استقرار نظام رتبه بندی معلمان کیفیت مدارس دولتی را افزایش می دهد

فیاضی با بیان اینکه شرط لازم تحقق رتبه بندی اصلاح نظام پرداخت فرهنگيان، است گفت:ما چاره ای جز ارتقای کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی نداریم که با اجرای رتبه بندی محقق می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران درباره اجرای طرح رتبهبندی گفت:  یکی از موضوعات کلیدی و بسیار تاثیر گذار در ارتقاء کیفیت نظام تعلیم و تربیت کشور اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان است. 


او با اشاره بخ ماموریت رتبه بندی ادامه داد: یکی از مصادیق اصلی ارتقاء مهارت های حرفه ای معلم ها توانمندی های علمی و تخصصی آنهاست. در سند تحول بنیادین، در سیاست های كلی تحول ابلاغی مقام معظم رهبری و نيز در برنامه ششم توسعه  هم به اجرای رتبه بندی تاکید شده است اما تا امروز عملی نشده است.خوشبختانه مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش تحقیقات در این دوره اهتمام جدی دارند تا این مطالبه جدی و به حق معلمان عملی شود. 

فیاضی با بیان اینکه فلسفه ی رتبه بندی معلمان ارتقاء صلاحیت ها و شایستگی های تخصصی و حرفه ای و عمومی معلم هاست گفت:  نتیجه اجرا آموزش با کیفیت تر است، پس دانش آموز با آموزش بهتری مواجه می شود.  پس خروجی ها و فرآيند هاي تربيتی و آموزشی و ياددهی ـ يادگيري قطعا بهتر خواهد شد. 


وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: يعنی معلمانی که تلاش بيشتر و بهتری در تربیت دانش آموزان داشته باشند، شایسته بهرمندی از مزایایی بالاتر و بهتر نسبت به سايرين هستند. 
او ادامه داد:شرط لازم تحقق رتبه بندی این است که نظام پرداخت فرهنگيان، اصلاح و عادلانه بشود. یعنی ما عدالت در پرداخت داشته باشیم و متناسب با شایستگی ها و توانمندی های و فعاليت های علمی، آموزشی و پرورشی معلمان، نظام پرداخت نيز ارتقاء پیدا کند و وضعيت معيشتی  فرهنگيان بهبود پيدا كند. 


فیاضی افزود:  این امر موجب افزایش کیفیت آموزش و پرورش می شود  و نظام آموزش و پرورش مان تعالی پیدا خواهد کرد. ما نيز همچنان در مركز پژوهشها پيگير بوديم اين مطالبه معلمان که مورد تأكيد در اسناد بالادستی است، تحقق پيدا كند، خودمان را ملتزم به پيگيری و اجرای دقیق آن و در اسرع زمان میدانیم که در واقع عقیده مان این است. 
او با بیان اینکه  یک نگاه سرمایه ای جدی به نظام تعلیم و تربیت خواهد بود افزود:يك ضلع مهمی از همان نظام تحولی که دغدغه همگان است و بايد با همراهی و كمك نهادهای مختلف تصميم گيری كشور، به فوريت مورد توجه قرار گيرد. 
وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: همچنانكه بارها رهبری معظم انقلاب تأكيد داشتند باید نگاه به آموزش و پرورش، نگاه به یک دستگاه زیربنایی باشد نه مصرفی و هزینه کردن در آموزش و پرورش همچون سرمایه‌گذاری در مسائل زیربنایی در نظر گرفته شود. 
او تاکید کرد: ما چاره ای جز اينكه سطح و کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی را ارتقا دهيم  نداریم تا دانش‌آموزان احساس نکنند که تحصیل در این مدارس، به حداقل ها می رسد يا امکان قبولی آنها در کنکور کمتر مي شود. به تعيبر مقام معظم رهبري خانواده‌ها نیز تصور می کنند فرزندانشان را به یک جای بی‌پناه میفرستند. یكی از مداخلات و متغيرهای اصلی برای تحقق اين مهم، استقرار نظام رتبه بندی معلمان است كه بايد در دستور اول پيگيری باشد.

کد خبر 1114468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha