ششمین اختراع‌ جوان آستارایی در مسیر ثبت نهایی

مصرنیا گفت: ششمین اختراع‌ام در زمینه انرژی‌‌های نو در مسیر ثبت نهایی قرار دارد.

«هادی مصرنیا» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا به پتانسیل‌ بالای کشور در حوزه استفاده از انرژی خورشیدی اشاره کرد و اظهارکرد: متاسفانه با وجود اینکه جهان در مسیر حذف سوخت‌های فسیلی و جایگزینی سوخت‌ها و انرژی‌های تجدیدپذیر است اما کشور ما با توجه به موقعیت جغرافیایی خوبی که در زمینه‌ استفاده از انرژی یا تابش خورشیدی دارد، سرمایه‌گذاری کافی را در این بخش انجام نداده و از این پتانسیل آنطور که باید بهره‌مند نمی‌شود.

 

این مخترع جوان آستارایی با اشاره به اختراعات خود در زمینه‌ آب‌شیرین‌کن‌های خورشیدی، افزود: کشور ایران با توجه به قرارگیری دریای خزر در  شمال و خلیج‌فارس در جنوب و وجود بحران آب در کشور که با گذشت زمان وضعیت نیز رو به وخیم شدن می‌رود، می‌تواند برای حل این بحران و تامین آب کشور از انرژی خورشیدی بهره‌ بسیار خوبی برد که متاسفانه باز هم سرمایه‌گذاری‌های کافی در این زمینه صورت نگرفته است.

 

وی به اختراعات خود در زمینه‌ آب شیرین‌کن‌ها اشاره کرد و گفت: با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان هر خانه در جنوب کشور را به یک پایگاه تصفیه‌کن خانگی آب‌های غیر قابل شرب تبدیل کرد.

 

مصرنیا تصریح‌کرد: روند کارکرد دستگاه‌ها بدین‌صورت است که بیشترین میزان انرژی خورشیدی را در طول روز دریافت کرده و ضمن تولید انرژی و ذخیره‌سازی آن، حرارت اضافی موجود را صرف گرم کردن آب غیر قابل شرب داخل مخزن کرده و با استفاده از فرآیند تبخیر و تقطیر آب آشامیدنی تحویل مصرف کننده می‌دهد.

 

این فارغ‌التحصیل رشته‌ مکانیک در گرایش تبدیل انرژی از دانشگاه محقق اردبیلی، اظهارکرد: در دیگر زمینه‌های استفاده از انرژی خورشیدی نیز اختراعاتی دارم و از جمله‌ آنها می‌توان به خشک‌کن هوشمند خورشیدی برای خشک ‌کردن میوه‌ها با استفاده از انرژی خورشیدی اشاره کرد.

 

وی افزود: در حال حاضر نیز در مسیر ثبت نهایی آبگرمکن خورشیدی قطبی به عنوان ششمین اختراع خود در زمینه‌ استفاده مستقیم از انرژی خورشیدی هستم.

 

این مخترع جوان به تلاش‌های انجام شده و نبود حمایت‌های لازم و کافی از سمت مسئولین استانی و کشوری در حمایت از جامعه‌ نخبگان کشور از طرح‌های خود در زمینه‌ی مقابله با انتشار ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: از ابتدای شیوع همه‌گیری ویروس کرونا طرح‌هایی برای استفاده در گمرک شهرستان آستارا، بیمارستان شهید بهشتی و دیگر نقاط حساس شهرستان به مسئولین وقت ارائه شد که متاسفانه با وجود اجرایی شدن طرح‌های مشابه در کشورهایی از قبیل چین و ژاپن و حمایت کامل مالی از طرف مسئولین پارک علم و فناوری استان اردبیل، حمایت اداری از سمت مسئولین گیلانی صورت نگرفت و این طرح‌ها در شهرستان آستارا اجرایی نشد.

 

مصرنیا فعایت حاضر خود را تلاش برای کسب حمایت از اختراعات دیگری با همکاری جاوید پرسیاوش برشمرد و خاطرنشان‌کرد: طرح شیر هواگیر شوفاژ با وجود طراحی، ثبت، ساخت و کاربردی بودن در صنعت تاسیسات گرمایشی کشور حمایت‌های دولتی از آن صورت نگرفته است.

کد خبر 1115300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha