نظام جمهوری اسلامی ایران نظام فرهنگ‌پایه است/ حل مسایل معیشتی از طریق فرهنگ میسر است

اسماعیلی با بیان اینکه انقلاب ما بر پایه آموزه های فرهنگی است، گفت: در چنین نظامی که نظام فرهنگ‌پایه است مسایل فرهنگی باید اولویت باشد.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، محمد مهدی اسماعیلی امروز دوشنبه 24 آبان در مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار که در تالار وحدت برگزار شد ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی به همه کسانی که به نوعی با کتاب سر و کار دارند، گفت: از آقای نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی تشکر می کنم و تقاضای حمایت و کمک از ایشان دارم. دولت مردمی رویکردش نسبت به موضوع فرهنگ رویکرد ایجابی است به این معنا که تمام هم و غم و تلاش خود را به کار می برد تا به نهضت ملی تولید فرهنگی دامن زند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  اظهار داشت: نهضت ملی تولید فرهنگی باید در تمام حوزه های کتاب،نشر، رسانه، هنرهای نمایشی و موسیقی باشد. این نهضت اجزا و اضلاعی دارد که توامان در یک فرایند منظم و هم افزا کار کنند. در حوزه سیاستگزاری و نظارت باید فضای کار فرهنگی در کشور را به وجود آوریم. فضای قالب در مدیریت باید گفتمان فرهنگی باشد. این نگاه باید در حوزه های حاکمیت، قالب باشد.

 

وی با بیان اینکه مسئله مهم کشور امروز موضوع اقتصاد است، عنوان کرد: حل مسایل معیشتی جز از طریق حوزه فرهنگ امکان ندارد. دیروز در حکمی که مقام معظم رهبری برای شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر فرمودند به صراحت فرمودند که فرهنگ عمومی و فرهنگ سازی نه به عنوان کار تزیینی و حاشیه ای که به عنوان متن و اصل کار است. انقلاب ما بر پایه آموزه های فرهنگی است. نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام فرهنگ پایه است. در چنین نظامی مسایل فرهنگی باید اولویت باشد. حضور رییس جمهور اندیشمند این فرصت را امروز پدید آورده است که از همنشینی و حتی اولویت فرهنگ بر اقتصاد صحبت کنیم و خوشبختانه برنامه های دولت بر این اساس استوار شده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه کتاب و نشر با مسئله کاغذ مواجه هستیم، بیان کرد: برنامه اصلی ما این است که در دورنمای نزدیک یعنی تا دو سال آینده بتوانیم مسئله کاغذ را به نقطه مطلوب برسانیم. سیاستگزاری ما این است که در زمینه کاغذ و کتاب به خودکفایی برسیم. پیش بینی می کنیم این امر با مدیریت قوی و هماهنگی با وزارت صمت و وزارت فرهنگ در بازه زمانی یک و نیم تا دو سال به شیوه مقبول اجرا شود.

 

اسماعیلی اظهار داشت: بر مسئله ملی شدن صنعت نشر تاکید کردم و این را تکلیف خود می دانم. با ملی شدن صنعت نشر به دنبال خودکفایی در حوزه صناعی و هم به دنبال این هستیم که فضای کتابخوانی را تسهیل کنیم. بخش اصلی کار این است که مردم ما کتابخوان شوند.

 

وی ضمن تشکر از کتابداران خاطرنشان کرد: نشست هایی که در کتابخانه ها برگزار می شود، خوب است. از آقای مختارپور به خاطر نگاه عمیق تشکر می کنم. ایشان با ما در مورد حل مسایل صحبت می کنند. این عزیزان جریان سازهای اصلی حوزه کتاب هستند و در واقع جزو نیروهای فرهنگی در صدر محسوب می شوند. امیدوارم ازطریق این عزیزان نهضت کتابخوانی را فراهم کنیم.

 

اسماعیلی اظهار داشت: به عنوان مقام مسئول وقتی به حوزه فرهنگ کشور نگاه می کنم به حمدالله کتاب در مقایسه با سایر حوزه های هنری در موقعیت خوبی است. این خوب محصول کار مجاهدانه دوستان و همکاران ما در کار است که از این عزیزان تشکر می کنم.

 

وی با اشاره به ارتقای کیفی در حوزه کتاب عنوان کرد: بحث تثبیت، حمایت و نظارت بر عهده ما و ترویج کتابخوانی و کتابخوان شدن مردم به عهده رسانه ها و کتابداران است. کاری که در کتابخانه های عمومی انجام می شود، کیفی سازی خدمات است. به چند کتابخانه در شهرهای مختف از جمله سنندج رفتم، گزارشهایی به دستم رسید که نشان از ارتقای کیفی می دهد. تلاش ما این است که مشکل عزیزان در حوزه فرهنگ تا حد امکان کم کنیم. از نیروهای عزیز فرهنگی که ترویج امر مقدس کتابخوانی را به عهده دارند، تقاضا دارم به نهضت خود ادامه دهند. در دولت مردمی در حوزه مدیریت فرهنگی و هنری خواهد افتاد.

کد خبر 1116385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha