فعالیت بیش از ۳۰۰ شورای حل اختلاف در استان کرمان/ ۹۰ نفر اولیای دم از قصاص گذشت کردند

رییس کل دادگستری استان کرمان با ارائه گزارشی از فعالیت شوراهای حل اختلاف استان کرمان گفت: راه اندازی شعبه ای از این شوراها در زندان ها نتایج خوبی داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ یدالله موحد چهارشنبه(۱۹ آبان) در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس شوراهای حل اختلاف ابتدا با اشاره به اینکه به فرموده پیامبر صلی الله علیه و آله اصلاح ذات البین از یکسال نماز و روزه برتر است؛ گفت: یکی از مولفه های ارزشمند و از مفاهیم متعالی فرهنگ جامعه اسلامی اهتمام به صلح و سازش است.

 

 

 

 

رییس کل دادگستری استان کرمان افزود: حل و فصل اختلافات و رفع دعاوی در کشور ما سابقه دیرینه دارد و در نظام قضایی کشور دچار تحولات زیادی شاده از جمله با تصویب ماده ۱۸۹ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در فروردین ماه ۱۳۷۹ روند مصالحه و نهادینه کردن آن در نظام قضایی کشور دچار تحول شگرفی شد.

 

 



وی ادامه داد: بر اساس این ماده و آیین نامه اجرایی آن که در سال ۸۱ به تصویب رییس قوه قضاییه رسید؛ نهاد شورای حل اختلاف با هدف کاهش مراجعه مردم به محاکم قضایی و جلب مشارکت های مردمی به منظور رفع اختلافات محلی و نیز حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارند و یا ماهیت قضایی آنها از پیچیدگی کمتری برخوردار است به مجموعه قضایی کشور پیوست.

 

 

فعالیت قریب به یک هزار و ۵۰۰ نفر در ۳۱۲ شوراهای حل اختلاف استان کرمان



وی نتیجه این امر را کاهش دعاوی و پرونده ها به دستگاه قضایی کشور دانست و افزود: در استان کرمان، شهرستان بردسیر پایلوت طرح قرار گرفت و ۴ شعبه شورای حل اختلاف کار خود را آغاز کرد تا امروز که ۳۱۲ شورا در سطح استان فعال است.

 

 



موحد گفت: از این تعداد ۱۲۷ شورا صلاحیت صدور حکم دارند و ۹۹ شعبه حل اختلافِ صلحی وجود دارد که صلاحیت صدور رای در پرونده ندارند و کار آنها صرفاً مذاکرات اصلاحی طرفین و مختومه کردن پرونده با سازش است و ۸۶ شعبه شورای حل اختلاف روستایی هم صلاحیت صدور حکم ندارند و باید پرونده را از طریق مصالحه و اصلاح ذات البین مختومه کنند.
 

 

 




وی با اشاره به اینکه یک هزار و ۴۳۱ نفر در شوراهای حل اختلاف استان به مردم خدمات دهی می کنند؛ بیان کرد: از این تعداد، ۹۱۲ نفر از معتمدین و متنفذین و افراد مورد وثوق به عنوان عضو شورا و ۵۱۹ نفر به عنوان دبیر کارهای اجرایی شورا را انجام می دهند.

 

 

 



رییس کل دادگستری استان کرمان گزارش داد:  از بدو تاسیس تاکنون دو میلیون و ۶۴۲ هزار و ۹۸۱ فقره پرونده به شوراهای حل اختلاف استان وارد شده که از این تعداد دو میلیون و ۶۲۹ هزار و ۲۹ فقره مختومه و ۸۰۳ هزار و ۱۴۱ فقره منجر به صلح و سازش  شد.

 

 

۴۴ درصد پرونده های قابل صلح و سازش مختوم به مصالحه می شود

 



وی ادامه داد: پرونده های ورودی به شوراها یا قابل صلح و سازش و یا غیرقابل صلح و سازش است؛ از پرونده های نوع اول ۴۴ درصد با صلح و سازش مختومه می شود.

 

 



موحد به راه اندازی شعبه ای از شوراهای حل اختلاف در زندان از سال ۹۲، هم اشاره و تصریح کرد: این تصمیم جهت صلح میان شاکی و محکوم علیه  برای آزادی زندانیان تشکیل شد تا منجر به کاهش جمعیت زندانیان شود که در این زمینه ۲۱ هزار و ۴۰۸ فقره پرونده به شوراهای حل اختلاف زندان های استان ارجاع داده شد که ۱۹ هزار و ۸۰۳ فقره مختومه شد.

 

 

۹۰ نفر از اولیای دم از قصاص گذشت کردند



وی گفت: در ۱۲ هزار و ۳۸۳ پرونده، شوراهای حل اختلاف زندان ها موفق به برقراری سازش شدند که در نتیجه آن ۵ هزار و ۵۹۹ نفر زندانی آزاد شدند و در پرونده های قتل و حکم قصاص از سال ۹۲ تاکنون ۹۰ محکومِ به قصاصِ نفس با مداخله شوراها و هیئت های صلح و سازش منتهی به مصالحه شد و اولیای دم مقتول از محکوم علیه گذشتند‌.
 

 

 

 



رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این نکته که از مجموع آرای شوراهای حل اختلاف ۴/۷ درصد نقض می شود که درصد کمی است؛ این امر را نشاندهنده کیفیت مناسب و قابل قبول آرای شوراها دانست و ادامه داد:  ۱۱۳ هزار و ۴۲۲ پرونده در هفت ماهه امسال به شوراها ارجاع داده شد که ۱۱۲ هزار و ۵۸۴ فقره مختومه شد و ۳۳ هزار و ۵۱۴ فقره با سازش و مصالحه پایان یافت.

 

 

کانون داوری و میانجی گری؛ ستاد صبر و کانون بسیج حقوقدانان سه اقدام خوب استان کرمان در راستای صلح و سازش

 


وی در ادامه اظهار کرد: کرمان از ابتدای تاسیس شوراهای حل اختلاف تا کنون از حیث کمیت و کیفیت و شاخص صلح و سازش جزو استان های برتر کشور است و چند اقدام خوب برای ترویج فرهنگ صلح و سازش و افزایش مشارکت مردم در این امر نیز در استان انجام شده که افتتاح کانون داوری دادگستری استان کرمان یکی از این اقدامات است‌.
 

 

 

 


وی با افزودن اینکه ستاد "صبر" با هدف صلح و بخشایش و رضایت نیز در استان فعال است و معتمدین تحت عنوان صلح یار در محلات شناسایی و برای آنها حکم صادر شده تا برای ایجاد مصالحه تلاش کنند؛ گفت: افتتاح کانون بسیج حقوقدانان شهید حاج قاسم سلیمانی در شورای حل اختلاف و تشکیل هیئت های صلح و سازش در پرونده های قصاص ابتکار همکاران استان است.

  

کد خبر 1114912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha