افت شاخص کل در هفته معاملاتی نیمه پایانی آبان

نمادهای شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، گروه دارویی برکت (برکت)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، گروه دارویی برکت (برکت) در گروه نمادهای پرتراکنش در هفته معاملاتی منتهی به ۲۶ آبان قرار داشتند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملاتی منتهی به چهارشنبه، ۲۶ آبان ماه با ۴۶ هزار واحد کاهش نسبت به هفته قبل به عدد یک‌میلیون و ۴۱۰ هزار واحد رسید؛ براین اساس افت شاخص کل در هفته جاری ۳.۲ بود. شاخص کل در پایان چهارشنبه (۲۶ آبان ماه) به یک‌میلیون و ۴۱۰ هزار واحد رسید این در حالی است که هفته گذشته (۱۹ آبان) رقم یک میلیون و ۴۵۶ هزار واحد را نشان می داد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) در انتهای این هفته به ۳۸۶ هزار و ۷۵۸ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۴۶ هزار و ۵۵۴ واحد به عدد ۲۴۳ هزار و ۶۶۲ واحد رسید در حالی که در پایان هفته گذشته ۳۹۱ هزار و ۲۸۴ واحد بود.

 

بنابراین گزارش، (شنبه 22 آبان) اولین روز کاری بورس در هفته با ریزش 14748 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 441 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پااین روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۷۳۰۱ واحدی معادل ۱.۱۹ درصدی به یک میلیون و ۴۳۹ هزار و ۱۷۸ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۱۶۹ واحدی به ۲۰ هزار و ۴۷۸ واحد رسید.

 

شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۴۲۹۰ واحدی معادل ۱.۱۹ درصد به رقم ۳۵۶ هزار و ۹۱۸ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۳۳۴۱ واحدی، عدد ۳۸۷ هزار و ۹۴۲ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۲۱۰۵ واحدی به رقم ۲۴۴ هزار و ۴۴۸ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۲۳۳۶۴ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۸۳۷ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۳۹۱۶ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۹۰ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۳۰۹۵۰ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۷۸۶ هزار واحد را به نمایش گذاشت. در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی فارس، فولاد، شستا، شپنا، شتران و وبملت با بیشترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی شیراز، شپدیس و خراسان، بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد سپید(سپید ماکیان) با ۵.۲۲ درصد رشد و پس از آن، نمادهای حپترو، وساغربی، دشیمی و سشمال بود. همچنین نماد معاملاتی ختور(رادیاتور ایران‌) با ۴.۹۹ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای کالا، خگستر، خاهن و ونیرو قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۵ میلیارد و ۷۲۴ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۵۱۴ هزار و ۳۵۰ نوبت معامله و به ارزش ۴۵  هزار و ۷۲ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

(یکشنبه 23 آبان) دومین روز کاری بورس در هفته با رشد 4891 واحدی شاخص کل بورس و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 444 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳۳۴۳ واحدی معادل ۰.۲۳ درصدی به یک میلیون و ۴۴۲ هزار و ۵۸۸ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۶۱ واحدی به ۲۰ هزار و ۵۲۹ واحد رسید.

 

شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۸۲۹ واحدی معادل ۰.۲۳ درصد به رقم ۲۵۷ هزار و ۷۶۳ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۱۰۴۹ واحدی، عدد ۳۸۸ هزار و ۹۹۹ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۶۶۱ واحدی به رقم ۲۴۵ هزار و ۱۱۵ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۴۵۷۴ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۸۴۱ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۳۳۴۶ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۹۳ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۳۹۱۱ واحد افزایش همراه بود و عدد دو میلیون و ۷۹۰ هزار واحد را به نمایش گذاشت. در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی فخوز، نوری، کگل، رمپنا، شیراز و خبهمن با بیشترین افزایش، تاثیر مثبتی در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی شستا، غکورش و فملی، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد سصفها(سیمان‌اصفهان‌) با ۴.۹۸ درصد رشد و پس از آن، نمادهای خاذین، وآذر، کترام و ختوقا بود. همچنین نماد معاملاتی غبشهر(صنعتی‌ بهشهر) با ۴.۹ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای شفا، خپویش، دلر و دجابر قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۷ میلیارد و ۲۸۱ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۵۴۵ هزار و ۷۰۲ نوبت معامله و به ارزش ۵۷ هزار و ۷۶۱ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

(دوشنبه 24 آبان) سومین روز کاری بورس در هفته با ریزش 7752 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 434 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس با ۲۶ ‌هزار و ۱۷۴ واحد کاهش در جایگاه یک ‌میلیون و ۴۱۶ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل (هم‌وزن) با چهار هزار و ۱۱۴ واحد کاهش به ۳۸۴ هزار و ۸۸۵ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۲هزار و ۵۹۲ واحد افت به ۲۴۲ هزار و ۴۹۴ واحد رسید. شاخص بازار اول ۲۲ ‌هزار و ۷۹۴ واحد و شاخص بازار دوم، ۴۱ هزار و ۳۳۸ واحد کاهش داشتند.

 

در بین همه نمادها، بورس اوراق بهادار تهران (بورس) با یک‌هزار و ۸۲۸ واحد، گروه صنعتی پاکشو (پاکشو) با ۳۰۰ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۲۸۵ واحد، گروه دارویی برکت (برکت) با ۱۸۷ واحد و پتروشیمی فناوران (شفن) با ۱۰۸ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با سه‌هزار و ۳۷۲ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (فارس) با ۲ هزار و ۸۷۲ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۲ هزار و ۵۱ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با یک‌هزار و ۶۳۴ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با یک‌هزار و ۲۶۳ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با یک‌هزار و ۲۶ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۹۹۶ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با ۹۰۰ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۲۸۵ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با ۸۱۰ واحد و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۸۰۶ واحد، با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند. نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، بورس اوراق بهادار تهران (بورس)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، ‌گروه دارویی برکت (برکت)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، بانک ملت (وبملت) و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه اداره بازارهای مالی هم در معاملات صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۳۱۹ ‌میلیون و ۸۶۳ هزار برگه سهم به ارزش پنج ‌هزار و ۲۵۱ میلیارد ریال داد و ستد شد و در معاملات بیش از پنج میلیارد و ۲۲۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۱ هزار و ۶۷۷ میلیارد ریال داد و ستد شد.

 

(سه شنبه 25 آبان) چهارمین روز کاری بورس در هفته با ریزش 4836 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 411 هزار واحدی قرار گرفت و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۷۷۱۶ واحدی معادل ۰.۵۴ درصدی به یک میلیون و ۴۰۸ هزار و ۵۸۲ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۳۴ واحدی به ۲۰ هزار و ۲۵۲ واحد رسید.

 

شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۱۹۱۳ واحدی معادل ۰.۵۴ درصد به رقم ۳۴۹ هزار و ۳۲۵ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۹۲۹ واحدی، عدد ۳۸۳ هزار و ۹۴۵ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۵۸۵ واحدی به رقم ۲۴۱ هزار و ۹۰۲ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۰۷۰۳ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۹۹ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۴۱۵۶ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۶۶ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۲۰۲۵۹ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۷۲۸ هزار واحد را به نمایش گذاشت. در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی فارس، شپدیس، شستا، فولاد، پاکشو و فملی با بیشترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی پاکشو، شبندر و شفن، بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد پردیس(سرمایه گذاری پردیس) با ۴.۹۷ درصد رشد و پس از آن، نمادهای سفار، آپ، غنوش و بموتو بود. همچنین نماد معاملاتی پترول(گروه پتروشیمی س. ایرانیان) با ۴.۹۸ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای شفا، حپترو ، دجابر و خلنت قرار گرفتند و  معامله‌گران بورس ۴ میلیارد و ۴۷۹ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۴۷۰ هزار و ۶۹۱ نوبت معامله و به ارزش ۴۱ هزار و ۳۷۷ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

(چهارشنبه 26 آبان) آخرین روز کاری بورس در هفته با رشد 4217 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 412 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۱۵۵ واحدی معادل ۰.۱۵ درصدی به یک میلیون و ۴۱۰ هزار و ۷۵۰ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۹ واحدی به ۲۰ هزار و ۲۴۳ واحد رسید.

 

شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۵۳۴ واحدی معادل ۰.۱۵ درصد به رقم ۳۴۹ هزار و ۸۶۱ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۲۸۰۵  واحدی، عدد ۳۸۶ هزار و ۷۵۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۷۶۷  واحدی به رقم ۲۴۳ هزار و ۶۵۹ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۳۲۴۲ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۸۰۲ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۸۳۲ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۶۷ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۶۶۹۲ واحد افزایش همراه بود و عدد دو میلیون و ۷۳۵ هزار واحد را به نمایش گذاشت. در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی شفن، شستا، شپدیس، خبهمن، نوری و پاکشو با بیشترین افزایش، تاثیر مثبت در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی فولاد، فارس و ومعادن، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد شفن(پتروشیمی فناوران) با ۵ درصد رشد و پس از آن، نمادهای انرژی۳، شکربن، آپ و غنوش بود. همچنین نماد معاملاتی شفا(سرمایه گذاری شفادارو ) با ۴.۹ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای سصفها، غشصفا، فنورد و وساخت قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۶ میلیارد و ۴۴۸ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۴۹۱ هزار و ۳۱۷ نوبت معامله و به ارزش ۵۰ هزار و ۶۳۹ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

این گزارش می افزاید: در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، گروه دارویی برکت (برکت)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، گروه دارویی برکت (برکت) در گروه نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. در هفته‌ای که گذشت محصولات چوبی، هتل و رستوران، فعالیت مهندسی، تجزیه و تحلیل و آزمایش فنی، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط، اطلاعات و ارتباطات، صنایع غذایی به‌ جز قند و شکر، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، کاشی و سرامیک، چاپ، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، محصولات کاغذی، محصولات کاغذی، رایانه، کانی غیرفلزی، خودرو و قطعات، دستگاه‌های برقی، زراعت و خدمات وابسته و محصولات فلزی جزو صنایع مثبت بازار بودند.

 

همچنین محصولات چرمی، استخراج سایر معادن، پیمانکاری صنعتی، فرآورده های نفتی، بانک ها و موسسات اعتباری، چندرشته ای صنعتی، مخابرات، سایر واسطه‌گری‌های مالی، محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری، سایر حمل و نقل، استخراج زغال سنگ، شیمیایی، فلزات اساسی، فنی و مهندسی، وسایل ارتباطی، دارویی، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، سیمان، آهک و گچ، بیمه و بازنشستگی، استخراج کانه‌های فلزی، لاستیک و پلاستیک، استخراج نفت، گاز جز اکتشافات، انبوه‌سازی املاک و مستغلات، قند و شکر، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، ماشین‌آلات و تجهیزات، منسوجات، سرمایه‌گذاری‌ها و خرده فروشی از جمله صنایعی بودند که بازدهی منفی را در بازار ثبت کردند.

 

نماد کارگزاران بورس اوراق بهادار (کبورس)، بورس اوراق بهادار تهران (بورس)، آبادگران (ثاباد)، کشاورزی مکانیزه اصفهان (زکشت)، فیبر ایران (چفیبر)، آسیا سیر ارس (حآسا)، محور خودرو (خمحور)، تدبیرگران فارس و خوزستان (سدبیر)، کشت و صنعت پیاذر (غاذر)،

 

تجهیز نیروی زنگان (شزنگ)، گروه صنعتی سدید (وسدید)، سیمان لارستان (سلار)، نوش مازندران (غنوش)، بیمه کوثر (کوثر)، لامپ پارس شهاب (بشهاب)، شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان (وآذر)، کشت و صنعت بهاران گلبهار خراسان (غبهار)، گروه صنعتی پاکشو (پاکشو)، پارس سرام (کسرام)، ویتانا (غویتا)، شرکت سرمایه گذاری میراث فراهنگی و گردشگری (سمگا)، آزمایش (لارما)، شرکت سرمایه گذاری پردیس (پردیس)، شیشه سازی مبینا (کمینا)، سرما آفرین (لسرما)، خودکفایی آزادگان (خودکفا)، صنایع بهداشتی ساینا (ساینا)، صنعتی مینو (غصینو)،  کمک فنر ایندامین (خکمک)، کاشی تکسرام (کترام)، لامیران (فلامی)، ‌ نرم افزاری نگین (توسن)، سیمان ایلام (سیلام)، خوراک دام پارس (غدام)، گسترش قطعه سازی کمند (فکمند)، بیمه میهن (میهن)، گازلوله (پلوله)، شیشه و گاز (کگاز)، آسان پرداخت پرشین (آپ)، سایپا آذین (خاذین)، سیمان اصفهان (سصفها)، دلیجان شکوه پارس (خشکوه)، سیمان خاش (سخاش)، سیمان سفید نی ریز (سنیر)، پارس سوئیچ (بسویچ)، صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر)، شرکت سرمایه گذاری مسکن الوند (ثالوند) و آتیه داده پرداز (اپرداز) در شمار مثبت‌ترین نمادهای بازار بودند.

 

در مقابل سخت آژند (ثاژن)، سیمان مجد خواف (سخواف)، مرآت پولاد (تپولا)، واسپاری گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان (ولتجار)، سیمان کارون (سکارون)، ماشین سازی نیرو محرکه (ثمحرکه)، شرکت سرمایه گذاری صنایع ایران (وایرا)، لیزینگ آریادانا (ولانا)، شرکت سرمایه گذاری لقمان (ولقمان)، فرابورس ایران (فرابورس)، پتروشیمی فسا (فسا)، توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا)، پتروشیمی جهرم (جهرم)، شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان اردبیل (ثنوسا)، گسترش سرمایه گذاری ایرانیان (وگستر)، لامپ پارس شهاب (بشهاب)، آلومتک (فالوم)، صنایع تجهیزات نفت (فنفت)، پارس الکتریک (لپارس)، شرکت سرمایه گذاری ملت (وملت)، معادن مس تکنار (تکنار)، رهشاد سپاهان (حرهشا)، نیرو سرمایه (نیرو)، شوکوپارس (غشوکو)، شیرین دارو (دشیری)، بیمه حافظ (وحافظ)، شرکت سرمایه گذاری اقتصاد نوین (سنوین)، بیمه آرمان (آرمان)، کاشی صدف سرام استقلال آباده (کصدف)، شرکت سرمایه‌گذاری وثوق امین (وثوق)، کابلسازی ایران (بایکا)، شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود (ثرود)، ساختمان اصفهان (ثاصفا)، تامین مسکن جوانان (ثجوان)، روز دارو (دروز)، فروسیلیس ایران (فروس)، انرژی آذرآب (فنرژی) و برق آبادان (آبادا) از جمله نمادهای منفی معاملاتی در بازار بودند.

 

در مقابل شرکت سرمایه‌گذاری شفا دارو (شفا)، دارو جابرابن حیان (دجابر)، قند ثابت خراسان (قثابت)، مرجان کار (کمرجان)، شیر پاستوریزه پگاه گلستان (غگلستا)، موتورسازان تراکتور (خموتور)، رایان هم افزا (رافزا)، ایران دارو (دیران)، صنایع تجهیزات نفت (فنفت)، فولاد افزا سپاهان (فافزا)، شرکت سرمایه گذاری جامی (وجامی)، دارو زهراوی (دزهراوی)، لیزینگ ایرانیان (وایران)، پگاه خراسان (غشان)، شرکت سرمایه گذاری لقمان (ولقمان)، نوسازی و ساختمان تهران (ثنوسا)، بورس کالای ایران (کالا)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، فارسیت اهواز (سفاسی)، ایران ارقام (مرقام)، تاید واتر خاورمیانه (حتاید)، ریل سیر کوثر (حسیر)، شوکو پارس (غشوکو)، کابل البرز (بالبر)، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس)، سیمان تهران (ستران)، لنت ترمز (خلنت)، بانک ملت (وبملت)، لیزینگ خودرو غدیر (ولغدر)، الکتریک خودرو شرق (خشرق)، گروه صنعتی ملی (وملی)، فنرسازی زر (خزر)، بیمه تجارت نو (بنو)، شیمیایی فارس (شفارس)، گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول)، اعتباری ملل (وملل)، سخت آژند (ثاژن) و بانک تجارت (وتجارت) از جمله نمادهای منفی معاملاتی در بازار بودند.

کد خبر 1117617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha