ثبت ۳.۲ میلیارد تراکنش شاپرکی در مهرماه /افزایش قیمت لوازم خانگی به صورت عمومی اتفاق نیفتاده است

لغو برگزاری مرحله نوزدهم حراج اوراق مالی اسلامی، افزایش قیمت لوازم خانگی به صورت عمومی اتفاق نیفتاده است، ثبت ۳.۲ میلیارد تراکنش شاپرکی در مهرماه، شناسایی ۱۴ مرکز استخراج غیرمجاز رمز ارز برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۱۶ آبان شبستان به شرح زیر است:

لغو برگزاری مرحله نوزدهم حراج اوراق مالی اسلامی

مرحله نوزدهم حراج اوراق مالی اسلامی دولتی که قرار بود روز سه‌شنبه (۱۸ آبان) برگزار شود، لغو شده است و تاریخ دقیق به اطلاع متقاضیان خواهد رسید. متولی اصلی انتشار و عرضه اوراق مالی اسلامی دولتی، وزارت امور اقتصادی و دارایی بوده و آن وزارتخانه الزامی به پذیرش تمام پیشنهادات دریافتی یا فروش کلیه اوراق عرضه‌شده در حراج را ندارد.

بانک مرکزی نیز تنها سفارشات دریافت‌شده را به منظور تصمیم‌گیری به آن وزارتخانه ارسال و وزارتخانه یاد شده نسبت به تعیین سفارش‌های برنده اقدام می‌کند. در نهایت، عرضه اوراق به تمام برندگان انجام می‌شود.

بانک مرکزی بر اساس جزء (۴) بند «ک» تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مجاز به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی دولت در بازار ثانویه اوراق است. کارگزاری این بانک ضمن تامین‌ زیرساخت معاملات و برگزاری حراج، تعهدی نسبت به حجم و قیمت اوراق مالی اسلامی دولتی فروش‌رفته نداشته و اوراق مزبور را در بازار اولیه به منظور تامین مالی دولت خریداری نخواهد کرد.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۲ میلیون تومان رسید/دلار در کانال ۲۷ هزار تومان

امروز (یکشنبه ۱۶ آبان) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۲.۴۹ درصد رشد به ۱۱,۹۷۵,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۱.۴۵ درصد رشد به ۱,۸۱۸.۱۲ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی با ۱.۶۵ درصد رشد به ۱۲۰,۱۶۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی با ۲.۱۳ درصد رشد به قیمت ۱۱۸,۴۹۰,۰۰۰‬ ‬ ریال،‌ هر عدد نیم سکه با ۱.۱۵ درصد رشد به قیمت ۶۱,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۱.۹۶ درصد رشد به قیمت ۳۶,۵۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۱.۳۳ درصد رشد به قیمت ۲۲,۸۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (یکشنبه ۱۶ آبان) قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۶۳ درصد رشد به ۲۷۸,۲۴۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۰.۶۹ درصد رشد به ۳۲۱,۸۸۰ ریال و قیمت هر پوند با ۰.۳۱ درصد رشد به ۳۷۶,۸۰۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی امروز (یکشنبه شانزدهم آبان ماه ۱۴۰۰) نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمام ارزها بدون تغییر باقی ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۶ هزار و ۶۷۴ ریال و یورو ۴۸ هزار و ۵۳۹  ریال ارزش‌گذاری شد. بر پایه این گزارش، امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۹۹۱ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۹۰۴ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۹۰۷ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۵۲۶ ریال، روپیه هند ۵۶۶ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۵۲ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۴ هزار و ۶۹۶ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷ هزار و ۱۸ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌ هزار و ۳۹۷ و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۴ ریال ارزش‌گذاری شد. 

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۷۶۷ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹  هزار و ۹۲۰ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۷۸۳ ریال، لیر ترکیه ۴ هزار و ۳۳۱ ریال، روبل روسیه ۵۹۰ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۹ ریال، لیر سوریه ۱۷ ریال، دلار استرالیا ۳۱ هزار و ۱۲۱ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۱۱۱ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۱۱۲ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۸۵ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۲۰۱  ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۸۵۲ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۲۱۶ ریال تعیین شد. 

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۶۵ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۶ هزار و ۴۴۸ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۹۶ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۴۹۴ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۷۷۹ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۲۹۷ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۳۲ ریال، افغانی افغانستان ۴۶۲ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۷ هزار و ۱۶۲ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۳ هزار و ۶۶۲ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۷۲۹ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۸  ریال قیمت خورد.

 

افزایش قیمت لوازم خانگی به صورت عمومی اتفاق نیفتاده است

کیوان گردان، مدیر کل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی شب گذشته (شنبه 15 آبان) در بخش خبری ساعت 21 شبکه یک سیما درباره جزییات جلسه رصد بازار لوازم خانگی در وزارت صمت با بیان اینکه افزایش قیمت لوازم خانگی به صورت عمومی اتفاق نیفتاده است، البته ممکن است فقط برای یک کالای خاص بصورت موردی باشد، گفت: وزارت صمت بر اساس تدابیر دولت و دستورات وزیر صمت به صورت هفتگی پایش صنایع مختلف را انجام می‌دهد. در بخش تولید و توزیع به صورت کارشناسی تمام شرایط بازار را رصد می‌کنیم.

 

گردان درباره فهرست قیمت‌های تولید کنندگان لوازم خانگی که مقرر شده بود به سازمان حمایت از مصرف کنندگان ارسال شود، گفت: افزایش قیمت لوازم خانگی به صورت عمومی اتفاق نیفتاده است البته ممکن است برخی تولید کنندگان لوازم خانگی یک کالای خاص را افزایش قیمت داده باشند که به صورت موردی بوده و وزارت صمت اجازه افزایش قیمت را به تولید کنندگان نداده است و مجوزی هم صادر نشده و عملاً چنین اتفاقی هم در بازار نیفتاده است.

 

وی با بیان اینکه رقابت جدی در بخش لوازم خانگی موجب جلوگیری از افزایش قیمت شده است، گفت: در حال حاضر شرکت‌ها با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب‌تر عرضه می‌کنند. بنا داریم اطلاع رسانی دقیق را برای مصرف کننده داشته باشیم تا مصرف کننده با دید قیمتی وارد بازار شود.

 

ثبت ۳.۲ میلیارد تراکنش شاپرکی در مهرماه

براساس آمار شاپرک در مهرماه ۱۴۰۰ بالغ بر ۳ میلیارد و ۲۷۱ میلیون تراکنش با ارزش ۵۹۶۹ هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده که نسبت به شهریور ماه رشد منفی ۴.۶۲ درصدی در تعداد و منفی ۷.۷۷ درصدی در ارزش ریالی داشته است.

 همچنین تراکنش های مهر ۱۴۰۰ به نسبت ماه مشابه سال ۱۳۹۹ از نظر تعدادی ۱۶.۷۷ درصد و از نظر ریالی ۲۳.۳۴ درصد رشد داشته است.

لازم به ذکر است که ارزش اسمی تراکنش‌های مهر ۱۴۰۰ نسبت به ماه گذشته با رشد منفی ۷.۷۷ درصدی همراه بوده و این در حالی است که ارزش حقیقی تراکنش‌ها در مهر ۱۴۰۰ رشد منفی ۱۱.۰۶ درصدی را تجربه نموده است. ارزش حقیقی تراکنش‌ها در واقع ارزش تراکنش‌های شاپرکی بدون در نظر گرفتن اثرات تورم است. به عبارت دیگر ارزش تراکنش های شاپرکی که نسبت به نرخ تورم خالص سازی شده است، ارزش حقیقی تراکنش‌های شاپرکی را تشکیل می‌دهد.

از سوی دیگر آمار منتشر شده حاکی از رشد ۲۳.۳۴ درصدی در ارزش اسمی تراکنش‌ها در قیاس نقطه به نقطه بوده که می‌توان آن را شاهدی برای افزایش استقبال عمومی از پرداخت الکترونیکی تفسیر کرد. اما براساس محاسبات رشد حقیقی ارزش تراکنش‌ها بدون در نظر گرفتن اثرات تورم منفی ۱۱.۴۴ درصد است. اثرات نرخ تورم بر مبلغ تراکنش های شاپرک طی سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به وضوح در جدول فوق قابل مشاهده است.

 

 

شناسایی ۱۴ مرکز استخراج غیرمجاز رمز ارز

شرکت مدیریت برق ایران اعلام کرد: با در نظر گرفتن کشفیات هفته گذشته، می‌توان گفت تا کنون ۵ هزار و ۷۵۶ مرکز با ۲۲۱ هزار و ۳۹۰ دستگاه به ظرفیت مصرف ۶۲۱ هزار و ۶۹۵ کیلووات در کشور کشف شده است.

در هفته‌ای که گذشت (۸ تا ۱۴ آبان) استان تهران با ۲۲ درصد، بیشترین میزان از مجموع ظرفیت‌های کشف شده را داشته و پس از آن به ترتیب استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان و خوزستان قرار گرفته‌اند.

بر اساس تحلیل‌های انجام شده، سهم روش کشف بازرسی محلی نسبت به گزارش‌های هفتگی قبل افزایش قابل توجهی داشته است.

همچنین بالا بودن فراوانی ۰ تا ۱۰ کیلووات در کشفیات این هفته نشان دهنده پراکندگی بالای استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارزها در کشور با تعداد دستگاه پایین در بخش خانگی بوده است.

 

 

کد خبر 1113790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha