فقه بین‌الملل، ضرورت‌ها و ارتباط با فقه مضاف

آیت‌الله گندمکار با بیان اینکه فقه بین‌الملل با بهره‌گیری از فقه مضاف می‌تواند توان و کارآمدی خود را به منصه ظهور برساند، گفت: اگر فقه مضاف و بین‌الملل دیر اقدام کند، باید منتظر سلطه سکولاریسم در تمام معارف و علوم حتی میان مسلمانان شد.

آیت الله پروفسور «اسماعیل گندمکار»، فوق دکترای فرهنگ و تاریخ ادیان و عرفان تطبیقی و عضو گروه مطالعات تطبیقی دانشگاه جورج آگوست گوتینگن آلمان در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به لزوم پرداختن به فقه مضاف و فقه بین الملل در جامعه امروزی، بیان داشت: فقه بین الملل در دوران مدرن یک ضرورت جدی است، با توجه به اصل اجتهاد مستمر و عنصر واقع‌شدن انسان در پارادایم زمان نمی‌توان در مقولات و مسائل بین الملل بی‌تفاوت و منفعل عمل کرد.

 

این مجتهد علوم اسلامی با بیان اینکه فقه بین‌الملل با بهره‌گیری از فقه مضاف می‌تواند توان و کارآمدی خود را به منصه ظهور برساند، تصریح کرد: امروز منابع تاریخی و اسناد کتبی فقه سنتی، مرجع اصلی برای فقیه در دوران جدید است. فقیه معاصر نمی‌تواند واقعیت‌ها را نبیند و مخاطب تعالیم، معارف و مقاصد فقه را فقط صدر اسلام و عصر بعثت و ظهور حضرت محمد صلّی‌الله‌علیه‌وآله و یا صرفا دوران امامان معصوم علیهم‌السلام بداند و یا مخاطب فقه را فقط عربستان یا ایران و یا آسیا بداند.

 

آیت الله گندمکار با بیان اینکه فقه قرآن و فقه حضرت محمد رسول الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله و اهل بیت علیهم‌السلام فرازمانی و فرامکانی است، یادآور شد: مخاطب خداوند متعال در قرآن کریم، «کافه للناس» است که همه انسان‌ها، همه قاره‌ها و همه زمان‌ها و مکان‌ها تا ابد را شامل می‌شود.

 

وی بیان داشت: ترجمه قرآن کریم، نهج البلاغه و آثاری همچون کتب اربعه مذهب حقه جعفری و دیگر منابع ضروری به زبان‌های زنده دنیا، گام‌های اولیه در انتقال و حضور بین المللی فقه در عرصه جهانی است.

 

عضو کمیسیون سبک زندگی اسلامی و ایرانی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مفهوم‌پردازی و توجه به علوم میان‌رشته‌ای و بهره‌گیری از آنها و معرفی فقه بالمعنی‌الاعم نیاز امروز مراکز آکادامیک و نظریه‌پردازی است.

 

استاد سطوح عالی حوزه تأکید کرد: جهان مدرن با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دکترین کارامد ولایت فقیه، منتظر طرح‌های متنوع و جامع از جوابگویی و مهندسی ترابط فقه با تمام عرصه‌های مدرن از تکنولوژی و علوم ارتباطات تا فلسفه، اقتصاد، سیاست، هنر، جامعه‌شناسی، روانشناسی، صنعت، فنون و همه گستره علوم از علوم ساینس تا علوم و فلسفه‌های علوم انسانی است.

 

آیت الله گندمکار با اشاره به اینکه در حوزه علوم انسانی، مراکز آکادمیک جهان متأثر از فلسفه علوم انسانی غرب است، اظهار داشت: فلسفه علوم انسانی غرب نسبت به رمان، سینما، موسیقی، فرهنگ، زبان، لباس، سلایق و غیره دیدگاهی اومانیستی و دنیاگرا دارد.

 

وی افزود:  موج جهانی سکولارکردن جهان معنا و سیاست، فرهنگ و هنر تماما در حال استحاله و سکولاریزاسیون قرارگرفته است، امروز امواج سکولاریزاسیون فقط با مسلمانان و علوم اسلامی کار ندارد، بلکه با هر نوع امر قدسی کار دارد.

 

این مجتهد علوم اسلامی تأکید کرد: اگر فقه مضاف و بین الملل دیر اقدام کند، باید منتظر سلطه سکولاریسم در تمام معارف و علوم حتی میان مسلمانان شد و این یک مهندسی با پروژه‌های متعدد و متنوع از سوی قدرت‌ها، کارتل‌ها، مستکبران، کاپیتالیسم، لیبرالیسم و صهیونیزم بین الملل است.

 

آیت الله گندمکار با بیان اینکه حضرت امام خمینی رحمه‌الله‌علیه مؤسس و رهبر فقید انقلاب اسلامی در حقیقت پرچمدار فقه بین الملل در جهان امروز هستند که دکترین ولایت فقیه را وارد گفتمان فرهنگی جهان جدید نمودند، گفت: امروز گفتمان فرهنگی ولایت فقیه، مراکز آمریکایی و اروپایی را متوجه پتانسیل فقه بین الملل نموده است.

 

وی عنوان کرد: فقه بین الملل با محوریت امامت و مهدویت و حکومت جهانی و بین المللی حضرت امام مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، متفکران دنیاپرست را دچار نوعی سردرگمی کرده است و با ظهور امام مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، جهان بشریت آماده اجرای فقه الهی قرآن کریم آخرین کتاب آسمانی خواهد بود.

 

این استاد سطوح عالی حوزه تصریح کرد: حوزه‌های علمیه قم، نجف، کربلا، مشهد، لبنان، سوریه، یمن و همه کشورهای اسلامی امروز در دوران غیبت حضرت ولیّ عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، وظیفه معرفی، تبیین، تشریح و ارائه به زبان روز مراکز آکادامیک در جهان را به عهده دارند.

 

آیت الله گندمکار یادآور شد: من به عنوان طلبه علوم و معارف اهل بیت علیهم‌السلام، قدرت و انرژی بسیار توانمندی برای فقه اهل بیت و اسلام ناب محمدی قائل هستم و هوشمندی مراجع عظام جهان اسلام و حوزه‌های علمیه شیعه و سنی را در مقام مقابله با موج ضدمعنویت و سکولاریسم می‌ستایم.

 

وی در پایان گفت: نقش بزرگان الأزهر، حوزه علمیه هفتصدساله نجف اشرف، حوزه مقدسه علمیه قم و رهبری کارامد و موفق حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه ای مدظله‌العالی و مقام مرجعیت و فقاهت مراجع عظام شیعه عراق علی‌الخصوص حضرت آیت‌الله‌العظمی سیستانی مدظله‌العالی را در توجه به فقه در عرصه‌ها و موضوعات حادث بین الملل را بسیار اثرگذار، موج‌آفرین، پیش‌برنده و عامل وحدت و اقتدار مسلمانان در عرصه بین الملل می‌دانم.

 

کد خبر 1117051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha