عدم رشد اجتماعی از آسیب های تک فرزندی است

اکبری گفت: از آسیب های خانواده های تک فرزند عدم رشد اجتماعی است، وقتی فرزندان ما تک باشند و اطراف خود هم سن و سالان کمتری دارند، مهارت ارتباطی کمتری را می آموزند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «احمد اکبری» در نشست بررسی آسیب های تک فرزندی در خانواده که امروز (شنبه 22 آبان) به صورت مجازی برگزار شد، بیان کرد: در بحث تک فرزندی خانواده، آسیب هایی وجود دارد که سبب می شود در آینده هزینه هایی را متحمل شویم که از هزینه نگهداری فرزند بیشتر است.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: یکی از آسیب های تک فرزندی، خطر از بین نرفتن نسل است، بسیاری از کشورهای توسعه یافته با این موضوع مواجه هستند که بخش عظیمی از جمعیت آنها سالمند است و در بسیاری از بخش ها نظیر اقتصاد و صنعت دچار آسیب های جدی می شوند.

 

وی عنوان کرد: خانواده ای که فقط یک فرزند دارد، وقتی والدین به سن پیری می رسند، این خطر وجود دارد که فرزندشان را بنا به دلیل و حادثه ای ازدست دهند و آن پدر و مادر دیگر نسلی از خود نداشته باشند بنابراین خانواده های تک فرزند ضریب خطر و آسییب پذیری در داشتن نسل شان بیشتر است.

 

اکبری تأکید کرد: عدم استحکام خانواده موضوع دیگری است که در خانواده های تک فرزند وجود دارد به طوری که در آینده نه چندان دور اگر خانواده ها با تک فرزندی پیش روند دیگر در خانواده عمه، دایی و خاله معنا ندارند و زنجیره استحکام خانوادگی از هم گسسته می شود.

 

وی اعلام کرد: بحث فرزند سالاری آسیب دیگر در خانواده های تک فرزند است، وقتی خانواده یک فرزند دارد در نتیجه تمرکز روی یک فرزند است و میزان توقع در فرزند افزایش می یابد و این ویژگی در مقایسه با خانواده های دارای چند فرزند مشهود است.

 

استاد دانشگاه گفت: باید توجه داشت که بحث تک فرزندی فرهنگ غربی است و در برخی کشورهای غربی دیده می شود که زندگی از حالت سنتی به سمت زندگی صنعتی سوق یافته است.

 

وی اظهار کرد: موضوع دیگر عدم رشد اجتماعی است، وقتی فرزندان ما تک باشند و اطراف خود هم سن و سالان کمتری دارند، مهارت ارتباطی کمتری را می آموزند، بچه های ما وقتی تک فرزند هستند در نتیجه با پدربزگ، عمه و خاله بزرگ می شوند و آرام آرام از مواردی مطلع می شوند که نباید اطلاع یابند و دچار بلوغ زودرس می شوند.

 

اکبری خاطر نشان کرد: یکی از بزرگترین آسیب ها در تک فرزندی، بلوغ زودرس جنسی است که باید جدی گرفته شود، در چنین خانواده ای، فرزند در خانواده کسی را ندارد گفتگو کند و با افراد بزرگ نشست و برخواست دارد و وارد گفتگوی بزرگترها می شود.

 

وی یادآور شد: اگر به آسیب های تک فرزندی دقت نکنیم باید در آینده با آسیب های بیشتری مواجه شویم.

 

کد خبر 1115576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha