سرانه مطالعه مبنای فرهیختگی فرهنگی در هر جامعه ای است

اسماعیلی گفت: مبنای فرهیختگی فرهنگی و علمی هر جامعه را می توان براساس تعداد کتب منشر شده، نویسندگان و سرانه مطالعه در آن کشور در نظر گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «محمد حسین اسماعیلی» در آیین تقدیر از فعالان رسانه ای در حوزه کتاب و کتابخوانی که امروز (سه شنبه ۲۵ آبان) در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، بیان کرد: کتاب ماندگارترین رسانه در طول تاریخ بشر بوده و یک رسانه است و کتاب در طول تاریخ و تا به امروز نقش مهمی در انتقال دانش، اندیشه ها و تجارب بشری داشته است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین ادامه داد: اگر چه امروز تکنولوژی در حوزه ارتباطات گسترش یافته ولی هیچگاه نمی توان جایگاه کتاب را نادیده گرفت و در فرهنگ ایرانی و اسلامی هم کتاب جایگاه ویژه ای دارد.

 

وی عنوان کرد: کتاب ماندگارترین عنصر فرهنگی بوده و می توان آن را شناسنامه هویت فرهنگی هر جامعه ای تلقی کرد که در معرفی جوامع و فرهنگ آنها نقش مهمی دارد و کتاب در تبادلات فرهنگی در سطح جهان اثربخش است.

 

اسماعیلی اعلام کرد: مبنای فرهیختگی فرهنگی و علمی هر جامعه را می توان براساس تعداد کتب منشر شده، نویسندگان و سرانه مطالعه در آن کشور در نظر گرفت و این امر شاخصی مهم و ارزشمند است.

 

وی تأکید کرد: کتاب فراگیرترین، موثرترین و بادوام ترین عنصر انتقال دانش و بینش بشری محسوب می شود بنابراین هیچ جایگزینی برای کتاب نمی شود در نظر گرفت  زیرا آنچه در کتاب منتشر می شود قابل وثوق و ماندگار است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در ادامه با اشاره به وظایف دستگاه های فرهنگی و رسانه ها در ترویج کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در این حوزه باید انجام دهیم آگاهی بخشی به مردم است و اینکه نقش تبلیغی و ترویجی در حوزه کتاب داشته باشیم.

 

وی خاطر نشان کرد: اقدام دیگر فرهنگ سازی است و باید کتاب های خوب را به مردم معرفی کنیم و فضای مجازی می تواند بستری برای توسعه و ترویج کتابخوانی فراهم کند.

 

اسماعیلی یادآور شد: رسانه ها می توانند در این زمینه اثرگذار باشند و چراغ راهی باشند در جامعه تا در مسیر توسعه کتابخوانی قدم برداریم و امیدواریم با هم افزایی بتوانیم اقدامات خوبی را در این حوزه داشته باشیم.

 

کد خبر 1116855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha