تخصیص حدود یک میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی/مانده تسهیلات بانکی ۵۳ درصد افزایش یافت

ثبت نام نزدیک به ۱.۲ میلیون نفر در سامانه نهضت ملی مسکن، تخصیص حدود یک میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، نوزدهمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی برگزار می‌شود، مانده تسهیلات بانکی ۵۳ درصد افزایش یافت برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۲۳ آبان شبستان به شرح زیر است:

ثبت نام نزدیک به ۱.۲ میلیون نفر در سامانه نهضت ملی مسکن

براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، نهضت ملی مسکن یکی از سیاست‌های کلان دولت سیزدهم در حوزه مسکن است که بر اساس این سیاست، احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال در برنامه این دولت قرار گرفته است. متقاضیان واقعی مسکن می‌توانند با داشتن چهار شرط تاهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه ۵ سال سکونت در شهر موردتقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

 

بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن، می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند. همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانند ثبت‌نام کنند.

 

یادآور می‌شود، سامانه ثمن به نشانی saman.mrud.ir یک ماه بعد از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن توسط رییس‌جمهور و از ۲۸ مهرماه به منظور ثبت‌نام و پایش متقاضیان واقعی مسکن آغاز به کار کرد. متقاضیان این امکان را دارند تا طی یک ماه و حداکثر تا ۲۸ آبان با داشتن چهار شرط عنوان شده نسبت به تقاضای خود برای مسکن اقدام کنند.

 

قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۷۷ هزار تومان رسید

امروز (یکشنبه ۲۳ آبان) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۱.۰۵ درصد رشد به ۱۲,۷۷۱,۰۰۰ ریال،‌ انس جهانی طلا با ۰.۱۶ درصد رشد به ۱,۸۶۴.۹۸ دلار،‌ قیمت هر عدد سکه امامی با ۱.۱ درصد رشد به ۱۲۶,۷۷۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی با ۰.۸۲ درصد رشد به قیمت ۱۲۶,۰۴۰,۰۰۰‬ ‬ ریال،‌ هر عدد نیم سکه با ۲.۷۹ درصد رشد به قیمت ۶۶,۳۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۲۶ درصد رشد به قیمت ۳۸,۶۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۲۱ درصد رشد به قیمت ۲۳,۵۵۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (یکشنبه ۲۳ آبان) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۸۴,۴۰۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۳۲۷,۹۷۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۸۵,۸۴۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی امروز (یکشنبه بیست و سوم آبان ماه ۱۴۰۰) نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمام ارزها بدون تغییر باقی ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۶ هزار و ۳۲۲ ریال و یورو ۴۸ هزار و ۶۴ ریال ارزش‌گذاری شد. بر پایه این گزارش، امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۶۰۰ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۸۰۱ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۸۳۵ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۴۶۳ ریال، روپیه هند ۵۶۵ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۹۰۶  ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۹۱۷ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۸۷۲ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌ هزار و ۳۹۱ و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۲ ریال ارزش‌گذاری شد. 

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۴۴۱ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹  هزار و ۵۶۳ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۷۴۵ ریال، لیر ترکیه ۴ هزار و ۲۰۶ ریال، روبل روسیه ۵۷۵ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۹ ریال، لیر سوریه ۱۷ ریال، دلار استرالیا ۳۰ هزار و ۷۵۴ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۶۰ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۱۶۰ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۷۹ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۱۱۳ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۸۶۵ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۲۱۸ ریال تعیین شد. 

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۸۴ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۸ هزار و ۲۶۸ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۰۸ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۶۰۹ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۷۴۲ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۳۳۴ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۵۶ ریال، افغانی افغانستان ۴۵۹ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۷ هزار و ۱۲۳ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۲ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۴ هزار و ۳۸۱ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۷۱۷  ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۸ ریال قیمت خورد.

 

تخصیص حدود یک میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی

مصطفی قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در حساب کاربری خود در توییتر از تخصیص حدود یک میلیارد دلار ارز  برای واردات کالاهای اساسی خبر داد و نوشت: بخشی از این میزان از محل منابعی است که به تازگی در دسترس بانک مرکزی قرار گرفته است.

 

طبق اعلام بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه با هماهنگی وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی و بهداشت درمان و آموزش پزشکی نسبت به تامین ارز کالاهای اساسی و دارو به میزان هفت میلیارد و ۲۵۲ میلیون دلار از محل سهمیه ارزی سال ۱۴۰۰ به صورت نقدی و اعتباری اقدام کرده است. 

 

نوزدهمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی برگزار می‌شود

نوزدهمین مرحله حراج اوراق اسلامی روز سه شنبه (۲۵ آبان ماه) توسط بانک مرکزی برگزار می‌شود. این حراج توسط کارگزاری بانک مرکزی و برای فروش به بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های تأمین سرمایه برگزار می‌شود.  

 بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، اوراق عرضه شده در این حراج، مرابحه عام، کوپن‌دار و با تواتر پرداخت سود شش‌ماهه (پرداخت کوپن دوبار در سال) است.

این حراج با دونماد آراد ۹۱ و آراد ۹۲ و به ترتیب با نرخ سود اسمی ۱۵ و ۱۶ درصد برگزار می‌شود. قیمت هر ورق یک میلیون ریال با مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال است. 

بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی متقاضی شرکت در این حراج می‌توانند نسبت به ارسال سفارش‌های خود تا ساعت ۱۲ روز یکشنبه ۲۳‌ آبان‌ماه ۱۴۰۰ تنها از طریق سامانه بازار بین بانکی اقدام کنند.

همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه متقاضی شرکت در این حراج نیز می‌توانند سفارش‌های خود را تا ساعت ۱۲روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ از طریق سامانه مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ثبت کنند. معاملات مربوط به این حراج در روز سه‌شنبه ۲۵ آبان‌ماه ۱۴۰۰ انجام خواهد شد.

بر این اساس ،‌تمام نهادهای مالی متقاضی شرکت در این حراج می‌توانند سفارش‌های خود را در هر نماد به طور جداگانه ارسال کنند. حداقل حجم سفارش در هر یک از نمادهای مزبور ۵۰۰ هزار ورقه است.

متولی اصلی انتشار و عرضه اوراق مالی اسلامی دولتی، وزارت امور اقتصادی و دارایی بوده و آن وزارتخانه الزامی به پذیرش کلیه پیشنهادات دریافتی یا فروش کلیه اوراق عرضه‌شده در حراج را ندارد. بانک مرکزی نیز تنها سفارشات دریافت ‌شده را به منظور تصمیم‌گیری به آن وزارتخانه ارسال و وزارتخانه مزبور نسبت به تعیین سفارش‌های برنده اقدام می‌کند. در نهایت، عرضه اوراق به تمامی برندگان انجام می‌شود. 

بانک مرکزی بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مجاز به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی دولت در بازار ثانویه اوراق است. کارگزاری این بانک ضمن تامین‌ زیرساخت معاملات و برگزاری حراج، تعهدی نسبت به حجم و قیمت اوراق مالی اسلامی دولتی فروش‌رفته نداشته و اوراق مزبور را در بازار اولیه به منظور تامین مالی دولت خریداری نخواهد کرد.

 

مانده تسهیلات بانکی ۵۳ درصد افزایش یافت

گزارش وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان تیر ماه سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۴۴۲۸۵ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۱۳۶۹۸.۹ هزار میلیارد ریال (۴۴.۸ درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل ۵۵۳۰.۴ هزار میلیارد ریال (۱۴.۳ درصد) افزایش نشان می‌دهد. بیش‌ترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۲۴۴۲۹.۳ هزار میلیارد ریال و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۱۰۸.۵ هزار میلیارد ریال است.

همچنین مانده کل تسهیلات بالغ بر ۳۲۵۳۵.۴ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۱۱۲۸۷.۱ هزار میلیارد ریال (۵۳.۱ درصد) و نسبت به پایان سال قبل ۴۶۱۲.۷ هزار میلیارد ریال (۱۶.۵ درصد) افزایش داشته است. بیش‌ترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده ۲۱۲۵۴.۳ هزار میلیارد ریال و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۱۰۲.۵ هزار میلیارد ریال است.

شایان ذکر است که نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۸۱.۵ درصد است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال قبل، به ترتیب ۵ و ۱.۳ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. نسبت مذکور در استان تهران ۹۵.۱ درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۶.۸ درصد است.

بانک مرکزی تاکید کرده است که یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بوده و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری استان تهران انجام می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1115899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha