کتاب انتقال دهنده  فرهنگ و ارزش‌های اجتماعی است

محمود اکرامی‌فر گفت: کتاب رسانه‌ای است که فراتر از زمان عمل می‌کند و عامل انتقال فرهنگ و ارزش‌های اجتماعی بوده و می‌تواند ارتباط بین نسلی برقرار کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از ستاد خبری بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، محمود اکرامی‌فر (شاعر، نویسنده و پژوهشگر فرهنگی)  درباره اهمیت و جایگاه هفته کتاب و نقش آن در افزایش سرانه مطالعه اقشار مختلف جامعه، اظهار کرد: کتاب رسانه‌ای است که فراتر از زمان عمل می‌کند و در بین انواع رسانه‌ها سابقه طولانی دارد؛ چراکه از گذشته‌های دور تا امروز وجود داشته و دارد و همچون رسانه‌های نوظهور امروز نیست. کاری که این رسانه مکتوب انجام می‌دهد انتقال فرهنگ و ارزش‌های اجتماعی است. کتاب می‌تواند با مخاطبان از گذشته تا آینده یک ارتباط بین‌نسلی برقرار کند. انسان برای اینکه اندیشه و تفکرات خود را ماندگار و پایدار کند آن را تبدیل به نوشتار و در نهایت کتاب می‌کند.

 

او با اشاره به اینکه کتاب از گذشته در فرهنگ ما جایگاه بسیار مهمی داشته و دارد تا جایی که خداوند رحمان هم فرمایشات خود و دستور زندگی مردم را در قالب کتاب‌هایی نظیر انجیل، تورات و سرآمد همه آنها قرآن مجید بیان کرده است، عنوان کرد: از این جهت می‌توان گفت که کتاب در همه ادیان و فرهنگ‌ها جایگاه ویژه دارد و نویسندگان و افراد کتاب‌خوان جزو اقشار فرهیخته و سرآمد زمان خود هستند.

 

این پژوهشگر فرهنگی با بیان اینکه کتاب اهمیت جهانی دارد، اظهار کرد: اگرچه امروزه برخی رسانه‌های مدرن نوظهور سبب شدند قدری از بازار توجه به کتاب کم شود اما این دلیل نمی‌شود که از ارزش کتاب و جایگاه آن کاسته شود.

 

وی به دو تعریف عام و خاص مطالعه اشاره کرد و افزود: خواندن یک بیلبورد تبلیغاتی، گوش دادن به یک صوت یا حتی دیدن فیلم سینمایی نوعی مطالعه عام است اما تعریف خاص مطالعه خواندن کتاب هست.

 

محمود اکرامی‌فر در پایان  گفت: اگر ما در هفته کتاب برنامه‌ریزی اصولی و اساسی داشته باشیم و محتوای شایسته ارائه دهیم و فرهنگ کتابخوانی و کتابداری را ترویج دهیم، بسیار خوب خواهد بود. در هفته کتاب باید به این توجه شود شمارگان بسیاری از کتاب‌ها از دو هزار جلد به ۱۰۰ جلد رسیده است و این معضل بزرگی است که باید برطرف شود.

 

بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان‌ماه آغاز شده و تا یکم آذرماه ۱۴۰۰ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُر کنیم» در سراسر کشور برگزار می‌شود

کد خبر 1117982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha