پاشنه کتابخانه مساجد بر مدار حمایت مردمی

پاشنه کتابخانه های مساجد کشور بر مدار حمایت های مردمی و نذر کتاب می چرخد و کمک های دولتی پاسخگوی نیاز آنان نیست.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: کتابخانه های مساجد از جمله نهادهای عمومی و فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی است که کمتر نیز از آنان یاد می شود و شاید در بخشی از مناطق نیز ناشناخته و معرفی نشده هستند.

تاسیس این مراکز دسترسی به منابع کتاب و یا به نوعی عدالت در توسعه مطالعه را تاحدودی تسهیل و زمینه ساز گسترش دانایی در مناطق مختلف به ویژه شهرها و روستاهای کمتر برخوردار و فاقد کتابخانه شده اند.

 

کتابخانه مسجد روستایی که با تعدادی قفسه کتاب و کتاب های قدیمی و جدید شکل گرفته توانسته بخشی از نیاز مطالعه را پاسخ دهد اما بررسی ها حاکی از همکاری مردم در توسعه تقویت این مراکز است.

پاشنه در و رونق کتابخانه های مساجد کشور بر مدار حمایت های مردمی و نذر کتاب می چرخد و کمک های دولتی پاسخگوی نیاز آنان نیست که نیاز است این مراکز فرهنگی و مطالعاتی که با رویکرد خاصی نیز جانمایی شده اند، تحت عنوان کتابخانه های عمومی مورد حمایت باشند.

قانون اختصاص اعتبار از مدیریت شهری و روستایی به کتابخانه های عمومی پشتوانه خوبی است گرچه این ماده قانونی در فراز و فرود اجرا است اما اگر اعتبار بخشی به این مراکز جز اولویت ها و ماموریت های همان ماده قانونی باشد شاهد جهش خوبی در توسعه کیفی این مراکز خواهیم بود.

تجهیز، اداره و مدیریت این مراکز به صورت مردمی انجام می شود و کتابدارانی که با علاق و میل این نهادها را اداره می کنند قطعا از سهم بالایی در فعالیت اجتماعی به لحاظ گسترش دانایی و مهارت نقش دارند.

 

*فعالیت15 هزار کتابخانه عمومی در مساجد کشور

 

تاسیس 15 هزار کتابخانه عمومی در مساجد کشور به همت ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد اتفاقی بزرگ و اثرگذار در حوزه مطالعه مفید محسوب می شود و دستاوردهای این حرکت بزرگ موجب تقویت سرانه مطالعه، اجرای طرح‌های کتابخوانی و دانش افزایی و افکار مثبت در جامعه خواهد شد.

این کتابخانه های تحت نظارت کانون های فرهنگی و هنری مساجد اداره می شود که در استان اصفهان بیش از هزار کتابخانه در مساجد تاسیس شده و هر کدام یک جریان فرهنگی و مطالعاتی در محله خود دارند.

نقش این کتابخانه در روستاها به دلیل نبود مرکز فرهنگی و کتابخانه و دسترسی سخت برای حضور در مرکز شهرها بسیار پر رنگ تر شده که البته حمایت بیشتری را هم می طلبد.

 

*نمایش واقعی نذر کتاب در کانون های مساجد

کتابخانه های مساجد به دلیل کمبود منابع نیازمند مشارکت همگانی هستند و آنچه توانسته این نهاد را پایدار سازد همکاری مردم است چرا که انبار کتاب ستاد فهما پاسخگوی نیاز نبوده و راهی جز اجرای طرح های نذر کتاب یا جلب مشارکت نیست.

نذر کتاب جایگاه و نقش اساسی خود را در کانون های مساجد به خوبی نشان داده و این سرمایه ای برای جامعه و هر منطقه بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به موضوع کتابخانه مساجد اشاره کرد و گفت: این نهادهای فرهنگی در مناطق مختلف شور و شوق خوبی در حوزه مطالعه ایجاد کرده اند.

حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی« افزود: همبستگی مردم در تامین کتاب، توسعه این مراکز و اداره آن در کتابخانه های مساجد در حد بالایی قرار دارد.

 

*ابراز رضایت و تقاضا اعضا کتابخانه های مساجد

 

اعضای کتابخانه های مساجد که ابراز رضایت از این کتابخانه دارند و احساس خوب خود را در مصاحبه ابراز کردند، تقاضاهایی هم داشتند.

زینب دختر 13 ساله ای که خواستار توجه به کتاب های کودک و نوجوان و رمان در کتابخانه بود چرا که این دسته از نیازها کم رنگ شده و یا باید کتاب های جدید توزیع شود.

علیرضا پسر جوان 17 ساله ای که از نبود کتاب های درسی در کتابخانه محل خود خبرداد در این خصوص خواستار تقویت این بخش کتاب شد.

محمدحسین تنوع کتاب در کتابخانه مسجد محل زندگی خودشان را مهم دانست و گفت: ایجاد شبکه به هم پیوسته بین کانون های مساجد فرصتی برای تبادل کتاب می شود.

کد خبر 1116673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha