انتقاد پذیری نشانه خردمندی است/ رعایت ابعاد و اخلاق انتقاد

آیت الله العظمی مظاهری گفت: انتقاد پذیری و خوشنودی از نقد در برابر رفتار نشانه خردمندی و مایه سعادت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، آیت الله العظمی «حسین مظاهری« در درس اخلاق مجازی به اصول فضیلت های فراموش اشاره کرد و اظهارداشت: فرهنگ نقد و انتقاد در جامعه کم رنگ و مورد فراموشی قرار گرفته و اگر این موضوع نهادینه شود، شاهد تعالی و رشد کشور خواهیم بود.

مرجع تقلید عالم تشیع افزود: انتقاد کردن و انتقاد پذیری دو اصل مهم و مورد تاکید اسلام اصل در سوره زمر به آن اشاره شده که افراد اهل انتقاد و انتقاد پذیر از خردمندان هستند و دست عنایت حضرت حق نیز بر سر آنان است.

 

وی با بیان اینکه برخی نسبت به انجام آن بی توجه هستند، تصریح کرد: مومنین مثل آینه نسبت به همدیگر بوده و مشکلات را تذکر داده و مسیر هدایت و پیشرفت را برای هم باز می کنند.

آیت الله مظاهری به عدم نقد پذیری برخی دیگر از مردم اشاره کرد و یادآورشد: ترس از انتقاد و خشمناک شدن ویژگی بدی است که فقط علاقه مند به تعریف و تجمید باشیم و از نقد  بترسیم و انسان اینگونه سعادت پیدا نمی کند.

 

وی ادامه داد: بعضی از افراد نسبت به عیوب خود با خبرنیستند و به همین خاطر باید به آنان تذکر داد تا خود را اصلاح کنند و این نقد پذیری که امام صادق(ع) می فرمایند «بهترین دوستان من کسی است که عیب هایم را به من هدیه بدهد« زمینه پیشرفت و سعادت خواهد بود.

 

*رعایت ابعاد و اخلاق انتقاد

 

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه انتقاد برای جامعه و رشد افراد لازم است، گفت: رعایت اخلاق و ابعاد انسانی و شانیت آن نیز ضرورت دارد و نباید تهمت و توهین و بیان عیوب در معرض عمومی را مصداق انتقاد دانست.

وی ادامه داد: بیان مشکلات فرد در رسانه های عمومی به منزله انتقاد نیست بلکه تخریب آبرو بوده و نباید نشریات تبدیل به فحش نامه بشوند.

 

آیت الله مظاهری بر دوری از تندی، توهین، بیان عمومی، سرزنش، تهمت و شایعه در هنگام انتقاد تاکید کرد و یادآورشد: انتقاد برای اصلاح است و باید با روحیه رحمانی انجام شود نه اینکه تبدیل به آبروریزی بشود.

وی عیب جویی را آسیب دیگری در حوزه انتقاد بیان کرد و افزود: به دنبال عیب یابی و تجسس در زندگی مردم نباید رفت که چنین کاری سزاوار نبوده و کسی حق چنین کاری را نداشته و مرتکب گناه خواهد شد.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان همچنین به انتقاد و پوشش عیوب در زندگی خانوادگی اشاره کرد و گفت: زن و شوهر باید عیب های همدیگر را بپوشانند و اخلاق همسرداری را برای این موضوع مثل دوری از پرخواشگری و توهین را رعایت کنند.

کد خبر 1115810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha