حسن ظن به خداوند موفقیت و پیروزی به دنبال دارد

استاد حوزه علمیه گفت: اگر انسان نسبت به خداوند حسن ظن داشته باشد زندگی او سرشار از موفقیت خواهد شد،

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام محمدرضا آقامیری در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخت و گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید ای کسانی که ایمان آورده‌اید از بسیاری از گمان‌ها پرهیز کنید زیرا بسیاری از گمان‌ها گناه است و نباید مرتکب آن بشوید.

وی افزود: سوء ظن گمانی است شخصی نسبت به شخص دیگر، نسبت به خود یا خداوند نظر منفی پیدا می‌کند. همانگونه که انسان نسبت به دیگران نباید سوءظن داشته باشد نسبت به خود و خدا هم نباشد سوءظن داشته باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سوء‌ظن نسبت به خداوند بسیار بد است که اصلاً نباید کسی نسبت به خدا سوء ظن داشته باشد. عنوان کرد: سوءظن به خدا ریشه در کفر و شرک دارد و نشان می‌دهد که شخص خدا را خوب نشناخته و اعتقاد قلبی به او ندارد.

 

حجت‌الاسلام آقامیری ادامه داد: اگر کسی ازدواج یا فرزند‌آوری خود را به خاطر فقر عقب اندازد او نسبت به خداوند سوءظن دارد و نزد خدا مورد سرزنش است.

وی با استناد به آیه دیگری از قرآن کریم، اظهار کرد: خداوند می‌فرماید ای کسانی که گناه کردید توبه کنید و  از رحمت خداوند مایوس نشوید چرا که خداوند بسیار بخشنده است. این آیه نشان می‌دهد که انسان باید نسبت به خداوند حسن‌ظن داشته باشد چراکه خود می‌فرماید اگر کسی مرتکب گناه شود از خداوند درخواست بخشش کند گناهان او را می‌بخشد.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه سوء ظن به خدا بدترین سوء ظن‌ها است، ابراز کرد: چرا که خداوند مکرر در قرآن فرموده است که به من حسن ظن داشته باشید که خداوند بسیار توبه پذیر است.

حجت‌الاسلام آقامیری ادامه داد: اگر گاهی دعای شما مستجاب نمی شود خداوند حکمتی دارد که شما از علت آن آگاه نیستید.

 

وی با استناد به روایتی از امیرالمومنین امام علی(ع) گفت: حضرت فرمودند هیچ مومنی خیر دنیا و آخرت را به دست نمی‌آورد مگر اینکه بر خداوند حسن ظن داشته باشد. خداوند شما را پس از توبه و استغفار عذاب نمی‌کند مگر اینکه نسبت به خداوند سوء ظن داشته باشید.

 استاد حوزه علمیه افزود: اگر حسن ظن در جامعه حاکم شود بسیاری از مشکلات بین مومنان برطرف می‌شود. اگر انسانها نسبت به یکدیگر حسن ظن نداشته باشد بسیاری از امور به هم می‌ریزد و مبنای بسیاری از تصمیم گیری ها غلط می شود.

وی ادامه داد: برای انسان شخصیت او مهمتر از جان است پس نباید شخصیت افراد را با سوءظن زیرسوال برد.

حجت‌الاسلام آقامیری با بیان اینکه اگر انسان نسبت به خداوند حسن ظن داشته باشد زندگی او سرشار از موفقیت خواهد شد، گفت: همه چیز در دست خداوند است.

کد خبر 1114051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha