انجام واکسیناسیون کرونا بهترین راه بازگشت به شرایط عادی است

پیمان گفت: عدم تزریق واکسن کرونا مبنای علمی و کارشناسی ندارد و برای بازگشت به شرایط عادی چاره‌ ای جز انجام واکسیناسیون کرونا نیست.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «نوشین پیمان» امروز (۲۷ آبان) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه واکسیناسیون مناسب ترین راه در پیشگیری از بیماری های ویروسی است؛ گفت: در بسیاری از موارد، گزینه های دیگر پزشکی ممکن است محدود، دشوار و یا غیرقابل استفاده باشند.

 

مدیر گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت مشهد افزود: نکات پیشگیرانه در افزایش سطح سلامت جامعه بسیار اثرگذار بوده است و در طی ماه های گذشته نشان داده شده که رعایت توصیه های بهداشتی مانند استفاده از ماسک مناسب، رعایت نکات بهداشتی در محل زندگی، فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از اجتماعات و شستن دست ها تا حد بسیار زیادی در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر بوده اند.

 

وی با بیان اینکه این روش ها را نمی توان برای سالیان متمادی ادامه داد؛ گفت: بنابراین در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی یکی از مؤثرترین مداخلات برای مهار اپیدمی و قطع زنجیره انتقال کووید 19، انجام واکسیناسیون است.

 

پیمان با ذکر این نکته که با استفاده از واکسیناسیون میزان ایمنی در جامعه به حدی می رسد که چرخش ویروس به حداقل کاهش پیدا کرده و بیماری می تواند مدیریت شود، تأکید کرد: اهمیت واکسیناسیون در پیشگیری از بیماری های عفونی در 100 سال گذشته ثابت شده و واکسن ها توانستند جامعه بشری را از مرگ نجات دهند، اما با این حال هنوز عده‌ ای در استفاده از واکسن تردید دارند.

 

وی تصریح کرد: به نظر می رسد واکسن هراسی چالشی برای مهار کرونا است که علل و عوامل مختلفی دارد، عوام گرایی و بی توجهی توده ای از مردم به صحبت های افراد صاحب نظر در ارتباط با فواید واکسن کرونا و نیز اضطراب ناشی از عوارض احتمالی از دلایل عدم انجام واکسیناسیون است.

 

مدیر گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت مشهد بیان کرد: عدم تزریق واکسن کرونا مبنای علمی و کارشناسی ندارد و باید گفت که کرونا ویروس، اقتصاد، معیشت، آموزش، سلامت روانی و بسیاری از مولفه ‌های دیگر زندگی را تحت تأثیر خود قرار داده و موجب ازدیاد افراد مضطرب در جامعه شده است که در صورت اجتناب از واکسینه شدن، قطعاً این تبعات بیشتر خواهد شد، این در حالی است که در برخی از کشورها با انجام واکسیناسیون شرایط به گونه‌ ای شده است که مردم به زندگی عادی قبل از کرونا برگشتند و برای برگشت به روال عادی در کشور ما نیز چاره‌ ای جز انجام واکسیناسیون کرونا نیست.

 

وی با بیان اینکه واکسن‌ ها ممکن است ایمنی 100 درصد ایجاد نکنند، اما در کاهش مرگ و میر و پیشگیری از وخامت وضعیت بیماری تأثیر چشمگیری دارد و در کنار آن علائم بیماری را به شدت در افراد واکسینه شده کاهش می‌دهد، خاطرنشان کرد: شاید برخی ها تصور کنند که جوانان و یا کودکان به فرم های شدید این بیماری مبتلا نمی شوند و نیاز به واکسیناسیون ندارند، اما این افراد می توانند ناقل باشند و بیماری را به سایرین انتقال دهند؛ در عین حال افراد زیادی هم بوده اند که بدون هیچ بیماری زمینه ای با عوارض شدید این بیماری رو به رو شده اند و یا در مواردی هم جان خود را از دست داده اند.

 

پیمان با تأکید بر اینکه واکسیناسیون علیه کووید 19 یک مسئولیت اجتماعی است که زنجیره انتقال ویروس را قطع می کند، گفت: در شرایط کنونی عقل و منطق ایجاب می ‌کند که همگان راهکار ساده و کم‌ خطر استفاده از واکسن کرونا را برگزینند و این واکسن را دریافت نمایند.

 

وی افزود: البته این نکته بسیار مهم هم لازم به ذکر است که ایمنی‌ زایی با دریافت یک دُز ایجاد نمی شود و باید هر دو دُز واکسن کرونا دریافت شود؛ همچنین افرادی هم که دو دُز این واکسن را دریافت کرده ‌اند هم حتماً باید همچون ماسک بزنند و دستورالعمل‌ های بهداشتی را به طور کامل رعایت نمایند و تصور نکنند چون واکسیناسیونشان کامل انجام شده به ایمنی 100 درصد رسیده اند و دیگر نیازی به رعایت این دستورالعمل ها نیست، زیرا هیچ واکسنی تأثیر 100 درصدی ندارد و اگر می خواهد با حداکثر اثربخشی همراه باشد باید پس از دریافت هر دو دُز واکسن کرونا هم رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی را تا زمان پایان بحران داشته باشد.

کد خبر 1117681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha