علم و عدالت عامل اصلی رشد جامعه اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی، علم و عدالت عامل اصلی رشد جامعه اسلامی دانست و گفت: سنگ بنای نظام توحید بر دانش استوار است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین «محمدحسن ابوترابی» در مراسم افتتاح دفتر نمایندگی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در تهران که صبح امروز ۲۹ آبان برگزار شد، گفت: عبارت «و لا تقف ما لیس لک به علم» نقطه ثقل قرآن کریم است و بر این اساس، در منطق قرآن تنها یک مسیر جهت حرکت را تعریف می کند و باید تمام ظرفیت عقلانی، ظرفیت ارادی، فهم صحیح و دریافت انسان در این راه به کار گرفته شود. این راه تنها راه حرکت به سمت توحید است.


 
امام جمعه موقت تهران، تمام انحرافات انسان را ناشی از فاصله گرفتن از راه توحید دانست و گفت: ده ها آیه دیگر بر همین مساله دلالت دارند.

 

وی با بیان اینکه سنگ بنای نظام توحید بر دانش استوار است، خاطرنشان کرد: قدرت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که برای پیامبران الهی شکل گرفت به این دلیل بود که نظام سیاسی آنها مبتنی بر دانش بود و در نظام سیاسی ای که امروز در ایران اسلامی تعریف شده است سنگ بنا بر دو مقاله مهم علم و عدالت است. شخصیت ولی فقیه نیز به علم و عدالت او استوار است هر یک از این دو رکن فرو بریزد اصل ولایت خدشه دار می شود.


 
حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی گفت: نظام اسلامی در تمام ارکان بر این دو اصل استوار است و اگر با دولت اسلامی و جامعه اسلامی و تمدن اسلامی فاصله داریم به دلیل فاصله با علم و عدالت است.


 
وی علم و عدالت عامل اصلی رشد جامعه اسلامی دانست و افزود:  حوزه های علمیه که برای آراستگی به علم و عدالت قدم برمی دارند و به همین دلیل به استحکام نظام اسلامی کمک می کنند.


 
امام جمعه موقت تهران خطاب به طلاب حوزه علمیه، گفت: مخاطب را بشناسید که در تعلیم و تربیت بسیار مهم است و این امر از عوامل موفقیت انبیا هم بود. مخاطب به برهان و استدلال و مباحثه مبتنی بر اصول نیاز داشته و باید برای اعتلای آن برنامه ریزی کرد.

 

وی از اقدامات مدیران حوزه های علمیه تقدیر کرد و گفت: آقای بهجت پور با استفاده از تلاش پیشگامان این حرکت قدم های بلندی برداشته اند و نهاد بالنده ای را بنیان نهادند. تلاش عالم بزرگوار و فقیه فقید آیت الله شرعی و بزرگوارانی که راه آن عالم سخت کوش و مهذب و دلسوز را تداوم بخشیدند. برای ادامه راه از تجارب آنان استفاده کردند.
 


حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی تصریح کرد: دانش آموختگان حوزه های علمیه خواهران همراه با مراتب بالاتری از دانش، اخلاق، علم و عمل صالح در هرجایی باشند تا آن فضا را نورانی کنند، تا انسان نورانی نشود نمی تواند در نورانیت خانواده و جامعه نقش داشته باشد.
 
 

کد خبر 1118117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha