اخبار رسانه ای از توافقنامه راهبردی ایران و روسیه گمانه زنی است

سفیر تهران در مسکو در پی تاکید روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه بر لزوم نهایی کردن سند جامع همکاری‌های بلند مدت بین دو کشور جزییاتی از توافقنامه بلندمدت ایران و روسیه را تشریح و اظهار کرد : برخی مواردی که توسط برخی رسانه ها در این مورد مطرح می شود،

به گزارش خبرگزاری شبستان، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در گفت و گویی اظهار امیدواری کرد : این سند بعد از نهایی شدن در اولین دیداری که روسای جمهوری دو کشور خواهند داشت، مبادله شود.  

جلالی تصریح کرد: با موافقت طرف روسی ،قرار شد پیش نویس این سند توسط جمهوری اسلامی ایران تهیه و سپس به مسکو ارائه شود تا انها هم نقطه نظرات خودشان را روی این پیش نویس ارائه داده و در صورت نیاز کمیسیون مشترکی نیز در این مورد تشکیل و نهایتا این سند مورد توافق دو دولت قرار گیرد.

وی گفت: بر همین اساس پیش نویس این سند توسط کارشناسان سفارت جمهوری اسلامی ایران طی چند ماه تهیه و در تهران هم مورد بررسی قرار گرفت و مجددا برای سفارت ارسال شد تا نقطه نظرات ما ارائه شود.  

جلالی افزود: وزارت خارجه هم  برای نهایی کردن این سند با دستگاه‌های مختلف کشور هماهنگی خواهد کرد و امیدوار هستیم در اولین دیداری که روسای جمهوری دو کشور دارند این سند مبادله شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: چون این سند موافقت نامه هست، برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود.

وی تصریح کرد: در رسانه ها که برخی آنها هم به نوعی خواهان گسترش روابط دو کشور نیستند، بعضی اوقات نکاتی راجع این موافقت نامه مطرح و یا گمانه زنی هایی می کنند و حتی روی جزئیاتی وارد می شوند که اصلا در این سند نیست.

جلالی افزود: بر اساس این سند، کلیات همکاری های دو  کشور در زمینه ها و حوزه های مختلف اعم از سیاسی، فرهنگی،  اقتصادی، دفاعی، نظامی اطلاعاتی بر اساس نقشه راه تهیه و بررسی می شود.

وی با بیان اینکه در توافق نامه وارد جزئیات نمی شویم، افزود:  جزئیاتی که برخی رسانه ها در باره این توافقنامه مطرح می کنند، نادرست و گمانه زنی است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: بر اساس این سند کلیات همکاری های  دو کشور در بخش های مختلف مشخص بر اساس نقشه کلی راه مشخص شده است.

 آیت‌الله سید ابراهیم رییسی روز سه‌شنبه این هفته با قدردانی از تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه، اراده جمهوری اسلامی ایران را توسعه روابط تجاری و اقتصادی با روسیه عنوان کرد و افزود: آمادگی داریم سند جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور را نهایی کنیم تا روند ارتقای هر چه بیشتر روابط و همکاری‌های دو کشور با سرعت، اجرایی شود.

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه هم در تماس تلفنی خود با تأکید بر اینکه تهران و مسکو از مواضع و همگرایی مشترکی در بسیاری از موضوعات برخوردار هستند، گفت: مسکو از پیشنهادات تهران در تدوین سند جدید همکاری بلندمدت دو کشور حمایت می‌کند و مصمم هستیم هر چه سریع‌تر نهایی و  اجرایی شود.

 ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ مطابق با ۱۲ مارس ۲۰۲۱، معاهده «اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه» ۲۰ ساله شد؛ معاهده ای که دستگاه‌های دیپلماسی دو طرف در بیانیه های جداگانه و همزمان آن را نقطه عطفی در روابط دو کشور برشمردند.

به گزارش ایرنا، معاهده اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در مسکو در تاریخ بیست و دوم اسفند ماه سال ۱۳۷۹ هجری شمسی برابر با دوازدهم مارس ۲۰۰۱ میلادی در دوره رئیس جمهوری وقت و در جریان سفر وی به روسیه امضا شد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه اعلام کرد: این معاهده به طور خودکار برای هر پنج سال تمدید می شود و همزمان براساس ظرفیت های جدید دو کشور در حال بروزرسانی برای تصویب بین دو طرف است.

جلالی در گفت و گو با ایرنا خاطر نشان کرد: مقرر شده بود معاهده   «اساس روابط متقابل و اصول همکاری ایران و روسیه» پس از پایان مهلت ۲۰ ساله، اگر دو کشور ایران و روسیه، یکسال قبل از خاتمه دوره معاهده به طرف مقابل ملاحظه و نکته ای را اعلام نکردند به شکل خودکار برای پنج سال قابل تمدید هست و هر پنچ سال به همین نحو می تواند تمدید شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: مقامات عالی رتبه دو کشور با توجه به افق همکاری‌های آینده، برای به روز نمودن و تمدید این معاهده تاکید کرده اند و هر دو طرف برای انعقاد قرارداد بلندمدت همکاری های مشترک و همه جانبه ایران و روسیه عزم جدی دارند.

جلالی ادامه داد: سطح مناسبات و حوزه همکاری‌های فعلی ایران و روسیه بسیار فراتر از دهه‌های گذشته است، ضمن این‌که همکاری های طرفین عمیق تر و معنادار تر شده و ظرفیت های زیادی در روابط دو کشور وجود دارد که باید در قالب برنامه جامع همکاری‌ها به آنها پرداخته شود.

کد خبر 1117535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha