یاد و خاطره شهید ۸ سال دفاع مقدس در شهر یانچشمه گرامی داشته شد

یاد و خاطره شهید «دریاقلی سورانی» ناجی آبادان و ۴۲ شهید شهر یانچشمه استان چهارمحال و بختیاری توسط اعضای کانون فرهنگی هنری مهرپویان و در قالب طرح ملی سه شنبه های تکریم گرامی داشته شد.

«حمزه بهارلویی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شهرکرد اظهار داشت: یاد و خاطره شهید «دریاقلی سورانی» ناجی آبادان و ۴۲ شهید شهر یانچشمه استان چهارمحال و بختیاری توسط اعضای کانون فرهنگی هنری مهرپویان و در قالب طرح ملی سه شنبه های تکریم گرامی داشته شد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری مهرپویان مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) شهر یانچشمه ادامه داد: نصب بنر و پلاکاردهای شهید دریاقلی سورانی و ۴۲ شهید در سطح شهر یانچشمه از جمله برنامه های این کانون به مناست گرامیداشت یاد و خاطره شهید «دریاقلی سورانی» است.

 

وی ابراز کرد: غبارروبی مزار شهدا، برگزار نمایشگاه عکس به صورت مجازی، برگزاری نمایشگاه کتاب، اجرای سرود در فضای مجازی، شب شعر، دیدار با خانواده های شهدا و... از دیگر برنامه های کانون مهرپویان به مناسبت طرح ملی سه شنبه های تکریم است.

 

«شهید دریاقلی سورانی» متولد ۱۳۲۵ اهل روستای یان چشمه استان چهارمحال و بختیاری می باشد که با هوشمندی و ایثار خود، نقشه دشمن بعثی در حمله و اشغال شهر آبادان در سال ۱۳۵۹ را با شکست مواجه کرد.

 

شهید دریاقلی سورانی اوراق فروشی بود که به همراه فرزند خردسال خود در کنار انبوهی از اتومبیل‌های فرسوده در حاشیه آبادان زندگی می‌کرد.

 

او در آبان سال ۱۳۵۹ و در جریان حمله متجاوزانه رژیم بعثی عراق به ایران و پس از اشغال خرمشهر، در منطقه کوی ذوالفقاری در ۲۰ کیلومتری شهر آبادان به صورت اتفاقی متوجه تحرکات شبانه سربازان عراقی و عبور آنها از رودخانه بهمن شیر برای حمله غافل گیر کننده و اشغال این شهر شد، لذا فرزند خردسالش را تنها گذاشت و به سرعت با دوچرخه اش در یک مسیر طولانی رکاب ‌زد و خود را به آبادان رساند و با فریادهایش، مردم و مدافعان شهر را از ماجرای نفوذ و توطئه دشمن آگاه ساخت.

 

مردم نیز با شنیدن فریادهای التماس گونه او از خانه‌ها بیرون آمدند و با هر چه از چوب، چاقو، بیل و کلنگ در دست داشتند برای مقابله با دشمن به سمت منطقه ذوالفقاری حرکت کردند.

 

فیلم «شب واقعه» هم در سال ۱۳۸۷ به کارگردانی شهرام اسدی با الهام از زندگی شهید دریاقلی سورانی ساخته شد که حمید فرخ نژاد در این فیلم نقش این قهرمان فداکار را بازی ‌کرد. این فیلم در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای اولین بار اکران شد و رکورددار نامزدی جوایز این جشنواره در سال ۱۳۸۸ بود که چهار سیمرغ بلورین جشنواره را هم کسب کرد.

 

کد خبر 1114376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha