هزار تُن زرشک از کشاورزان خراسان جنوبی خریداری شد

ضیائیان احمدی گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون بالغ بر یک هزار تُن زرشک از کشاورزان خراسان جنوبی با قیمت ۸۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان خریداری شده است.

«وحید ضیائیان احمدی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: متاسفانه زرشک در ردیف محصولاتی که در صورت اُفت قیمت مشمول خرید حمایتی دولتی قرار می گیرند، نیست.

 

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: طی 2 سال اخیر با نابسامان شدن بازار زرشک به دلیل تعطیلی مراکز عرضه فروش و مصرف این محصول در اثر شرایط حاکم بر جامعه به خاطر شیوع ویروس کرونا شاهد این بودیم که محصول زرشک مورد حمایت تشکل های استانی از محل سرمایه در گردش داخلی این تشکل ها قرار گرفته است.

 

وی ادامه داد: در سال گذشته نیز این سازمان توانست قیمت زرشک را در بازار در فصل برداشت تثبیت و کنترل کند اما متاسفانه به دلیل طولانی شدن محدودیت های کرونایی این نابسامانی در بازار محصولات استراتژیک استان به خصوص زرشک در سال جاری نیز ادامه یافت به نحوی که بازار دقیقا افت قیمتی مشابه سال گذشته در تابستان را شاهد بود.

 

ضیائیان احمدی با بیان اینکه امسال از ابتدای فصل برداشت زرشک در استان تمام تاکید این سازمان بر جلوگیری از تَرفروشی زرشک توسط باغداران بوده است، افزود: خوشبختانه با گسترش واکسیناسیون و رفع ابتدایی محدودیت های کرونایی نشانه های رونق بازار زرشک نیز مشاهده می شد لذا تمام توصیه این سازمان بر صبر و حوصله باغداران و خشک کردن زرشک حتی به صورت خرمنی بوده است.

 

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت زرشک مرغوب استان یعنی زرشک پفکی به 90 هزار تومان رسیده است، گفت: قیمت زرشک خرمنی در حال حاضر به 45 تا 50 هزار تومان در خراسان جنوبی رسیده است و در مشهد نیز تا 60 هزار تومان خرید می شود.

 

وی به تعداد مراکز خرید زرشک در خراسان جنوبی طی سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال در سه مرکز اصلی بیرجند، آرین شهر و درمیان و 2 مرکز فرعی قاین و سربیشه بحث خرید زرشک از کشاورزان خراسان جنوبی انجام شده است.

 

ضیائیان احمدی در ادامه عنوان کرد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون بالغ بر یک هزار تُن زرشک از کشاورزان خراسان جنوبی با قیمت ۸۵۰۰ تا 12 هزار تومان خریداری شده است.

 

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی ادامه داد: قسمت اعظم زرشک خریداری شده در شهرهای تهران، اصفهان، شیراز و کرمان عرضه می شود و قسمتی هم به بارگاه های تشکل ها جهت فرآوری و خشک کردن منتقل شده است.

 

وی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر اوضاع بازار زرشک خشک شده بسیار مناسب است، گفت: اگرچه قیمت زرشک تازه نیز افزایش یافته است اما باز هم توصیه اصلی این سازمان بر عدم فروش زرشک تازه به کشاورزان است.

کد خبر 1114232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha