سفر حضرت معصومه (س) با انگیزه سیاسی آغاز شد و منشا بسیاری از تحولات جهان اسلام است

امام جمعه دزفول با بیان اینکه سفر حرکت معصومه(س) با انگیزه کاملا سیاسی آغاز شد گفت: سفر حضرت معصومه (س) بعد از گذشته سالیان سال از این سفر امروز منشا تحولات و بسیاری از حرکت های انقلابی در دنیا است.

حجت الاسلام سید محمد علی قاضی دزفولی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد هدف سیاسی حضرت معصومه (س) از سفر خود به شهر طوس گفت: شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س) شخصیتی است که در آموزه های دینی و خاندان اهل بیت (ع) از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار است. به شخصیت های دینی از دو منظر می توانیم نگاه کنیم، ابتدا از لحاظ ویژگی ها و فضایل اخلاقی و دیگری اثرگذاری های اجتماعی که در جامعه بر جای می گذارند.

 

امام جمعه دزفول افزود: رسول گرامی اسلام (ص) از بابت خلق عظیم و اینکه الگو و اسوه برای همگان بوده اند و در احادیث بسیاری بر این موضوع تاکید شده است اما نقش رسول گرامی اسلام در تمدن بشری بسیار موثر و چشمگیر است.

 

حجت الاسلام دزفولی با بیان اینکه با استفاده از الگوی پیامبر گرامی اسلام می توان جایگاه اثرگذاری حضرت معصومه (س) را بهترین عنوان کرد، افزود: اگر پیامبر گرامی اسلام با راهبرد هجرت توانست نقطه عطفی در تاریخ بشریت ایجاد کند، حضرت فاطمه معصومه (س) نیز در هجرت به قم همین اثر را داشتند؛ همان طوری که ما می بینیم هجرت علوی به کوفه، هجرت حسینی به کربلا، هجرت رضوی به خراسان و هجرت عبدالعظیم حسنی به ری و سایر بزرگانی که در رتبه ای از اثرگذاری با هجرت خود قرار دارند و موجب نشر و ترویج دین در سراسر عالم و بلاد شده اند از این جایگاه حضرت معصومه (س) بسیار موثر هستند.

 

وی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) تصریح کرد: امام صادق (ع) می فرمایند برای ما اهل بیت (ع) حرمی است و آن حرم در شهر قم قرار دارد که در آن حرم خانمی دفن می شود که نام او فاطمه است و کسی که او را زیارت می کند، وارد بهشت می شود. در این شهر علم و دانش ظاهر می شود و این شهر با وجود مبارک حضرت معصومه (س) منشأ و منبع علم می شود و فیض علم و دانش از این شهر به سایر شهرها و نقاط در مشرق و مغرب عالم منتشر می شود.

 

وی گفت: در واقع شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س) یک شخصیت تمدن ساز است و شهر قم در دو سده گذشته از نظر تمدن اسلامی و نشر معارف اسلامی بسیار اثرگذار بوده است و اکنون قم تبدیل به ام القرای شیعه شده است و علوم اهل بیت از قم به دیگر شهرها صادر می شود و از اقصی نقاط دنیا برای تحصیل طلاب و جویندگان علم و دانش به این شهر هجرت می کنند.

 

وی یادآور شد: در جامعه المصطفی بیش از 80 کشور مشغول تحصیل هستند و پس از آموزش علوم مختلف این علوم را در کشورهای خود نشر می دهند. معتقدم تمام کارهای بزرگی که در قم صورت می گیرد، منشاش ورود بانوی بزرگی همچون حضرت معصومه (س) است.

 

وی با تاکید بر نقش حضرت معصومه (س) در تمدن اسلامی تصریح کرد: حضرت معصومه (س) نقش بسیار موثری در گسترش اسلام و معارف آن داشته است و باید این نشر به خوبی دیده شود و می توان تحیلیل های بسیار جذاب و جامعی را در این زمینه ارایه کرد.

 

وی گفت: در ابتدای هجرت حضرت معصومه (س) از مدینه که به سمت طوس و خراسان حرکت کردند، انگیزه این سفر سیاسی بوده است یعنی امام رضا (ع) در شرایط خاص سیاسی بودند و همان گونه که حضرت زینب (س) به امام حسین (ع) کمک کردند و در نهضت کربلا شریک بودند، حضرت معصومه (س) نیز با هدف سیاسی این سفر را آغاز کردند و تمام تلاش خود را کردند تا در ایران و خراسان به برادر خود کمک کنند. فضایل و مناقب حضرت معصومه (س) در میان فرزندان حضرت موسی بن جعفر (ع) ویژگی های خاصی دارد و امام کاظم (ع) نسبت به فاطمه معصومه (س) توجه خاصی داشته اند و بسیاری از مسایل علوم دینی و پاسخگویی به شبهات را به حضرت معصومه (س) واگذار می کردند. انگیزه اصلی این سفر کاملا سیاسی بوده است. امام رضا (ع) از سوی طاغوتیان آن زمان (عباسیان) تحت فشار قرار داشتند و حضرت معصومه (س) باید به شکلی برای کمک به ایشان حرکت می کردند.

 

وی گفت: اکنون نیز خیرات و برکات فراوانی برای اسلام و نظام تشیع و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با سفر سیاسی حضرت معصومه (س) حاصل شده است که می تواند منشأ بسیاری از حرکات و تحولات در دنیای اسلام باشد.

 

کد خبر 1116935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha