تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب خاطرات یکی از مادران شهدا رونمایی می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، از رونمایی تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب خاطرات یکی از مادران شهدای استان به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ «حسین فرخنده» امروز دوشنبه (24 آبان ماه) در نشست خبری به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی به آیین رونمایی از تقریظ  رهبر معظم انقلاب بر کتاب خاطرات یکی از مادران شهدای استان اشاره کرد و گفت: این آیین یکی از برنامه های ملی و محوری بیست و نهمین دوره هفته کتاب است که با هدف تکریم مادران شهید و نویسندگان حوزه دفاع مقدس صورت می گیرد و در حاشیه این برنامه، از فعالان و نویسندگان حوزه کتاب و کتابخوانی تجلیل می شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در خصوص وضعیت کتاب و کتابخوانی به پیمایش سال گذشته پژوهشگاه فرهنگ و هنر اشاره کرد که علاوه بر گستره ملی، برش استانی هم دارد و آخرین وضعیت کتابخوانی کشور و استان ها را بررسی کرده و توضیح داد: در این پژوهش چندین سوال اصلی پرسیده شده که 46 درصد اهالی خراسان شمالی به این سوال که «آیا کتاب می خوانید؟» پاسخ مثبت داده اند.

 

وی با بیان اینکه میانگین کشوری پاسخ مثبت به این سوال 46.6 درصد اعلام شده، افزود: خراسان شمالی در این حوزه 6 دهم درصد کمتر از میانگین کشوری پاسخ مثبت داده است.

 

فرخنده با بیان اینکه بر اساس این پژوهش، مطالعه کتاب های غیردرسی در خراسان شمالی 82.5 و غیردرسی 17.5 درصد ارزیابی شده، میانگین کشوری آن را به ترتیب 74.5 و 25.5 اعلام کرد.

 

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، بیشترین موضوعات مورد مطالعه را رمان و داستان معرفی کرد که 30 درصد را شامل می شود و گفت: موضوعات روان شناسی، کتاب های حوزه تربیتی و معارف دینی هم در اولویت های بعدی علاقه مندان قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه بر اساس این تحقیق، زنان بیشتر از مردان کتاب می خوانند و همچنین دانشجویان و دانش آموزان در زمره بیشترین مطالعه کنندگان کتاب قرار دارند، اظهارکرد: در سال 98 و بر اساس اعلام نهاد کتابخانه های عمومی، میزان امانت کتاب در خراسان شمالی 25 درصد افزایش داشته است.

 

فرخنده به افزایش میزان خرید کتاب با توجه به اجرای طرح های فصلی فروش کتاب هم اشاره کرد و افزود: بر این اساس میزان فروش کتاب در سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد 100درصدی را نشان می دهد.

 

وی در بخش دیگر سخنان خود به برنامه ها و رویدادهای فرهنگی در دستور کار فرهنگ و ارشاد تا پایان سال اشاره کرد و در این حوزه از برگزاری 11 جشنواره خبر داد که سه جشنواره فیلم روستا و عشایر، عکس رضوی و فیلم فجر به صورت ملی برگزار می شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، برگزاری جشنواره تئاتر استان و جایزه انتخاب کتاب سال را هم بخشی از جشنواره های استانی معرفی کرد.

 

 

کد خبر 1116527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha