اعلام شده است.

 

 

 

کد خبر 1113488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha