ارز ارزان نتوانست از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند

پیله فروش با بیان اینکه ارز ترجیحی هدفی را دنبال می‌کرد و آن تامین کالا‌های اساسی برای مردم بود که این محقق نشد، گفت: ارز ارزان نتوانست از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، میثم پیله‌فروش، کارشناس مسائل اقتصادی شب گذشته (دوشنبه 17 آبان) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان اینکه ارز ترجیحی هدفی را دنبال می‌کرد و آن تامین کالا‌های اساسی برای مردم بود که این محقق نشد، گفت: ارز ارزان نتوانست از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند به عنوان مثل شیر بیش از ۲۰۰ درصد گران شده است.

 

وی با بیان اینکه از فروردین سال ۱۳۹۷ تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ قیمت کالا‌ها به طور میانگین ۱۷۷ درصد افزایش داشته است، گفت: طرح ارز ۴۲۰۰ برای کالا‌های اساسی تصمیم درستی بود، اما به هدف خود نرسید.

 

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه با وارد شدن برخی نهاده‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی تولیدات داخلی به صرفه نشد و از طرفی برخی کالا‌ها که در داخل تولید می‌شد به صورت قاچاق روانه بازار کشور‌های همسایه شد، گفت: با افزایش قیمت کالاها، با کاهش مصرف هم مواجه شدیم به عنوان مثال گوشت گوساله بیش از ۲۰ درصد با کاهش مصرف مواجه شد.

 

پیله‌فروش با بیان اینکه واردات زیاد شد و برخی تولید کنندگان از چرخه تولید خارج شدند، افزود: این فرایند باید از رسیدن کالا به دست مردم مطمئن می‌شد که این نشد و طرح به نتیجه نرسید. با ابزار‌هایی مثل کد ملی اختصاصی برای هر فرد، داشتن گسترده‌ترین سامانه پرداخت یارانه نقدی بهترین زیر ساخت‌ها را داریم و می‌توانستیم نظارت خوبی داشته باشیم. نبود یک سیستم نظارتی یکپارچه باعث شد زنجیره تولید تا توزیع کالا‌ها در کشور کنترل نشود.

کد خبر 1114306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha