علوفه حیات وحش منطقه حفاظت شده گلیل، تامین شد

مدیر اداره حفاظت محیط زیست شیروان گفت: سه تُن علوفه برای وحوش منطقه حفاظت شده گلیل این شهرستان تامین شد.

«حمید فخرانی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارکرد: این میزان علوفه توسط خیرین و اداره محیط زیست تامین شده که در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست شهرستان ادامه دارد و حتما افزایش خواهد داشت.

 

مدیر اداره حفاظت محیط زیست شیروان با بیان اینکه سالانه بین ۵ تا ۷ تُن علوفه برای وحوش این منطقه خریداری و توزیع می شود، خاطرنشان کرد: تامین علوفه، آبرسانی در مناطق مورد نیاز و لایروبی، ترمیم چشمه‌ها و آبشخورها، به صورت مستمر از دیگر فعالیت‌هایی است که با جدیت توسط این اداره صورت گرفته و همچنان ادامه دارد.

 

فخرانی با اشاره به تداوم وضعیت خشکسالی های امسال، اضافه کرد: اکنون برای زمستان امسال، 1.5 تُن علوفه ذخیره داریم و این امر را تنها برای جلوگیری از ورود حیات وحش به باغات کشاورزی انجام می‌دهیم.

 

وی گفت: همه ساله بخشی از علوفه وحوش با کمک خیران و مردم و مابقی توسط اداره حفاظت محیط زیست تامین می شود که امیدواریم با اعتبارات تخصیصی و کمک خیرین در حوزه تغذیه حیات وحش گام‌های مطلوبی برداریم.

 

 فخرانی افزود: به منظور حفاظت وحوش مقابل بیماری و سایر خطراتی که جانواران را تهدید می‌کند، تامین آب و نوع علوفه برای کارشناسان از اهمیت بالایی برخوردار است که باید زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست باشد.

 

وی با بیان اینكه برخی از وحوش برای تغذیه در فصل سرما به باغ ها و اراضی كشاورزی پناه می برند گفت: توصیه می شود شهروندان در صورت مشاهده حضور حیوانات در مناطق مسكونی بدون آزار و اذیت آنها، فورا مراتب را به اداره‌ حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

 

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شمال شهرستان شیروان و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

 

این منطقه در ۸۵ کیلومتری شهر شیروان قرار دارد که با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه ارس و گوناگونی پوشش گیاهی و نیز زیست خالص ترین قوچ اوریال، در ۲۷ تیرماه ۱۳۵۰ به عنوان منطقه حفاظت شده زیست محیطی اعلام شده است.

 

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی دارای آب و هوایی عموما کوهستانی، با شیب های تند و دره های عمیق و صخره های مرتفع است، این منطقه قسمتی از رشته کوه های موسوم به کپه داغ را تشکیل می دهد و از مناظر زیبایی برخوردار است.

 

شهرستان شیروان با گستره ۳۷۸۹ کیلومترمربع، علاوه بر منطقه حفاظت شده مرزی «گلیل و سرانی» که به عنوان زیست کره به ثبت جهانی رسیده، مناطق بکر زیست محیطی «زوارم و گلیان، بوستان شیرکوه، ییلاقات گیل‌نامانلو، بوانلو و نیز چپانلو» را در خود دارد که زیستگاه انواع پرندگان و جانوران وحشی است.

 

کد خبر 1113603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha