​گرایش جامعه به محتوای سطحی فضای مجازی/ استفاده از جذابیت‌ هنر در ترویج فرهنگ کتاب

امینی طراح و کارتونیست گیلانی با تاکید بر اینکه جامعه به سمت محتوای فانتزی و سطحی فضای مجازی گرایش پیدا کرده است گفت: با استفاده از جذابیت‌ها و خاصیت هنر می‌توان در امر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی قدم برداشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت،«مجید امینی» طراح و کارتونیست گیلانی، اهل شهرستان رشت، موفق شد رتبه دوم برگزیدگان نهایی پنجمین رویداد فرهنگی دوسالانه بین‌المللی کارتون - کتاب را از آن خود کند، این هنرمند رشتی سال‌هاست که به عنوان کارتونیست در گیلان فعالیت دارد.

 

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رویداد فرهنگی دوسالانه بین‌المللی کارتون - کتاب را با هدف شناسایی و حمایت از هنرمندان برجسته کشور، ایجاد زمینه رقابت با هنرمندان دیگر کشور برای ایجاد انگیزه و ارتقا مهارت‌های هنری برگزار می‌کند و امسال آثار کارتونیست‌ها از ۶۵ کشور به دبیرخانه این رویداد فرهنگی ارسال شد. در گزارش پیش‌رو گفت‌وگویی را با «مجید امینی» هنرمند، طراح و کارتونیست گیلانی که نفر دوم رویداد فرهنگی بین‌المللی کارتون - کتاب شده است انجام دادیم که به شرح زیر است.

 

- ابتدا خودتان برای برای مخاطبان ما معرفی بفرمایید.

من مجید امینی هستم متولد شهر رشت و از سال 1376 و 1377 به صورت حرفه‌ای فعالیتم را در زمینه کاریکاتور شروع کردم و به مرور زمان هم پیشرفت در کارم بیشتر شد و به طور کلی حدود 24 سالی است که این هنر را به شکل جدی دنبال می‌کنم.

همچنین فارغ‌التحصیل رشته گرافیک دانشگاه گیلان و معماری دانشگاه آزاد اسلامی رشت هستم و طراحی در حوزه‌های معماری، گرافیک، کاریکاتور و تا حدی مجسمه‌سازی از جمله علاقمندی‌هایم محسوب می‌شود.

 

- موضوع کتاب تا چه حد دغدغه شما بوده و آیا پیش از برگزاری این رویداد اثری با این موضوع خلق کرده بودید؟

قطعا بحث کتاب می‌تواند دغدغه بسیاری از افراد باشد و برای من هم به همین صورت بوده است، از طرفی کتابخوانی جزوی از زندگی خیلی هاست، به طور مثال برخی‌ها صرفا دغدغه کتاب دارند اما فرصت مطالعه آن را پیدا نمی‌کنند و عده‌ای هم کلا به دلایلی به این سمت و سو نمی‌روند.

سوق پیدا کردن افراد به سمت کتاب چه در دوران تحصیلات و چه بعد از آن بر اساس تخصص و علایقشان متفاوت است اما کسی نمی‌تواند از آن دوری کند، بنابراین من هم از این امر مستثنی نبودم؛ کتاب‌هایی هم که بیشتر مطالعه می‌کنم در حوزه‌های علمی و مرتبط با رشته‌های کاری‌ام مانند معماری و هنری است.

بحث گران شدن کاغذ و افزایش قیمت کتاب و حتی مجلات نیز بخشی از مواردی محسوب می‌شود که در حوزه کتاب‌ و کتابخوانی مشکلاتی ایجاد کرده اما اقدامات اثربخش نهاد کتابخانه‌های عمومی به کاهش این موانع و مشکلات علاقمندان به حوزه کتاب کمک شایان توجهی کرده است.

تا قبل از برگزاری رویداد فرهنگی دوسالانه بین‌المللی کارتون - کتاب از آنجا که موضوع کتاب موضوعی مهم و حائز اهمیت محسوب می‌شود آثاری در این رابطه داشتم و در سال‌های دور هم در دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران یک دوره‌ای با موضوع کتاب برگزار شده بود که در آن رویداد نیز شرکت کردم.

 

- آیا با فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در زمینه‌های مختلف فرهنگی آ‌‌شنایی داشتید؟

در جریان برگزاری رویداد فرهنگی دوسالانه بین‌المللی کارتون - کتاب با فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی بیشتر آشنایی پیدا کردم و وقتی وارد سایتش شدم خیلی برایم جالب بود زیرا دیدم اقدامات و کارهای خیلی خوب و منظمی در این مجموعه در حال انجام است که بسیار برایم جالب توجه بود و همیشه آن را تعقیب می‌کنم.

 

- نقش انوع هنر را در ایجاد انگیزه مطالعه خصوصا در بین نوجوانان و جوانان را چظور ارزیابی می‌کنید؟

اگر هنر در بستر کتاب قرار گیرد و سپس توسط مردم مطالعه شود این امر به ایجاد انگیزه جهت کتاب و کتابخوانی کمک می‌کند، به بیان دیگر نهادهای متولی می‌توانند با استفاده از جذابیت‌ها و خاصیت هنر در امر ترویج این فرهنگ و نهادینه کردن آن در سطح اجتماع اقدام کنند که البته میزان تاثیر چنین اقداماتی به نوع سیاست‌گذاری‌ نهادهای ذیربط بر می‌گردد.

 

- نقش هنر کاریکاتور را در انتقال مفاهیم فرهنگی به ویژه کتاب و کتابخوانی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کارتون در حوزه هنر و انتقال مفاهیم فرهنگی به واسطه آن جنسیت گفتمانی، طنزآلود و خاصیت نقدی که دارد می‌تواند موفق‌تر ظاهر شود و با تمامی سنین ارتباط برقرار نماید زیرا گویاتر و جذاب‌تر است از طرفی کاریکاتور هم می‌تواند در این بخش بسیار تأثیرگذار باشد.

همچنین معتقدم یک کاریکاتوریست و کارتونیست به تنهایی نمی‌تواند این کار یعنی انتقال مفاهیم فرهنگی را انجام دهد و باید بستر لازم آن فراهم باشد و اینجاست که ارزش کار نهادهایی مانند نهاد کتابخانه‌های عمومی یا سایر ارگان‌های دغدغه‌مند مشخص می‌شود.

 

- با توجه به برگزاری دوسالانه کارتون کتاب با موضوع کتاب و کتابخوانی، نظرتان در رابطه با این رویداد هنری با موضوع مطالعه و کتابخوانی چیست؟

از بابت این اتفاق تحسین برانگیز نهاد کتابخانه‌های عمومی جدا باید تشکر کنم زیرا حرکت قابل توجهی بود به خصوص اینکه در وضعیت فعلی جامعه که اکثر قشرها خیلی به فضای مجازی به ویژه آن بخشش که محتوای فانتزی و سطحی دارد سرگرم شده‌اند و وقتی نهاد کتابخانه‌ها اینطور دغدغه‌مند ورود می‌کند برایم بسیار ارزشمند است.

معتقدم با برگزاری دوسالانه کارتون کتاب توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی ارزش کتاب و کتابخوانی به نحوی یادآوری می‌شود و فرهنگ کتابخوانی ترویج پیدا می‌کند از طرفی با توجه به این تعداد شرکت کننده آثار چنین حرکت‌هایی بین‌المللی است به طوری‌که همین امسال 65 کشور دنیا در این رویداد فرهنگی شرکت کرده بودند و تاکنون هم پنج دوره آن برگزار شده و امیدوارم روند برگزاری آن همچنان استمرار داشته باشد.

 

- چه پیشنهادی برای ادامه رویداد دوسالانه کتاب به صورت بهتر و کیفی‌تر شدن آن دارید؟

از آنجا که همه چیز بسیار خوب و منظم است بنابراین پیشنهاد خاصی ندارم فقط فکر می‌کنم با توجه به اینکه این اتفاق، اتفاقی بسیار جدی است بنابراین نحوه برگزاری مراسم افتتاحیه، اختتامیه و تبلیغات آن با توجه به عظمت خود کار باید گسترده‌تر انجام گیرد.

 

- در پایان اگر صحبتی و یا توضیحی دارید خوشحال به شنیدنش هستیم

از پیگیری‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی گیلان و رسانه‌ها تشکر می‌کنم زیرا حرکت خاصی را از سوی سایر نهادها در بحث جدی گرفتن کار هنرمندان شاهد نبودیم در حالی‌که گیلان هنرمندان بسیار خوبی دارد اما از ظرفیت آنان استفاده نمی‌شود که امیدواریم شاهد تغییر در این رویکردها باشیم.


 

کد خبر 1116061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha