کمک ۷ میلیاردی خیرین به کتابخانه های خراسان جنوبی/پانسیون های مطالعاتی برای اخذ مجوز اقدام کنند

حاجی با بیان اینکه طی یکسال گذشته ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان توسط خیرین به کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی کمک شده است، گفت: ۸۸ میلیارد تومان برای ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند نیاز است و در صورت تامین اعتبار طی ۲سال به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمود حاجی» امروز (۲۳ آبان) در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: ۲۴ آبان ماه به نام روز کتاب، کتابدار و کتابخوانی به یاد علامه طباطبایی نامگذاری شده است.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی با بیان اینکه تا پایان هفته کتاب تعداد کتابخانه های عمومی در خراسان جنوبی به ۸۳ باب خواهد رسید، افزود: این تعداد کتابخانه ها به ۳۱هزار و ۵۷۰ نفر در استان که عضو کتابخانه های عمومی هستد خدمت رسانی خواهند کرد.

 

وی با اشاره به اینکه کتابخانه های استان به چهار هزار و ۵۰ صندلی مطالعه مجهز هستند، ادامه داد: در خراسان جنوبی حدود یک میلیون نسخه کتاب جهت بهره برداری علاقمندان به کتاب وجود دارد.

 

حاجی در خصوص کتابخانه های روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: ۲۷ باب کتابخانه در روستاهای خراسان جنوبی فعال هستند و خدمات فرهنگی را به علاقمندان ارائه می کنند.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومي خراسان جنوبی به بحث اعتبارات مصوب امسال اشاره کرد و گفت: اعتبارات مصوب امسال برای نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی ۱۱۴ درصد رشد داشته و به ۱۱ میلیارد و 300 میلیون تومان رسیده است.

 

وی با اشاره به قانون سهم نیم درصدی کتابخانه ها از درآمد شهرداری ها عنوان داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون از این محل ۶۳۰ میلیون تومان توسط شهرداری ها به کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی واریز شده است.

 

حاجی با بیان اینکه طی هفته کتاب و کتابخوانی امسال 2 باب کتابخانه در خراسان جنوبی افتتاح می شود، افزود: طی این هفته کتابخانه مولانا جلال الدین روستای تیغاب شهرستان قاینات به متراژ ۱۶۰ مترمربع با اعتبار 3میلراد و 850 میلیون تومان و کتابخانه حامی اندیشه روستای معصوم آباد شهرستان خوسف به متراژ ۱۲۰ مترمربع با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان افتتاح خواهد شد.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی به کتابخانه کریم پور اشاره کرد و گفت: تاکنون دو باب کتابخانه توسط این خیر نیک اندیش ساخته شده است و یک کتابخانه دیگر نیز توسط ایشان در حاجی آباد بیرجند در دست احداث قرار دارد و حدود ۸۰ مترمربع از کتابخانه کریم پور واقع در شمال شهر بیرجند برای نابینایان و ناشنوایان با همکاری سازمان بهزیستی مجهز شده است.

 

وی در ادامه بیان کرد: تا پایان سال جاری ۲۸۶ مترمربع الحاقیه به قدیمی ترین کتابخانه خراسان جنوبی یعنی کتابخانه سعیدی بیرجند اضافه خواهد شد.

 

حاجی به کمک های نقدی و غیرنقدی خیرین اشاره کرد و افزود: ۷ میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان توسط خیرین طی یکسال گذشته به صورت نقدی و غیرنقدی به کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی کمک شده است.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در خصوص یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی ملی رضوی گفت: ۲۱ هزار و ۵نفر تاکنون در این جشنواره شرکت کرده اند و علاقمندان تا پایان آذرماه می توانند در این جشنواره شرکت کنند.

 

وی در خصوص اهدای کتاب توسط مردم به کتابخانه های استان بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 23 هزار نسخه کتاب توسط مردم و علاقمندان به کتابخانه های عمومی استان اهدا شده است.

 

حاجی با تاکید بر اینکه گره ۱۲ ساله کتابخانه مرکزی خراسان جنوبی واقع در بیرجند باز شد، ادامه داد: مشکل واگذاری زمین این کتابخانه با ابلاغ رقمی بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان توسط سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان پرداخت خواهد شد و این پروژه ۱۱ هزار مترمربع زیربنا دارد و به عنوان بزرگترین پروژه فرهنگی استان شناخته خواهد شد.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در ادامه گفت: در ۱۶ استان این پروژه افتتاح شده است و حدود ۸۸ میلیارد تومان برای ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند نیاز است و در صورت تامین اعتبار طی دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

 

وی به برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی در خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: از مهم ترین برنامه های می توان به دیدار با ناشرین و کتابفروشان و برگزاری برنامه استانی روز کتاب جهت تقدیر از فعالان حوزه کتاب و رونمایی از کتاب «افسر عملیات» با حضور رزمندگان  و مسابقه پیامکی «امام حسن عسکری(ع)» و راه اندازی پایگاه ثابت جمع آوری کتب مردمی در محل میدان ابوذر بیرجند اشاره کرد.

 

حاجی با بیان اینکه از ۲۴ تا ۲۷ آبان عضویت علاقمندان در کتابخانه های استان رایگان خواهد بود، ادامه داد: عضویت بازنشستگان و مددجویان بهزیستی و بسیجیان و خانواده شهدا و ایثارگران و کودکان به صورت رایگان در طول سال جاری انجام خواهد شد‌.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی بیان کرد: یک زمین به متراز یک هزار مترمربع به ارزش ۵ میلیارد تومان امسال توسط بنیاد مستضعفان به کتابخانه های عمومی استان جهت احداث کتابخانه در خیابان محلاتی بیرجند واگذار شده است.

 

وی در پایان گفت: تمام پانسیون های مطالعاتی برای اخذ مجوز تا دو ماه آینده باید به نهاد کتابخانه های عمومی مراجعه کنند و در غیر این صورت نسبت به تعطیلی این اماکن اقدام خواهد شد چرا که ممکن است در این اماکن کتاب های مسموم ارائه شود.

 

 

کد خبر 1115980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha