ایجاد تعامل بین واردات و صادرات زمینه‌ساز افزایش قدرت چانه‌زنی ایران برای صادرات است

کاشفی ایجاد تعامل بین واردات و صادرات را زمینه‌ساز افزایش قدرت چانه‌زنی ایران برای صادرات دانست و گفت: یکی از مهمترین مواردی که می‌توانیم درباره آن چانه زنی کنیم، برقراری حمل یکسره و رفع مشکلات ناشی از تخلیه و بارگیری در مرزها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه  کیوان کاشفی در نشست خبری امروز (۱۸ آبان) که به مناسبت بیست و پنچمین سالروز ملی صادرات در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی برگزار شد،گفت: رفع تعهدات ارزی طی چند سال اخیر بسیار از صادرکنندگان را با چالش جدی مواجه کرد و پیگیری‌های فراوانی برای تعدیل سیاست‌هایی که در این زمینه وجود داشت انجام دادیم.

 

عضو هیات رئیسه اتاق ایران افزود:  با پیگیری‌های صورت گرفته و بر اساس وعده‌هایی که دولت سیزدهم داده، شاهد گشایشی در سیاست‌های پیمان سپاری و قوانین و مقررات مربوط به آن باشیم.

 

وی خاطر نشان کرد: از چالش‌های حوزه صادرات عدم توازن صادرات و واردات خصوصا در زمینه تعاملات تجاری با عراق به عنوان شریک تجاری اصلی ایران است که می‌تواند آینده صادرات را به خطر بیندازد.

 

کاشفی تصریح کرد: در گذشته عراق محصولات زیادی برای صادر کردن نداشت و عمدتا سوخت ترانزینی از این کشور وارد مرزهای ما می‌شد، اما اکنون این کشورها تولیدات خود را گسترش داده که می‌توانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم و یکی از مهمترین کالاهایی که می‌تواند از طریق عراق و از مرزهای کرمانشاه  به ایران وارد شود خودرو است و پیگیری زیادی برای واردات خودرو از عراق صورت گرفته و حتی رویه آن در گمرک استان هم برقرار شد، ولی به دلیل ممنوعیت فعلی واردات خودرو، امکان استفاده از این رویه وجود ندارد.

 

 

رئیس اتاق کرمانشاه اظهار کرد:  آنچه که باعث می‌شود نیاز به زیرساخت‌های مرزی دو چندان شود را تخلیه و بارگیری مداوم در مرزهای استان است که متاسفانه به دلیل فراهم نبودن حمل یکسره، مرزهای استان خدمات پایانه‌ای هم ارائه می‌دهد و از همین رو به محوطه گمرکی وسیع‌تری نیاز داریم.

 

 

وی گفت: طی هفت  ماه گذشته یک میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلار از مرزهای استان صادرات انجام شده که سال گذشته هم رقمی نزدیک به سه میلیارد دلار صادرات از کرمانشاه ثبت شد که  از این صادرات سه میلیاردی دلاری حدود ۱.۵ تا ۱.۷میلیارد دلار آن حاصل فعالیت تجار و تولیدکنندگان استان است و برای مابقی آن صرفا خدمات پایانه‌ای ارائه می‌دهیم.

 

*تجارت نقطه کلیدی و پیشران توسعه کرمانشاه خصوصا توسعه اقتصادی و کمک می‌کند چرخ تولید و اقتصاد استان بهتر بچرخد

 

در ادامه محسن دارابی گفت: وجود پنج مرز رسمی  و یک بازارچه در استان و هم مرزی با هر دو بخش اقلیم کردستان و بخش مرکزی عراق، مزیت های صادراتی کرمانشاه را دو چندان می‌کند.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه افزود: کرمانشاه از دیرباز پیشینه زیادی در تجارت و صادرات داشته، قدمت بیش از ۱۰۰ ساله گمرک خسروی و بیش از ۷۰ ساله گمرک پاوه را گواهی بر این مدعا است.

 

وی  خاطر نشان کرد: در هفت ماهه امسال  شاهد رشد هفت درصدی ارزش و رشد پنج درصدی وزن کالاهای صادراتی در استان بودیم .

 

دارابی با اشاره به  سهم کرمانشاه از صادرات ایران به عراق اظهار کرد: سهم استان حدود ۴۵ درصد و با احتساب گاز حدود۵۰ درصد است که از نظر صادرات غیرنفتی جزو پنج استان اول کشور هستیم.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: الان همه مرزهای استان فعال‌‌ هستند و بعد از مرز پرویزخان مرزهای خسروی و سومار پررونق هستند.

 

کد خبر 1114559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha