درخواست مجوز ویژه برای پخش اذان از مسجد مرکزی کلن آلمان

بعد از بایدها و نبایدهای فراوان، مجوز پخش اذان از مسجد مرکزی کلن صادر شد و اتحادیه ترکی اسلامی قصد دارد برای پخش اذان در روز جمعه آینده مجوز ویژه بگیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «دویچه وله»، بعد از راه اندازی طرحی مبنی بر اینکه جمعیت های اسلامی شهر کلن می توانند برای پخش اذان در نماز جمعه را درخواست دهند، مسئولان مسجد مرکزی کلن در صدد هستند تا به شورای شهر برای پخش اذان در روز جمعه آینده درخواست بدهند.

 

اتحادیه اسلامی ترکی «دیتیب» در آلمان اعلام کرد که قصد دارد برای پخش اذان از مسجد مرکزی کلن مجوز بگیرد.

 

مراد زاهی، مدیر این اتحادیه که تعداد مساجد زیادی را در آلمان تحت نظارت خود دارد، گفت: این اتحادیه با مسئولان شورای شهر  برای گرفتن درخواست در حال زایرنی است و قرار است این هفته درخواست خود را ارائه دهد.

 

مقامات شهر کلن در ماه اکتبر گذشته اعلام کردند که از این پس موذن با خواندن اذان از مسجد اصلی شهر هفته ای یک بار می تواند مسلمانان را به برپایی نماز جمعه دعوت کند.

 

بر اساس این گزارش، پخش اذان از بلندگوی مساجد پنج دقیقه بیشتر نباید طول بکشد و صدای خیلی بلند نیز نباید باشد.

 

سخنگوی شورای شهر کلن نیز گفت: تنها یک جمعیت اسلامی در این باره درخواست داده است.

کاتیا رویتر، سخنگوی شورای شهر گفت هر جمعه موذن پنج دقیقه برای گفتن اذان که از بلندگوهای مسجد پخش می شود زمان خواهد داشت.

 

این طرح به مدت دوسال برای ارزیابی از سوی شورای شهر اجرا خواهد شد. کاتیا رویتر می گوید مسجد اصلی کلن باید برای مجوز ویژه درخواست صدای موذن اقدام کند.

 

هنریت رکر، شهردار این شهر غربی آلمان از تصمیم شورای شهر استقبال کرد و گفت که این موضوع نشانه احترام متقابل به شهروندان مسلمان است.

 

رکر به خبرنگاران گفت: «اگر علاوه بر صدای زنگ کلیسا، صدای موذن را نیز بشنویم، می بینیم که تنوع ارزش‌های متفاوت در کلن زنده است.»

 

کلن یکی از بزرگترین شهرهای مسلمان نشین آلمان است بطوری که در این شهر و حومه هایش ۳۵ مسجد وجود دارد.

 

اکثر مسلمانان ترک تبار این شهر فرزندان و نوادگان نسل مردان ترک تباری هستند که از اوائل دهه ۶۰ میلادی از ترکیه به آلمان آمدند و موفق شدند اندک اندک اعضای خانواده خود را نیز به آالمان منتقل کنند.

 

البته کلن تنها شهر در آلمان نیست که برای پخش اذان مجوز می دهد. هرچند می توان گفت که بزرگ ترین شهری است که پس از دو شهر کوچک دورن و اور-ارکنشویک چنین مجوزی صادر می کند.

کد خبر 1117903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha