کارآفرینی باید از طریق برنامه‌ های آموزشی مبتنی بر مطالعات توسعه یابد

موحدیان با بیان اینکه جوانان از توانایی‌های بالایی برخوردارند که باید به بهترین شکل از آن بهره بگیرند، گفت:کارآفرینی پدیده نوظهوری است که باید از طریق برنامه‌های آموزشی خاص مبتنی بر مطالعات تجربی و رفتاری رشد و توسعه یابد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «حسن موحدیان» در وبینار کارآفرینی و اشتغال از نگاه مدیریت شهری اظهارکرد: بر اساس اصل کارآفرینی، باید بپذیریم که نسبت به حل مسائل نیازمند تغییراتی در نگرش، فرهنگ و دیدگاه خود هستیم، مدیران هم باید باورمند به این تغییر باشند، تغییر یکی از نیازهای ضروری در دنیای امروز است؛ البته این تغییر به معنی تغییر در باورها و نگرش‌های اعتقادی و مسائل این چنینی نیست؛ بلکه شامل سبک زندگی و نوع کسب‌وکار و فعالیت ما می‌شود.

 

رئیس شورای شهر مشهد افزود: در گذشته کشوری ثروتمند تلقی می‌شد که از منابع آب، خاک و ... غنی برخوردار بود اما به تدریج این نگاه موضوعیت خود را از دست داد و برخورداری از نیرو و سرمایه‌انسانی جایگزین آن شد؛ نگاهی که موجب شکل‌گیری صنایع و به تبع، افزایش تولید ناخالص ملی را به همراه داشت.

 

وی با بیان اینکه دوران سرمایه انسانی هم پشت سر گذاشته شده است، تصریح کرد: باید بپذیریم امروزه کشورهایی می‌توانند به لحاظ اقتصادی حرف اول را در دنیا بزنند که کارآفرین باشند؛ پس نفت و منابع طبیعی برای ما کارساز نیست و نیازمند انسان‌های خلاق و کارآفرین هستیم.

 

موحدیان گفت: اغلب کارآفرینان در محیط‌های کوچک و با سرمایه‌ اندک فعالیت خود را آغاز کرده‌اند؛ این نگاه باید شکل بگیرد که کارآفرینی با سرمایه‌های اندک می‌تواند اثرگذاری‌های بزرگی داشت و تولیدات با ارزشی خلق کند.

 

موحدیان با بیان اینکه جوانان از توانایی‌های بالایی برخوردارند که باید به بهترین شکل از آن بهره بگیرند، افزود: با پشتکار و خلاقیت می‌توان در جهت رشد، ارتقاء و بالندگی گام برداشت که البته در این مسیر نیازمند ریسک‌پذیری هم هستیم.

 

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به نقش مهم استارتاپ‌ها در کارآفرینی، اظهارکرد: شورای شهر مشهد توجه ویژه‌ای به این مهم دارد؛ کارخانه نوآوری بستر مناسبی برای حضور استارتاپ‌ها و بهره‌برداری از این زیرساخت شکل گرفته است.

 

وی گفت: باید بدانیم که کسب‌وکار در دنیای امروز تغییر پیدا کرده و خود را با این نگاه و فرهنگ باید همراه کنیم؛ دوران فروش و تاراج سرمایه گذشته و از این طریق نمی‌توان به اهداف و ساحل نجات اقتصادی دست یابیم.

 

موحدیان با بیان اینکه یکی از مسائل امروز، گذر از دوران کارمندی و ورود به عرصه کارآفرینی است، افزود: کارمند شدن، موضوع اقتصادی نیست و باید قبول کنیم که هم اشباع شده و هم امکان‌پذیر نیست.

 

رئیس شورای شهر مشهد تاکید کرد: بهره‌گیری از ذهن خلاق، نوآور و پویا را باید جایگزین پشت میز نشینی و کار اداری کنیم؛ کشورهای توسعه یافته موسسات متعدد کارآفرینی ایجاد کرده و سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی روی این موضوع داشته‌اند که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با اشاره به ساخت شهرک‌های فناوری اطلاعات که در برخی کشورهای خاورمیانه در دستورکار قرار گرفته است، گفت: در ایران، افراد نخبه و فرهیخته بسیاری داریم که اگر به آنها توجه نشود، بی‌شک در آینده دچار مشکل خواهیم شد و باید مانع از فرار مغزها شویم.

 

موحدیان با بیان اینکه تربیت نیروی متخصص، خلاق، ماهر و کارآفرین، با توجه به نیازهای جامعه باید مورد توجه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای قرار گیرد، گفت: شورای شهر و مدیریت شهری نیز از طرح‌ها و ایده‌های شاخص مرتبط با مدیریت شهری حمایت می‌کند.

 

وی افزود: کارآفرینی پدیده نوظهوری است که باید از طریق برنامه‌های آموزشی خاص مبتنی بر مطالعات تجربی و رفتاری رشد و توسعه یابد.

کد خبر 1114923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha