اعتراض رئیس مسجد پاریس به عدم دعوت آنان به مراسم یادبود قربانیان جنگ جهانی اول

رئیس مسجد پاریس نسبت به عدم دعوت نمایندگان مسلمان به مراسم ۱۱ نوامبر، سالروز پایان جنگ جهانی اول اعتراض کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «القدس العربی»، شمس الدین حافظ، رئیس مسجد پاریس به تصمیم دولت فرانسه نسبت به عدم دعوت نمایندگانی از مرکز دینی اسلامی درصد و سومین سالگرد پایان جنگ جهانی اول اعتراض کرد.

 

رئیس مسجد پاریس در بیانیه ای از عدم حضور نمایندگان مرکز دینی اسلامی در مراسم گرامیداشت قربانیان جنگ جهانی اول ابراز تاسف شدید کرد.

 

وی افزود: این مسجد در سال 1926 میلادی ساخته شده است و به تقدیر از ده ها هزار سرباز مسلمان  که در جنگ جهانی اول جان خود را از دست دادند، این مسجد ساخته شده است.

 

شمس الدین حافظ گفت: خیلی غیر قابل باور است که در این مراسم از نمایندگان و سازمان های اسلامی در فرانسه دعوت نشده است، با ما مانند یک شهروند درجه دوم برخورد شده است.

 

11 نوامبر سالروز پایان جنگ جهانی اول است . در 11 نوامبر سال 1918 در ساعت 11 پیش از ظهر،  پیمانی به منظور آتش بس بین متفقین “فرانسه، انگلیس و ایالات متحده آمریکا و آلمان در جنگ جهانی اول که چهار سال طول کشیده بود، بسته شد که به منزله پیروزی برای متفقین و شکستی برای آلمان بود. اگر چه به‌ طور رسمی آلمان تسلیم نشد. هرچند این آتش ‌بس در عمل به شلیک گلوله‌ها پایان داد اما پیمان صلح واقعی پس از شش ماه مذاکره در کنفرانس صلح پاریس و انعقاد معاهده ورسای به دست آمد.

 

با امضای قرارداد آتش‌ بس و اعتراف به شکست از سوی آلمان، جنگ جهانی اول که بیش از پنج میلیون و پانصد هزار نظامی و شش میلیون غیرنظامی کشته داشت پایان یافت و آتش تفنگ‌ها خاموش شد؛ ولی همه‌گیری آنفلوآنزای متعاقب آن که سربازان بازگشتی از جبهه‌ها ویروس آن را باخود به شهرهایشان برده بودند بیش از 20 میلیون انسان را از میان برد.

 

همه ساله در فرانسه ، این روز نمادین با برگزاری مراسم تجلیل و مراسم ادای احترام به سربازانی که در دفاع از خاک فرانسه و برای فرانسه درگذشته اند جشن گرفته می شود. در شهرها و روستاهای فرانسه حدود 30،000 یادبود جنگی ساخته شده است.

کد خبر 1115595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha