هیچ کتابی همچون تفسیر المیزان در رفع مهجوریت از قرآن تأثیر نداشته است

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) تصریح کرد: حقیقتاً هیچ کتابی همچون تفسیر المیزان مرحوم علامه طباطبایی در رفع مهجوریت از قرآن در جامعه اسلامی و شیعی تأثیرگذار نبوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله احمد عابدی طی سخنانی در نشست خبری به مناسبت ایام سالگرد ارتحال با اشاره به ابعاد مهمی از شخصیت علمی، فرهنگی و معنوی علامه طباطبایی(ره)اظهار داشت: علامه طباطبایی(ره) از معدود شخصیت هایی بود که حقیقتاً به آن چه از روایات و آیات قرآن می خواند باور عمیق داشت و مهم تر این که در زندگی شخصی اش به آن عمل می کرد.

 

وی گفت: مرحوم علامه طباطبایی در شرایطی تفسیر المیزان را نوشت که در فقر مطلق منبع و کتاب قرار داشت، چرا که در آن ایام، درس تفسیری وجود نداشت و قرآن به معنای واقعی کلمه در جامعه اسلامی و شیعی مهجور بود و از این رو باید به صراحت بیان کنیم که هیچ کتابی به اندازه المیزان در رفع مهجوریت از کلام وحی این گونه تأثیر شگرف نداشته است.


وی افزود: جالب این که همین تفسیر شریف و گرانقدر، زمینه ساز ایجاد و توسعه بسیاری از دانشگاه ها و دانشکده های قرآنی و نیز رشته های قرآنی در بطن حوزه و دانشگاه شد حتی فراتر از حوزه های علمی شیعی، حتی در جامعه اهل سنت نیز تاثیرگذار بود.


این استاد و مفسر قرآن کریم همچنین بیان داشت: در زمانه ای که عده ای شیعه را به عنوان مذهب بدون عالم معرفی می کردند و اندیشه سلفی در جهان اسلام بسیار مطرح بود، علامه طباطبایی، تفسیر المیزان را در پاسخ به تفسیر المنار نوشت و حقیقتاً اگر تفسیر المیزان نبود، تفسیر ضدشیعی المنار و تفکر تکفیری جهان را پر کرده بود.


وی با تأکید بر این که تفسیر المیزان افتخار جهان اسلام و تشیع و مایه مباهات همه حوزویان است، گفت: نکته حائز اهمیت این که شیوه نگارش علامه طباطبایی(ره) در المیزان با همه شاگردان خود متفاوت است، کما این که قلم ایشان بسیار خاص و ویژه است و شما هیچ مطلب زائد و بدون فایده ای در این کتاب شریف پیدا نمی کنید.


وی در ادامه با اشاره به این که افکار کمونیستی و مارکسیستی در زمانه علامه طباطبایی خطر بزرگی برای دنیا اسلام و جوانان به شمار می رفت، تصریح کرد: کتاب های اقتصادی که آن زمان نوشته می شد تحت تاثیر اندیشه های مارکسیستی بود. دراین شرایط علامه طباطبایی، کتاب فلسفه و اصول روش رئالیسم را با هدف مبارزه فکری با مکتب مارکسیسم نوشت. کتاب بدایه و نهایه نیز با همین هدف نگاشته شد که بسیار هم تأثیرگذار بود.


عابدی افزود: از سوی دیگر علامه طباطبایی با نوشتن کتاب هایی چون کتاب بررسی های اسلامی، مقالات علامه طباطبایی در مکتب اسلام، کتاب های فارسی برای نوجوانان، خطر الحاد و بی دینی را از جامعه اسلامی دور کرد و این قبیل خدمات بزرگ علمی، فرهنگی و تمدنی ایشان باید به درستی در بین مردم گفته شود.

 

کد خبر 1117187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha